EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

198

svou povinnost konal, takového aby Pánu Bohu poručili a po- koj mu dal. Nebo Bratří nahledi, že z takových věcí, totiž pletení vrchností v věci církevní, často mnoho zlého pocházelo. Protož se toho vystříhali, raději příkladu toho. kterýž stojí na- psán v knihách Jozue 24. kap., následovati učivše.

I takž ta věc zanechána a jako odložena jest téměř na ten způsob, aby každý na svém smyslu dosti měl. Byli pak oni ten artikul 16. všecken vyvrhli a místo něho Laský udělal de eadem materia, totiž o moci světa, a spolu s tím de bonis ecclesiasticis, totiž o zboží církevním, neb o platích a desát- cích na svůj smysl sepsání ve všem téměř naproti tomu, což se pokládá v naší confessí. I podali nám toho latině sepsa- ného, abychom na to pohleděli à toho posoudili, jakby nám se libilo. Příčinu pak vložení toho artikule de bonis ecclesia- sticis tuto kladli; že mnozí to o nich mluvi, Ze by oni pod příčinou evangelium (totiž pánové) stáli o to, aby duchovní zboží kněžím bráno býti mohlo atd. I protož aby se osvčdčili, tudy že oni nejsou zboží církve neb duchovenstvi Zädostivi, ale což církve jest, aby církevní zůstávalo, totiž kněžím, kte- réž by měli kteří. Přijato bylo od nich to sepsání, aby po- tom i čteno i souzeno bylo.

GOtrrácté. A takž podobně učinili při artikuli 19. totiž o stavu svobodném, že jej všicek opustili; protože by se jim zdal tam v jejich příčinách netrefovati. Na místo pak toho artikule ozuámili, že jsou žádali pana Laskeho, aby napsal artikul o ženitbě kněžské, a ten aby vložen byl na místo toho o stavu svobodném. I podali nám toho sepsání s tím dolože- nim, že se i jim samým nelíbí, však ne proto, že by ten smysl jim se scestný býti zdál, ale pro samou dlouhost psaní toho.

Přijato jest též i to psaní, a jim řečeno, že do něho na- hlédneme.

I byli čtení (po jejich vystoupení) oba ti jejich artikulové a souzeni. Poznán první býti, jakž napřed povědíno, smyslu Jednoty, a tak písmům svatým odporný, a druhý pak ovšem a nadto vice. In summa poznány jsou moudrosti Laského k folkování Adama starého velmi příhodné, čímž z gruntu zvláště v artikuli tom o ženitbě kněžské mnohá psaní Jednoty vyvrácena by byla, anobrž i svatého Pavla napsání, jenž di: Beatior erit etc.

Patnácté. Potom vstoupivše zase ještě předložili z artikule confessi 18. o postech, že se starším jich vidi, že bychom my posty příliš zvelebovali, ac netak dalece v confessi jako v apo- logi, kdež napsáno na listu 105. při počátku artikule toho o postech, že by někteři postové byli de necessitate salutis.

Na to jim dána odpověď krátká. Nejprv to, co jest polo-



Text viewManuscript line view