198
svou povinnost konal, takového aby Pánu Bohu poručili a po-
koj mu dal. Nebo Bratří nahledi, že z takových věcí, totiž
pletení vrchností v věci církevní, často mnoho zlého pocházelo.
Protož se toho vystříhali, raději příkladu toho. kterýž stojí na-
psán v knihách Jozue 24. kap., následovati učivše.
I takž ta věc zanechána a jako odložena jest téměř na
ten způsob, aby každý na svém smyslu dosti měl. Byli pak
oni ten artikul 16. všecken vyvrhli a místo něho Laský udělal
de eadem materia, totiž o moci světa, a spolu s tím de bonis
ecclesiasticis, totiž o zboží církevním, neb o platích a desát-
cích na svůj smysl sepsání ve všem téměř naproti tomu, což
se pokládá v naší confessí. I podali nám toho latině sepsa-
ného, abychom na to pohleděli à toho posoudili, jakby nám
se libilo. Příčinu pak vložení toho artikule de bonis ecclesia-
sticis tuto kladli; že mnozí to o nich mluvi, Ze by oni pod
příčinou evangelium (totiž pánové) stáli o to, aby duchovní
zboží kněžím bráno býti mohlo atd. I protož aby se osvčdčili,
tudy že oni nejsou zboží církve neb duchovenstvi Zädostivi,
ale což církve jest, aby církevní zůstávalo, totiž kněžím, kte-
réž by měli kteří. Přijato bylo od nich to sepsání, aby po-
tom i čteno i souzeno bylo.
GOtrrácté. A takž podobně učinili při artikuli 19. totiž o
stavu svobodném, že jej všicek opustili; protože by se jim
zdal tam v jejich příčinách netrefovati. Na místo pak toho
artikule ozuámili, že jsou žádali pana Laskeho, aby napsal
artikul o ženitbě kněžské, a ten aby vložen byl na místo toho
o stavu svobodném. I podali nám toho sepsání s tím dolože-
nim, že se i jim samým nelíbí, však ne proto, že by ten smysl
jim se scestný býti zdál, ale pro samou dlouhost psaní toho.
Přijato jest též i to psaní, a jim řečeno, že do něho na-
hlédneme.
I byli čtení (po jejich vystoupení) oba ti jejich artikulové
a souzeni. Poznán první býti, jakž napřed povědíno, smyslu
Jednoty, a tak písmům svatým odporný, a druhý pak ovšem
a nadto vice. In summa poznány jsou moudrosti Laského
k folkování Adama starého velmi příhodné, čímž z gruntu
zvláště v artikuli tom o ženitbě kněžské mnohá psaní Jednoty
vyvrácena by byla, anobrž i svatého Pavla napsání, jenž di:
Beatior erit etc.
Patnácté. Potom vstoupivše zase ještě předložili z artikule
confessi 18. o postech, že se starším jich vidi, že bychom my
posty příliš zvelebovali, ac netak dalece v confessi jako v apo-
logi, kdež napsáno na listu 105. při počátku artikule toho
o postech, že by někteři postové byli de necessitate salutis.
Na to jim dána odpověď krátká. Nejprv to, co jest polo-