[1] |
|
---|
[2] |
svou povinnost konal, takového aby Pánu Bohu poručili a po-
|
---|
[3] |
koj mu dal. Nebo Bratří nahledi, že z takových věcí, totiž
|
---|
[4] |
pletení vrchností v věci církevní, často mnoho zlého pocházelo.
|
---|
[5] |
Protož se toho vystříhali, raději příkladu toho. kterýž stojí na-
|
---|
[6] |
psán v knihách Jozue 24. kap., následovati učivše.
|
---|
[7] |
I takž ta věc zanechána a jako odložena jest téměř na
|
---|
[8] |
ten způsob, aby každý na svém smyslu dosti měl. Byli pak
|
---|
[9] |
oni ten artikul 16. všecken vyvrhli a místo něho Laský udělal
|
---|
[10] |
de eadem materia, totiž o moci světa, a spolu s tím de bonis
|
---|
[11] |
ecclesiasticis, totiž o zboží církevním, neb o platích a desát-
|
---|
[12] |
cích na svůj smysl sepsání ve všem téměř naproti tomu, což
|
---|
[13] |
se pokládá v naší confessí. I podali nám toho latině sepsa-
|
---|
[14] |
ného, abychom na to pohleděli à toho posoudili, jakby nám
|
---|
[15] |
se libilo. Příčinu pak vložení toho artikule de bonis ecclesia-
|
---|
[16] |
sticis tuto kladli; že mnozí to o nich mluvi, Ze by oni pod
|
---|
[17] |
příčinou evangelium (totiž pánové) stáli o to, aby duchovní
|
---|
[18] |
zboží kněžím bráno býti mohlo atd. I protož aby se osvčdčili,
|
---|
[19] |
tudy že oni nejsou zboží církve neb duchovenstvi Zädostivi,
|
---|
[20] |
ale což církve jest, aby církevní zůstávalo, totiž kněžím, kte-
|
---|
[21] |
réž by měli kteří. Přijato bylo od nich to sepsání, aby po-
|
---|
[22] |
tom i čteno i souzeno bylo.
|
---|
[23] |
GOtrrácté. A takž podobně učinili při artikuli 19. totiž o
|
---|
[24] |
stavu svobodném, že jej všicek opustili; protože by se jim
|
---|
[25] |
zdal tam v jejich příčinách netrefovati. Na místo pak toho
|
---|
[26] |
artikule ozuámili, že jsou žádali pana Laskeho, aby napsal
|
---|
[27] |
artikul o ženitbě kněžské, a ten aby vložen byl na místo toho
|
---|
[28] |
o stavu svobodném. I podali nám toho sepsání s tím dolože-
|
---|
[29] |
nim, že se i jim samým nelíbí, však ne proto, že by ten smysl
|
---|
[30] |
jim se scestný býti zdál, ale pro samou dlouhost psaní toho.
|
---|
[31] |
Přijato jest též i to psaní, a jim řečeno, že do něho na-
|
---|
[32] |
|
---|
[33] |
I byli čtení (po jejich vystoupení) oba ti jejich artikulové
|
---|
[34] |
a souzeni. Poznán první býti, jakž napřed povědíno, smyslu
|
---|
[35] |
Jednoty, a tak písmům svatým odporný, a druhý pak ovšem
|
---|
[36] |
a nadto vice. In summa poznány jsou moudrosti Laského
|
---|
[37] |
k folkování Adama starého velmi příhodné, čímž z gruntu
|
---|
[38] |
zvláště v artikuli tom o ženitbě kněžské mnohá psaní Jednoty
|
---|
[39] |
vyvrácena by byla, anobrž i svatého Pavla napsání, jenž di:
|
---|
[40] |
|
---|
[41] |
Patnácté. Potom vstoupivše zase ještě předložili z artikule
|
---|
[42] |
confessi 18. o postech, že se starším jich vidi, že bychom my
|
---|
[43] |
posty příliš zvelebovali, ac netak dalece v confessi jako v apo-
|
---|
[44] |
logi, kdež napsáno na listu 105. při počátku artikule toho
|
---|
[45] |
o postech, že by někteři postové byli de necessitate salutis.
|
---|
[46] |
Na to jim dána odpověď krátká. Nejprv to, co jest polo-
|
---|