EN | ES |

Facsimile Lines

1094


< Page >

[1]
490 C. XXV. Listiny pánův Jana a Vojtěcha z Pernšteina

[2]
se poddaly, nad to i v tom ve všem ony sestry se spolčily: a protož že spravedlivě
[3]
mimo takové jich dobrovolné poddání a podvolení žádný jim průtah na ublížení
[4]
spravedlnosti jeho dán býti nemá, poněvadž jest jemu JJMtmi oznámeno, aby, čehož
[5]
žádají, jim ku potřebě jich položil, což jest on učinil; JJMtem to poroučejíc k spravedli-
[6]
vému uvážení. i

[7]
Dále po odložení JJMtí a vládyk z plného soudu zemského od sester nade-
[8]
psaných jest mluveno: poněvadž soud zemský v markrabství Moravském do svaté
[9]
Kunhuty opět jest odložen, a tak jsü ony sobě svědomí podle půhonuov svých
[10]
spraviti, a aby jim littera při ouřadu v témž markrabství položena byla, toho se
[11]
uptati, ani také vejpisuov některých hledavši, toho při témž Janovi z Pernšteina do-
[12]
sáhnúti jsú nemohly; a protož, poněvadž jest jimi to nic neseślo, že JJMti ještě,
[13]
poněvadž se odložení JJMtí na svědky vztahuje, za další odložení žádaje, a to že
[14]
jest tak, že sou pohnaly, ukázaly, na to též svědomí, póhony a cedule jeho jsou žá-
[15]
daly; to vše JJMtem porúčejí k spravedlivému uvážení. i

[16]
Proti tomu od Jana z Perusteina jest mluveno: ze ta vymluva jejich jest
[17]
jalová, neb jest se on toho nikdy uptati nemohl, aby kde toho a u koho dobro-
[18]
volně od nich hledáno bylo, a ten že by jim svědomí dáti nechtěl, żódaje JJMti,
[19]
aby již mimo ten poslední odklad dále odkládáno nebylo. Neb jakž strana praví, že
[20]
ta věc a pře půhonem jest nezašla, však jakž on tak i ony tím vším pořádkem ku
[21]
právu jsou přistoupily, jako by půhonové o to vzešli; a protož nechtí-li pře své
[22]
vésti, že již JJMti, jak se v tom zachovati , žádá za spravedlivé opatření. Dále
[23]
i to mluvic, co se cedule řezané k němu o povolení poslané dotýče: tak jest, ze
[24]
jest k tomu povolení nedal a dáti nemohl z příčiny, jakž odpověď jeho to vše v sobě
[25]
šíře obsahuje a zavírá. Strany pak půhonuov k svědomí braných o kšaft jeho Jana
[26]
z Pernšteina vidí mu se vše za bezpotřební obranu býti, poněvadž ti všickni o tom
[27]
nic nevědí, co jest on řídil; avšak aby JJMti grunt toho všeho strany nápaduov
[28]
vyrozuméti racili, ukdzal na to artikul téhož kšaftu, kterýž však on vždycky kolikrát
[29]
mu se líbiti a zdáti bude, jakž prvé za živnosti někdy Vojtěcha bratra svého i jinak
[30]
pro smrt poručníkuov i [z] jiných slušných a případných příčin předešle kšafty své rušil
[31]
jest, tak i tento moc zrušiti , jakožto jedna osoba svobodná v království Českém ;
[32]
to vše JJMtem poroučí k spravedlivému uvážení.

[33]
Zase proti tomu od sester z Pernšteina jest mluveno: že on Jan, majíc sobě
[34]
od bratra svého a otce jich statek sobě na jistý spůsob svěřený, nemohl jest a ne-
[35]
může ho, když by mu se zdálo, rušiti, neb jest to kšaftem otce jich pod jistými -
[36]
minkami dostatečně opatřené; a protož ony toho užiti žádají, chtíc to ukázati, že
[37]
jest již on Jan z toho svěření otce jich vystoupil a nápad jejich na jiné jest převedl;
[38]
žádajíc vždy za odložení, tak aby se svědky v tom a k tomu dostatečně opatřiti
[39]
mohly.


Text viewFacsimile