[1] |
CHRONICA FRANCISCI P RAGENSIS - Introductio
|
---|
[2] |
|
---|
[3] |
výslovně Čech nebo českého panovníka'. Některé z těchto vynechávek podávají
|
---|
[4] |
bezděčně i svědectví o postojích a názorech autora. Důsledně vynechává téměř
|
---|
[5] |
všechny zprávy o zbraslavském a sedleckém klášteře, kromě základních údajů o za-
|
---|
[6] |
lożeni a o pohibech Přemyslovců na Zbraslavi. Opomíjí i podíl cisterciáckých opatů
|
---|
[7] |
na sjednání sňatku Elišky Přemyslovny s Janem Lucemburským a všechnu iniciativu
|
---|
[8] |
pripisuje českým šlechticúm“. Proti Zbraslavské kronice vystupuje z Františkovy
|
---|
[9] |
zřetelněji jeho výrazné české smýšlení a zaujetí proti cizincům, především
|
---|
[10] |
Němcům. Kritičtější než předloha je František k Janu Lucemburskému, své výhrady
|
---|
[11] |
k jeho způsobu vlády dává jasně najevo a nevyhýbá se ani ostřejším formulacím.
|
---|
[12] |
Do převzatého textu přidával kronikář vlastní dodatky různého rozsahu.
|
---|
[13] |
Cenné zprávy přinášejí především dvě rozsáhlé kapitoly v první knize, věnované
|
---|
[14] |
životním osudům a činům biskupa Jana IV. z Dražic. V 16. kapitole vypráví o tom,
|
---|
[15] |
jak se stal Jan IV. biskupem. Zaznamenává také jeho střetnutí s pány v klíčové
|
---|
[16] |
otázce církevní správy, totiž obsazování farností biskupem, které Jan IV. vyžadoval
|
---|
[17] |
proti zvyku jakýchsi ročních smluv mezi patrony kostelů a kleriky. Dále zmiňuje
|
---|
[18] |
biskupovu účast na koncilu ve Vienne a synodu, kterou konal po svém návratu.
|
---|
[19] |
Poslední 31. kapitola první knihy líčí téměř jedenáctiletý pobyt biskupa Jana na
|
---|
[20] |
papežském dvoře v Avignonu a jeho příčinu, i slavný návrat Jana IV. z Dražic do
|
---|
[21] |
Prahy. Nadšeně mluví kronikář o tom, jak se biskup staral o zanedbanou diecézi
|
---|
[22] |
a jak ji zveleboval četnými stavbami. Vyprávění se v mnohých rysech a často doslova
|
---|
[23] |
shoduje se zápisem o založení kláštera P. Marie v Roudnici (Conscriptio super
|
---|
[24] |
fundacione monasterii beate Marie Virginis Marie in Rudnicz). Tato zpráva byla
|
---|
[25] |
sepsána zřejmě za života Jana IV. z Dražic a dochovala se v zápise z let 1425-1440
|
---|
[26] |
v papírovém rukopise 8" dvorní knihovny ve Vídni (č. 3282) na foliu 18v-20r?.
|
---|
[27] |
Chaloupecký soudí, že odtud přejal František Pražský větší část svého vyprávění
|
---|
[28] |
o Janu IV. a že tato zpráva byla napsána neznámým autorem na rozkaz biskupův.
|
---|
[29] |
Františkovo líčení je však podrobnější a rozsáhlejší a nelze myslím vyloučit, že
|
---|
[30] |
František byl úkolem zaznamenat činy Jana z Dražic pověřen již dříve a text roz-
|
---|
[31] |
šířený o nové informace zařadil později do své kroniky. Kromě těchto dvou
|
---|
[32] |
rozsáhlejších kapitol je v celé kronice řada menších zmínek o činnosti biskupa
|
---|
[33] |
|
---|
[34] |
Od jiných kronik se kronika Františka Pražského výrazněji liší zájmem jejího
|
---|
[35] |
autora o různé přírodní a zvláště astronomické jevy. Kroniky ovšem zaznamenávají
|
---|
[36] |
zatmění Slunce nebo Měsíce, ale spíše nedůsledně a bez jakýchkoli bližších údajů“.
|
---|
[37] |
František většinou připojuje ještě alespoň údaje o hodině a trvání zatmění, ví, že
|
---|
[38] |
zatmění nemusí být všude stejně patrné, do 12. kapitoly třetí knihy vkládá dokonce
|
---|
[39] |
obsáhlý výklad o příčinách zatmění a o Slunci a jeho vlastnostech. Naprosto
|
---|
[40] |
|
---|
[41] |
| Podrobné srovnání věcného obsahu a stylu obou kronik viz J. Zachová, Die Chronik des Franz von Prag.
|
---|
[42] |
2 Existuje hypotéza o jeho zaujetí proti cisterciákům (J. Šusta, CD II 2, s. 118).
|
---|
[43] |
3 Vydal ji A. Patera v Památkách archeologických XI, 1881, s. 477-478.
|
---|
[44] |
4 Určitou výjimkou je jen kronika Kanovníka Vysehradského (Ed. J. Emler in FRB II).
|
---|
[45] |
IX
|
---|