[1] |
490 C. XXV. Listiny pánův Jana a Vojtěcha z Pernšteina
|
---|
[2] |
se poddaly, nad to i v tom ve všem ony sestry se spolčily: a protož že spravedlivě
|
---|
[3] |
mimo takové jich dobrovolné poddání a podvolení žádný jim průtah na ublížení
|
---|
[4] |
spravedlnosti jeho dán býti nemá, poněvadž jest jemu JJMtmi oznámeno, aby, čehož
|
---|
[5] |
žádají, jim ku potřebě jich položil, což jest on učinil; JJMtem to poroučejíc k spravedli-
|
---|
[6] |
|
---|
[7] |
Dále po odložení JJMtí a vládyk z plného soudu zemského od sester nade-
|
---|
[8] |
psaných jest mluveno: poněvadž soud zemský v markrabství Moravském až do svaté
|
---|
[9] |
Kunhuty opět jest odložen, a tak jsü ony sobě svědomí podle půhonuov svých
|
---|
[10] |
spraviti, a aby jim littera při ouřadu v témž markrabství položena byla, toho se
|
---|
[11] |
uptati, ani také vejpisuov některých hledavši, toho při témž Janovi z Pernšteina do-
|
---|
[12] |
sáhnúti jsú nemohly; a protož, poněvadž jest jimi to nic neseślo, že JJMti ještě,
|
---|
[13] |
poněvadž se odložení JJMtí na svědky vztahuje, za další odložení žádaje, a to že
|
---|
[14] |
jest tak, že sou pohnaly, ukázaly, na to též svědomí, póhony a cedule jeho jsou žá-
|
---|
[15] |
daly; to vše JJMtem porúčejí k spravedlivému uvážení. i
|
---|
[16] |
Proti tomu od Jana z Perusteina jest mluveno: ze ta vymluva jejich jest
|
---|
[17] |
jalová, neb jest se on toho nikdy uptati nemohl, aby kde toho a u koho dobro-
|
---|
[18] |
volně od nich hledáno bylo, a ten že by jim svědomí dáti nechtěl, żódaje JJMti,
|
---|
[19] |
aby již mimo ten poslední odklad dále odkládáno nebylo. Neb jakž strana praví, že
|
---|
[20] |
ta věc a pře půhonem jest nezašla, však jakž on tak i ony tím vším pořádkem ku
|
---|
[21] |
právu jsou přistoupily, jako by půhonové o to vzešli; a protož nechtí-li pře své
|
---|
[22] |
vésti, že již JJMti, jak se v tom zachovati má, žádá za spravedlivé opatření. Dále
|
---|
[23] |
i to mluvic, co se cedule řezané k němu o povolení poslané dotýče: tak jest, ze
|
---|
[24] |
jest k tomu povolení nedal a dáti nemohl z příčiny, jakž odpověď jeho to vše v sobě
|
---|
[25] |
šíře obsahuje a zavírá. Strany pak půhonuov k svědomí braných o kšaft jeho Jana
|
---|
[26] |
z Pernšteina vidí mu se vše za bezpotřební obranu býti, poněvadž ti všickni o tom
|
---|
[27] |
nic nevědí, co jest on řídil; avšak aby JJMti grunt toho všeho strany nápaduov
|
---|
[28] |
vyrozuméti racili, ukdzal na to artikul téhož kšaftu, kterýž však on vždycky kolikrát
|
---|
[29] |
mu se líbiti a zdáti bude, jakž prvé za živnosti někdy Vojtěcha bratra svého i jinak
|
---|
[30] |
pro smrt poručníkuov i [z] jiných slušných a případných příčin předešle kšafty své rušil
|
---|
[31] |
jest, tak i tento moc zrušiti má, jakožto jedna osoba svobodná v království Českém ;
|
---|
[32] |
to vše JJMtem poroučí k spravedlivému uvážení.
|
---|
[33] |
Zase proti tomu od sester z Pernšteina jest mluveno: že on Jan, majíc sobě
|
---|
[34] |
od bratra svého a otce jich statek sobě na jistý spůsob svěřený, nemohl jest a ne-
|
---|
[35] |
může ho, když by mu se zdálo, rušiti, neb jest to kšaftem otce jich pod jistými vý-
|
---|
[36] |
minkami dostatečně opatřené; a protož ony toho užiti žádají, chtíc to ukázati, že
|
---|
[37] |
jest již on Jan z toho svěření otce jich vystoupil a nápad jejich na jiné jest převedl;
|
---|
[38] |
žádajíc vždy za odložení, tak aby se svědky v tom a k tomu dostatečně opatřiti
|
---|
[39] |
mohly.
|
---|