EN | ES |

Facsimile Lines

1092


< Page >

[1]
CHRONICA FRANCISCI P RAGENSIS - Introductio

[2]

[3]
výslovně Čech nebo českého panovníka'. Některé z těchto vynechávek podávají
[4]
bezděčně i svědectví o postojích a názorech autora. Důsledně vynechává téměř
[5]
všechny zprávy o zbraslavském a sedleckém klášteře, kromě základních údajů o za-
[6]
lożeni a o pohibech Přemyslovců na Zbraslavi. Opomíjí i podíl cisterciáckých opatů
[7]
na sjednání sňatku Elišky Přemyslovny s Janem Lucemburským a všechnu iniciativu
[8]
pripisuje českým šlechticúm. Proti Zbraslavské kronice vystupuje z Františkovy
[9]
zřetelněji jeho výrazné české smýšlení a zaujetí proti cizincům, především
[10]
Němcům. Kritičtější než předloha je František k Janu Lucemburskému, své výhrady
[11]
k jeho způsobu vlády dává jasně najevo a nevyhýbá se ani ostřejším formulacím.

[12]
Do převzatého textu přidával kronikář vlastní dodatky různého rozsahu.
[13]
Cenné zprávy přinášejí především dvě rozsáhlé kapitoly v první knize, věnované
[14]
životním osudům a činům biskupa Jana IV. z Dražic. V 16. kapitole vypráví o tom,
[15]
jak se stal Jan IV. biskupem. Zaznamenává také jeho střetnutí s pány v klíčové
[16]
otázce církevní správy, totiž obsazování farností biskupem, které Jan IV. vyžadoval
[17]
proti zvyku jakýchsi ročních smluv mezi patrony kostelů a kleriky. Dále zmiňuje
[18]
biskupovu účast na koncilu ve Vienne a synodu, kterou konal po svém návratu.
[19]
Poslední 31. kapitola první knihy líčí téměř jedenáctiletý pobyt biskupa Jana na
[20]
papežském dvoře v Avignonu a jeho příčinu, i slavný návrat Jana IV. z Dražic do
[21]
Prahy. Nadšeně mluví kronikář o tom, jak se biskup staral o zanedbanou diecézi
[22]
a jak ji zveleboval četnými stavbami. Vyprávění se v mnohých rysech a často doslova
[23]
shoduje se zápisem o založení kláštera P. Marie v Roudnici (Conscriptio super
[24]
fundacione monasterii beate Marie Virginis Marie in Rudnicz). Tato zpráva byla
[25]
sepsána zřejmě za života Jana IV. z Dražic a dochovala se v zápise z let 1425-1440
[26]
v papírovém rukopise 8" dvorní knihovny ve Vídni (č. 3282) na foliu 18v-20r?.
[27]
Chaloupecký soudí, že odtud přejal František Pražský větší část svého vyprávění
[28]
o Janu IV. a že tato zpráva byla napsána neznámým autorem na rozkaz biskupův.
[29]
Františkovo líčení je však podrobnější a rozsáhlejší a nelze myslím vyloučit, že
[30]
František byl úkolem zaznamenat činy Jana z Dražic pověřen již dříve a text roz-
[31]
šířený o nové informace zařadil později do své kroniky. Kromě těchto dvou
[32]
rozsáhlejších kapitol je v celé kronice řada menších zmínek o činnosti biskupa
[33]
Jana.

[34]
Od jiných kronik se kronika Františka Pražského výrazněji liší zájmem jejího
[35]
autora o různé přírodní a zvláště astronomické jevy. Kroniky ovšem zaznamenávají
[36]
zatmění Slunce nebo Měsíce, ale spíše nedůsledně a bez jakýchkoli bližších údajů.
[37]
František většinou připojuje ještě alespoň údaje o hodině a trvání zatmění, , že
[38]
zatmění nemusí být všude stejně patrné, do 12. kapitoly třetí knihy vkládá dokonce
[39]
obsáhlý výklad o příčinách zatmění a o Slunci a jeho vlastnostech. Naprosto

[40]

[41]
| Podrobné srovnání věcného obsahu a stylu obou kronik viz J. Zachová, Die Chronik des Franz von Prag.
[42]
2 Existuje hypotéza o jeho zaujetí proti cisterciákům (J. Šusta, CD II 2, s. 118).

[43]
3 Vydal ji A. Patera v Památkách archeologických XI, 1881, s. 477-478.

[44]
4 Určitou výjimkou je jen kronika Kanovníka Vysehradského (Ed. J. Emler in FRB II).

[45]
IX


Text viewFacsimile