EN | ES |

Facsimile view

1094


< Page >

546 B. XVI. Tři vášnivé projevy z války za krále Jiřího

čtvrté, by pak již nebyl odsouzen, teda pravým právem, poněvadž jest křivý přísežník a upadl v kacířstvo od přísežení a jest zbaven všeho důstojenství a cti;

páté, praví páni, že jakož otcové jejich byli jsou věrní a poslušní synové svaté církve Římské a Římského kostela, ani žádnými hrůzami, strachy, záhubami a jinými válkami nebyli od svého poslušenství odtrženi, raději hrdla svá, statky, přátely tratili, neZ by éest a víru porušili: tak oni a nic jinak jich šlépějí následu- jíce, nebudou se jinak míti, ani žádnými strachy, hrůzami, záhubami, škodami bohdá nebudou k tomu připraveni, aby jemu proti cti a víře a proti sněmu poslušenstvím poddáni byli.

Z toho zavírajíce první slovo praví, že ne svévolně ani sobémyslné, ale jako poslušní synové k rozkázání otce svatého jsou to učinili; praví, že když jest byl již králem a pánem od otce svatého ano i od císařské Milosti jmín a držán, byli jemu jsou poddáni ve všem jako pánu svému, ano ještě více nežli druhá strana, což se jeho cti a dobrého poctivého dotýkalo. Nebo oni všecky věci jeho před otcem svatým a před císařskou Milostí, před králi, knížaty a pány jednali jsou, oni v poselství, oni v přátelství a v svazku, zápisu a jednání vždy první byli, a ty i jiné všecky věci k tomu konci jsou rádi jednali nadějíce se, že tak se v své cti a přísaze zachová, jako sluší na krále křesťanského. Ale když se jest ztratil otci svatému, oni také již nejsou více jemu povinovati. A protož páni, ačkoli byli jsou se proti němu zastavili jako proti králi o svobody své zemské, o kteréžto byli by měli slušný konec, ale když jest přišlo rozkázání otce svatého, již ne jako proti králi, ale jako proti kacíři a ssazenému jsou se postavili věrně a právě.

Druhé slovo panské jest toto: že ta pře, kterouž jsou z rozkázání otce svatého vedli proti Jiříkovi, není pře stranní aneb osobní, ale obecná a pro víru křesťanskou, k nížto všichni jsou povinovati, a nižádný z knížat, pánův, rytířstva, měst nemůž se vymlouvati, aby pánům křesťanským nepomáhal, a to rozličnými pří- činami se dovodí. Nebo prvé páni byli své svobody zastavili, ale již by byli dávno o to srovnáni, a nebyla by válka tak veliká a záhubná vedena; ale že se víry dotejče, i proto jest obecná, a každý křesťan jest zavázán ku pomoci její pánům.

Druhé, neb týž Jiřík po svém ssazení a odvolání byl poslal pana maršálka království Českého ku panu Zdeňkovi, že by se s ním rád chtěl smluviti a všecky škody a náklady navrátiti, kromě toho, že by nic s ním o víru nechtěl jednati. Tot jistý důvod jest, že se tato válka pro víru, a ne pro nějakou postranní příčinu děje. Item Johanka žena jeho též chtěla zaslati ku panu Zdeňkovi jednoho urozeného člověka Kobiana*) slibujíc, že se v to ráda chce vložiti, že budou jemu všecky náklady a škody navráceny; kdyby nebylo pro víru, mohlo jest to jíti předse. Též zasíláno ku pánům Zajícům, ku panu Švamberkovi i jiným, i ouřady i peníze jim slibujíc. Ale

*) Kobian z Ceéelic.



Text viewManuscript line view