EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
196

[2]
quentes. A proto bude tíže městům slyšicím než Sodomč atd.
[3]
Tak svátost pravá předce jest svátostí pravou, totiž tělo Kri-
[4]
stovo posvátné neb sacramentaliter i zlým i dobrým, *) toliko
[5]
že ne k spasení zlým, ale k soudu jako zlým slovo na svěde-
[6]
civi. Effectus ergo diversus est, non immutata veritate sacra-
[7]
menti, sicut nec verbi, toliko že dobrý dobře, zlý zle užívá;
[8]
dobrý k dobrému, zly kzlému. A to jedni pro viru, druzi pro
[9]
nevěru neb jinou nepravost, duchovně pak skrz víru tu zlí
[10]
těla Kristova nejedí, a protož mrtví zůstávají.

[11]
Těmto všem řečem oni neodpirali ale místo dávali; neb
[12]
se jim vidělo, že od sebe my totiž od nich nejsme velmi rozdílní.

[13]
Protož za tím promluveno více od B. Matěje Cervenky,
[14]
že by Bratří tomu radi byli, aby i pan Lasky také i s star-
[15]
šími jich toho se nevzdalovali, aby neměli těch slov Kristo-
[16]
vých jako i my napřed klásti, a tak jakž Kristova slova vznějí
[17]
vyznávati, totiž že chléb jest tělo Kristovo, a vino krev, kte-
[18]
réžto obé i zlí i dobří přijímati mohou, však dobří duchovně
[19]
1 posvátně, a tak hodně a spasitedlně, ale zlí toliko posvátně,
[20]
a i to nehodně, protož k obvinění a k soudu těžšímu.

[21]
Odpovidali oni, Ze za to mají, že tomu ani pan Lasky
[22]
ani starší jich odpírati nebudou. Toliko žádali za to, aby jim
[23]
nějaká suma toho dána byla sepsaná pro paměť, aby to po-
[24]
tom mohli předložiti starším i panu Laskémn náležitě, což jim
[25]
pfipovédino.

[26]
Po dokonání toho i hned při jiných dalších artikulích ne-
[27]
byli příliš tuzí, ale velmi oslábli.

[28]
Předložili obzvláštně to, proč se klečícím rozdává, jakž
[29]
i v confessi v témZ artikuli doloZeno? I když jim pov&dino,
[30]
Ze ne proto, aby tu cténa byla svátost, sed propter aptitudi-
[31]
nem, pro dobry zpüsob k sluZbé; a také Ze to neniza zákon,
[32]
ale někdy že se podává klečícím, jindy stojícím, jindy sedí-
[33]
cím, a třebas i ležícím, jako při nemocných bývá, i přestali
[34]
na tom.

[35]
Jedenácté. Předložili také o svěcení svátků, o čemž v con-
[36]
fessi v 15. artikuli stoji, to misto Żeby se jim hodné k vy-
[37]
vržení vidělo. Nebo tomu rozumějí, że jest položeno pro Cechy
[38]
a Moravce, kdež se těch věcí velmi šetří a více snad šetřívali
[39]
oněch let, když psána konfessí, ale u nich že již o to pokoj
[40]
jest. V Krakově toho něco že ještě zůstává, ale jinde téměř
[41]
nic. A take ti svátkové nejsou užiteční, poněvadž v ty dni,
[42]
lidé když nepracují, v pití a jiné rozpustilosti se vydávají.
[43]
Protož že by s tou věcí mlčeti chtěli a toho v confessí ne-

[44]
*) Slova i zlým i dobrým jsou podtržena a na straně připsáno od Ry-
[45]
binského: Diversum sentiunt Heidelhergenses,


Text viewFacsimile