EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
218

[2]
Co se učení dotýče, že ačby rozdíl nějaký v učení na-
[3]
šem a jejich nalezen býti mohl, ten že nejvíce se vidí při ar-
[4]
tikuli o ospravedlnění při svátostech, o nichž oni vysoce mluví,
[5]
o kázni neplně, a zlého životem kněžstva i lidu vymlouvání
[6]
a rozpasování, a smíšení se s moci světa, i ji mista od nich
[7]
dávání v zprávě církve a v jmění zboží proti artikuli starých
[8]
Cechů, že kněží nemají světsky panovati.

[9]
A protož co se confessí Augustanské dotýče, bude-li nám
[10]
podána, soudili sme, poněvadž artikule mnohé křesťanské či-
[11]
stého evangelium v sobě , a otcové naši s Luterem se po-
[12]
snesli v Witemberce a v Prusích po druhé, a nyní páni v sup-
[13]
plikací svědectví vysoké dali atd., abychom my také ji ne-
[14]
zamitali, ani pobihali, ani ovsem nafikali a tupili, jakoż i
[15]
v Prusích přirčeno, že proti kázati nebudou. Ale při tom
[16]
abychom vždy se volali k naší, již dvěma císařům a třetímu
[17]
králi Polskému podané, od Lutera a Witemberských prvé při-
[18]
jaté, a při zachování býti žádali, zvláště strany těch kusů,
[19]
při nichž jsou sami vůdce evangelíků první svou nedošlost
[20]
seznávali a opravy žádali, totiž strany řádu a kázně. Rád se
[21]
míní jednota lidu a zprávců, zřízení služebníků, a plné poslu-
[22]
šenství a jednomyslnost; kázeň trestání skutečné bludných smy-
[23]
slů i životů při kněžích i lidu.

[24]
Za tím odpověď usouzena urozenému pánu panu Jindři-
[25]
chovi Kurcpachovi atd. a na Ronově, kterýž na Bratří starší
[26]
podal, nebylo-liby to dobré, aby své žáky na svěcení do Wi-
[27]
temberka odsilali (ačkoli on nepochybuje o kněžství bratrském),
[28]
proto aby opatření sami lepší a k lidu přístup volnější míti mohli.

[29]
Tu nejprv rozjímáno o kněžství naše, jak někteří nás do
[30]
konce odsuzují; jiní propůjčují, ale z oddělení tuze viní
[31]
a z strannosti i z sektářství i s lidem naším. A však my
[32]
v tom se ustavovati a styrzovati máme, kněžství Kristova zří-
[33]
zeně jsme došli řádem Kristovým i služebným lidským.

[34]
Druhé. A k tomu se strojiti, abychom bude-li nám řádné
[35]
slyšení dáno, jakož z učení tak i z kněžství počet řádný vydali.

[36]
Třetí. Jinam také na řízení a svěcení neodsílati; neb by
[37]
to bylo činiti na potupu jmena a pravdy Kristovy mezi námi,
[38]
na odsouzení předků a otců našich, jakoby kněžství neměli,
[39]
na roztrhání a jiným v moc podmanění Jednoty.

[40]
A protož pánu bez rozkládání těch věcí odpověď prostá
[41]
dána býti , jako: nejprv poděkování z lásky a přízně, a
[42]
že starší o to pečují hotovi jsouce, aby jakož z učení tak i
[43]
z kněžství počet vydali a přijati v obojím byli. A tak dálšímu
[44]
času to poroučejí, jaké jim Pán Bůh příčiny , tak hotovi
[45]
jsouce Jednoty a lásky se všemi pravými evangelíky následo-
[46]
vati a s nimi o to srozuméni miti.


Text viewFacsimile