215
strany samého lidského, jakž Štangarus toho mocně brániti
chce. Otázka na radu učiněna, jak kdo o tom smýšlí.
O tom tato determinací sumovní krátce učiněna jest z pi-
sem svatých.
1. Že Kristus Pán jedna osoba Bůh a člověk pravý jest v té
své osobě, a tou svou osobou pravým jediným prostředníkem.
2. A poněvadž má dvoje přirození, podle obojího že jest
pravým prostředníkem, a žádnému přirození samému to při-
vlasfnováno býti nemůže, nýbrž řád spravedlnosti Boží ten
byl a potřeba vykoupení našeho, aby prostředník ten v jedné
osobě dvoje přirození maje, pravý Bůh a pravý člověk byl.
A však podle týchž písem svatých má moudřejším ukazováno
býti, že ač Kristus jediná osoba strany obojího přirození jest
prostředníkem naším, však že vlastností a zvláštních skutků
týchž přirození v Kristu šetříno býti má a nezapíráno. Neb dí
apoštol svatý Pavel, že jest syn Davidů strany těla, a svatý
Petr, že umřel na těle, a že Bůh dobyl církve svou vlastní
krví. A protož regule církevní o obcování jmen neb vlastno-
stí své místo míti má, ale před lidem obecným nejlép jest
těch vyměřování zanechávati.
Povstání lidu proti pánům.
Nejprv sluší to předkládati, že Pán Bůh spravedlivý pro
mnohé nešlechetnosti pánů i lidu spravedlivě ty rány dopouští,
a jedny skrze druhé tresce.
Druhé. Kdež našim možné raditi (ač i to přenesnadné
jest; neb odtud raď jak raď na zprávce zřetel bývá), má jim
pfedkládáno byti:
Jedno. Aby vrchnosti jakž dobré tak i zlé poddání byli
a hříchům svým to přičítali ut supra.
Druhé. A nemohou-li toho prazdni byti jsouce v obcech,
aby nehleděli předčiti ale z zadu bývati.
Třetí. Bylali-by pře obce a žaloba na pány nepravé, ra-
ději i od obce trpěti.
Kteří pak z Bratří pánů neb v obcech (raďte se oto neb
nechte) toho prázdní býti nemohou, nemá jim nikoli slouZeno
býti od zprávců tělem a krví Páně, doniž by ta pře skon-
čena nebyla.
Vinné pak, ovšem bouřlivé a zpurné trestati náležitě pro
očištění Jednoty a zprávců.
Listky żebrakim.
Listki Żebrókim cizym nikoli dáváno, ani odpovědi a
přímluvy za ně v zbořích činěny býti mají; neb nám ne-