EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
15

[2]
Duchem svym naplňuje, posílá s slovem svým v pravdě jmena
[3]
svého k užitku spasitelnému lidu věrnému, jichžto počet i
[4]
jmena sám ten, jenž je posílá, zná. V první stránce žádný
[5]
zatracenec není: v této druhé stránce mnozí smíšení s těmi,
[6]
jenž jsou z zlostníka, kteréž nepřítel ďábel posílá k zahynutí
[7]
světu a k zkušení zvolených. A časův našich strany této
[8]
církve již proroctví jsou naplněna, co o prorokováno od
[9]
Pana Krista i od apoštolův, co mělo na ni přijíti, a v či moc
[10]
vjiti a opanována byti. Slibuvé také Ze bude obnovená. A my
[11]
tak věříc podle písem v církvi svaté, nedržíc, abychom my
[12]
sami byli obecnou církví svatou, ani by u nás toliko spasení
[13]
bylo, ani bychom my sami měli spasení býti, žádáme i s pil-
[14]
ností pracujeme v oučastnosti strany obojí pravdy její: býti,
[15]
jesto pro nic jiného než pro to naše spasení to činíme i ouz-
[16]
kosti mnohé, mohouc toho jako i jiní, bychom se Pána Boha
[17]
nebáli, ujíti, v svobodě, ve eti Zivi byti, v potupé i v ohyzdé
[18]
u vsech jsouc snasime: znajice, Ze ta cesta Panem Kristem
[19]
do nebe v pravdě jeho začatá, po niž první církev chuda a
[20]
opovržená a potupená od světa, chotě svého následujíc šla.

[21]
0 obcování svatých z sněmu leta Páně 1488,

[22]
Věříme obcování svatých podle toho jakož dotčeno o
[23]
církví svaté. Neb ti, jenž jsou vešli v jednotu církve svaté,
[24]
oučastní jsou nejprv hlavy Pána Krista a potom všeho těla,
[25]
v němž jsou také oudové spojeni skrze milost Ducha svatého
[26]
s oudy jinými a to by lépe a rozumněji mohlo česky jmeno-
[27]
váno býti svatých spolčení, neb všichni svatí a dobří lidé
[28]
spolek mají ve všem dobrém, což se koli kde děje ve vší
[29]
církvi svaté po všem světě. A to obcování odtud jmena svého
[30]
dosáhlo, že všichni dobří lidé, kdež jsou koli, mají vůbec
[31]
všecko dobré, jako v některé vsi nebo městě mají spolu les
[32]
nebo dráhy, ješto tomu říkají obec, aby všichni, kdož bydlejí
[33]
v tom mésté a sedi v právích, požívali toho řádně, coz vši-
[34]
chni spolu mají a k tomu jiní práva nemají, kteříž s nimi jich
[35]
ustanovení nezachovávají, aneb nezachovávají s nimi všech
[36]
věcí jako oni.

[37]
Tak nápodobně tuto jest, kdož jsou spolu v jednotě cir-
[38]
kve svaté, držíce se věrou a milováním Krista Ježíše a práv
[39]
od něho vydaných ostříhajíce, i jsou účastni nejprv zasloužení
[40]
jeho, neb se prvotně k němu všichni utíkají, vzácní učiněni
[41]
jsouce Bohu Otci v milém Synu jeho. A potom, cožkoli Bůh
[42]
dává kterým darů svých, jeden každý oud církve svaté jest
[43]
toho účasten: skrze poslušenství. A prvotně pro tu podstatu,


Text viewFacsimile