[1] |
|
---|
[2] |
strany samého lidského, jakž Štangarus toho mocně brániti
|
---|
[3] |
chce. Otázka na radu učiněna, jak kdo o tom smýšlí.
|
---|
[4] |
O tom tato determinací sumovní krátce učiněna jest z pi-
|
---|
[5] |
|
---|
[6] |
1. Že Kristus Pán jedna osoba Bůh a člověk pravý jest v té
|
---|
[7] |
své osobě, a tou svou osobou pravým jediným prostředníkem.
|
---|
[8] |
2. A poněvadž má dvoje přirození, podle obojího že jest
|
---|
[9] |
pravým prostředníkem, a žádnému přirození samému to při-
|
---|
[10] |
vlasfnováno býti nemůže, nýbrž řád spravedlnosti Boží ten
|
---|
[11] |
byl a potřeba vykoupení našeho, aby prostředník ten v jedné
|
---|
[12] |
osobě dvoje přirození maje, pravý Bůh a pravý člověk byl.
|
---|
[13] |
A však podle týchž písem svatých má moudřejším ukazováno
|
---|
[14] |
býti, že ač Kristus jediná osoba strany obojího přirození jest
|
---|
[15] |
prostředníkem naším, však že vlastností a zvláštních skutků
|
---|
[16] |
týchž přirození v Kristu šetříno býti má a nezapíráno. Neb dí
|
---|
[17] |
apoštol svatý Pavel, že jest syn Davidů strany těla, a svatý
|
---|
[18] |
Petr, že umřel na těle, a že Bůh dobyl církve svou vlastní
|
---|
[19] |
krví. A protož regule církevní o obcování jmen neb vlastno-
|
---|
[20] |
stí své místo míti má, ale před lidem obecným nejlép jest
|
---|
[21] |
těch vyměřování zanechávati.
|
---|
[22] |
Povstání lidu proti pánům.
|
---|
[23] |
Nejprv sluší to předkládati, že Pán Bůh spravedlivý pro
|
---|
[24] |
mnohé nešlechetnosti pánů i lidu spravedlivě ty rány dopouští,
|
---|
[25] |
a jedny skrze druhé tresce.
|
---|
[26] |
Druhé. Kdež našim možné raditi (ač i to přenesnadné
|
---|
[27] |
jest; neb odtud raď jak raď na zprávce zřetel bývá), má jim
|
---|
[28] |
|
---|
[29] |
Jedno. Aby vrchnosti jakž dobré tak i zlé poddání byli
|
---|
[30] |
a hříchům svým to přičítali ut supra.
|
---|
[31] |
Druhé. A nemohou-li toho prazdni byti jsouce v obcech,
|
---|
[32] |
aby nehleděli předčiti ale z zadu bývati.
|
---|
[33] |
Třetí. Bylali-by pře obce a žaloba na pány nepravé, ra-
|
---|
[34] |
|
---|
[35] |
Kteří pak z Bratří pánů neb v obcech (raďte se oto neb
|
---|
[36] |
nechte) toho prázdní býti nemohou, nemá jim nikoli slouZeno
|
---|
[37] |
býti od zprávců tělem a krví Páně, doniž by ta pře skon-
|
---|
[38] |
|
---|
[39] |
Vinné pak, ovšem bouřlivé a zpurné trestati náležitě pro
|
---|
[40] |
očištění Jednoty a zprávců.
|
---|
[41] |
|
---|
[42] |
Listki Żebrókim cizym nikoli dáváno, ani odpovědi a
|
---|
[43] |
přímluvy za ně v zbořích činěny býti mají; neb nám ne-
|
---|