EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
198

[2]
svou povinnost konal, takového aby Pánu Bohu poručili a po-
[3]
koj mu dal. Nebo Bratří nahledi, že z takových věcí, totiž
[4]
pletení vrchností v věci církevní, často mnoho zlého pocházelo.
[5]
Protož se toho vystříhali, raději příkladu toho. kterýž stojí na-
[6]
psán v knihách Jozue 24. kap., následovati učivše.

[7]
I takž ta věc zanechána a jako odložena jest téměř na
[8]
ten způsob, aby každý na svém smyslu dosti měl. Byli pak
[9]
oni ten artikul 16. všecken vyvrhli a místo něho Laský udělal
[10]
de eadem materia, totiž o moci světa, a spolu s tím de bonis
[11]
ecclesiasticis, totiž o zboží církevním, neb o platích a desát-
[12]
cích na svůj smysl sepsání ve všem téměř naproti tomu, což
[13]
se pokládá v naší confessí. I podali nám toho latině sepsa-
[14]
ného, abychom na to pohleděli à toho posoudili, jakby nám
[15]
se libilo. Příčinu pak vložení toho artikule de bonis ecclesia-
[16]
sticis tuto kladli; že mnozí to o nich mluvi, Ze by oni pod
[17]
příčinou evangelium (totiž pánové) stáli o to, aby duchovní
[18]
zboží kněžím bráno býti mohlo atd. I protož aby se osvčdčili,
[19]
tudy že oni nejsou zboží církve neb duchovenstvi Zädostivi,
[20]
ale což církve jest, aby církevní zůstávalo, totiž kněžím, kte-
[21]
réž by měli kteří. Přijato bylo od nich to sepsání, aby po-
[22]
tom i čteno i souzeno bylo.

[23]
GOtrrácté. A takž podobně učinili při artikuli 19. totiž o
[24]
stavu svobodném, že jej všicek opustili; protože by se jim
[25]
zdal tam v jejich příčinách netrefovati. Na místo pak toho
[26]
artikule ozuámili, že jsou žádali pana Laskeho, aby napsal
[27]
artikul o ženitbě kněžské, a ten aby vložen byl na místo toho
[28]
o stavu svobodném. I podali nám toho sepsání s tím dolože-
[29]
nim, že se i jim samým nelíbí, však ne proto, že by ten smysl
[30]
jim se scestný býti zdál, ale pro samou dlouhost psaní toho.

[31]
Přijato jest též i to psaní, a jim řečeno, že do něho na-
[32]
hlédneme.

[33]
I byli čtení (po jejich vystoupení) oba ti jejich artikulové
[34]
a souzeni. Poznán první býti, jakž napřed povědíno, smyslu
[35]
Jednoty, a tak písmům svatým odporný, a druhý pak ovšem
[36]
a nadto vice. In summa poznány jsou moudrosti Laského
[37]
k folkování Adama starého velmi příhodné, čímž z gruntu
[38]
zvláště v artikuli tom o ženitbě kněžské mnohá psaní Jednoty
[39]
vyvrácena by byla, anobrž i svatého Pavla napsání, jenž di:
[40]
Beatior erit etc.

[41]
Patnácté. Potom vstoupivše zase ještě předložili z artikule
[42]
confessi 18. o postech, že se starším jich vidi, že bychom my
[43]
posty příliš zvelebovali, ac netak dalece v confessi jako v apo-
[44]
logi, kdež napsáno na listu 105. při počátku artikule toho
[45]
o postech, že by někteři postové byli de necessitate salutis.

[46]
Na to jim dána odpověď krátká. Nejprv to, co jest polo-


Text viewFacsimile