Facsimile view
1092
CHRONICA FRANCISCI P RAGENSIS - Introductio
výslovně Čech nebo českého panovníka'. Některé z těchto vynechávek podávají
bezděčně i svědectví o postojích a názorech autora. Důsledně vynechává téměř
všechny zprávy o zbraslavském a sedleckém klášteře, kromě základních údajů o za-
lożeni a o pohibech Přemyslovců na Zbraslavi. Opomíjí i podíl cisterciáckých opatů
na sjednání sňatku Elišky Přemyslovny s Janem Lucemburským a všechnu iniciativu
pripisuje českým šlechticúm“. Proti Zbraslavské kronice vystupuje z Františkovy
zřetelněji jeho výrazné české smýšlení a zaujetí proti cizincům, především
Němcům. Kritičtější než předloha je František k Janu Lucemburskému, své výhrady
k jeho způsobu vlády dává jasně najevo a nevyhýbá se ani ostřejším formulacím.
Do převzatého textu přidával kronikář vlastní dodatky různého rozsahu.
Cenné zprávy přinášejí především dvě rozsáhlé kapitoly v první knize, věnované
životním osudům a činům biskupa Jana IV. z Dražic. V 16. kapitole vypráví o tom,
jak se stal Jan IV. biskupem. Zaznamenává také jeho střetnutí s pány v klíčové
otázce církevní správy, totiž obsazování farností biskupem, které Jan IV. vyžadoval
proti zvyku jakýchsi ročních smluv mezi patrony kostelů a kleriky. Dále zmiňuje
biskupovu účast na koncilu ve Vienne a synodu, kterou konal po svém návratu.
Poslední 31. kapitola první knihy líčí téměř jedenáctiletý pobyt biskupa Jana na
papežském dvoře v Avignonu a jeho příčinu, i slavný návrat Jana IV. z Dražic do
Prahy. Nadšeně mluví kronikář o tom, jak se biskup staral o zanedbanou diecézi
a jak ji zveleboval četnými stavbami. Vyprávění se v mnohých rysech a často doslova
shoduje se zápisem o založení kláštera P. Marie v Roudnici (Conscriptio super
fundacione monasterii beate Marie Virginis Marie in Rudnicz). Tato zpráva byla
sepsána zřejmě za života Jana IV. z Dražic a dochovala se v zápise z let 1425-1440
v papírovém rukopise 8" dvorní knihovny ve Vídni (č. 3282) na foliu 18v-20r?.
Chaloupecký soudí, že odtud přejal František Pražský větší část svého vyprávění
o Janu IV. a že tato zpráva byla napsána neznámým autorem na rozkaz biskupův.
Františkovo líčení je však podrobnější a rozsáhlejší a nelze myslím vyloučit, že
František byl úkolem zaznamenat činy Jana z Dražic pověřen již dříve a text roz-
šířený o nové informace zařadil později do své kroniky. Kromě těchto dvou
rozsáhlejších kapitol je v celé kronice řada menších zmínek o činnosti biskupa
Jana.
Od jiných kronik se kronika Františka Pražského výrazněji liší zájmem jejího
autora o různé přírodní a zvláště astronomické jevy. Kroniky ovšem zaznamenávají
zatmění Slunce nebo Měsíce, ale spíše nedůsledně a bez jakýchkoli bližších údajů“.
František většinou připojuje ještě alespoň údaje o hodině a trvání zatmění, ví, že
zatmění nemusí být všude stejně patrné, do 12. kapitoly třetí knihy vkládá dokonce
obsáhlý výklad o příčinách zatmění a o Slunci a jeho vlastnostech. Naprosto
| Podrobné srovnání věcného obsahu a stylu obou kronik viz J. Zachová, Die Chronik des Franz von Prag.
2 Existuje hypotéza o jeho zaujetí proti cisterciákům (J. Šusta, CD II 2, s. 118).
3 Vydal ji A. Patera v Památkách archeologických XI, 1881, s. 477-478.
4 Určitou výjimkou je jen kronika Kanovníka Vysehradského (Ed. J. Emler in FRB II).
IX