[1] |
|
---|
[2] |
quentes. A proto bude tíže městům slyšicím než Sodomč atd.
|
---|
[3] |
Tak svátost pravá předce jest svátostí pravou, totiž tělo Kri-
|
---|
[4] |
stovo posvátné neb sacramentaliter i zlým i dobrým, *) toliko
|
---|
[5] |
že ne k spasení zlým, ale k soudu jako zlým slovo na svěde-
|
---|
[6] |
civi. Effectus ergo diversus est, non immutata veritate sacra-
|
---|
[7] |
menti, sicut nec verbi, toliko že dobrý dobře, zlý zle užívá;
|
---|
[8] |
dobrý k dobrému, zly kzlému. A to jedni pro viru, druzi pro
|
---|
[9] |
nevěru neb jinou nepravost, duchovně pak skrz víru tu zlí
|
---|
[10] |
těla Kristova nejedí, a protož mrtví zůstávají.
|
---|
[11] |
Těmto všem řečem oni neodpirali ale místo dávali; neb
|
---|
[12] |
se jim vidělo, že od sebe my totiž od nich nejsme velmi rozdílní.
|
---|
[13] |
Protož za tím promluveno více od B. Matěje Cervenky,
|
---|
[14] |
že by Bratří tomu radi byli, aby i pan Lasky také i s star-
|
---|
[15] |
šími jich toho se nevzdalovali, aby neměli těch slov Kristo-
|
---|
[16] |
vých jako i my napřed klásti, a tak jakž Kristova slova vznějí
|
---|
[17] |
vyznávati, totiž že chléb jest tělo Kristovo, a vino krev, kte-
|
---|
[18] |
réžto obé i zlí i dobří přijímati mohou, však dobří duchovně
|
---|
[19] |
1 posvátně, a tak hodně a spasitedlně, ale zlí toliko posvátně,
|
---|
[20] |
a i to nehodně, protož k obvinění a k soudu těžšímu.
|
---|
[21] |
Odpovidali oni, Ze za to mají, že tomu ani pan Lasky
|
---|
[22] |
ani starší jich odpírati nebudou. Toliko žádali za to, aby jim
|
---|
[23] |
nějaká suma toho dána byla sepsaná pro paměť, aby to po-
|
---|
[24] |
tom mohli předložiti starším i panu Laskémn náležitě, což jim
|
---|
[25] |
|
---|
[26] |
Po dokonání toho i hned při jiných dalších artikulích ne-
|
---|
[27] |
byli příliš tuzí, ale velmi oslábli.
|
---|
[28] |
Předložili obzvláštně to, proč se klečícím rozdává, jakž
|
---|
[29] |
i v confessi v témZ artikuli doloZeno? I když jim pov&dino,
|
---|
[30] |
Ze ne proto, aby tu cténa byla svátost, sed propter aptitudi-
|
---|
[31] |
nem, pro dobry zpüsob k sluZbé; a také Ze to neniza zákon,
|
---|
[32] |
ale někdy že se podává klečícím, jindy stojícím, jindy sedí-
|
---|
[33] |
cím, a třebas i ležícím, jako při nemocných bývá, i přestali
|
---|
[34] |
|
---|
[35] |
Jedenácté. Předložili také o svěcení svátků, o čemž v con-
|
---|
[36] |
fessi v 15. artikuli stoji, to misto Żeby se jim hodné k vy-
|
---|
[37] |
vržení vidělo. Nebo tomu rozumějí, że jest položeno pro Cechy
|
---|
[38] |
a Moravce, kdež se těch věcí velmi šetří a více snad šetřívali
|
---|
[39] |
oněch let, když psána konfessí, ale u nich že již o to pokoj
|
---|
[40] |
jest. V Krakově toho něco že ještě zůstává, ale jinde téměř
|
---|
[41] |
nic. A take ti svátkové nejsou užiteční, poněvadž v ty dni,
|
---|
[42] |
lidé když nepracují, v pití a jiné rozpustilosti se vydávají.
|
---|
[43] |
Protož že by s tou věcí mlčeti chtěli a toho v confessí ne-
|
---|
[44] |
*) Slova „i zlým i dobrým“ jsou podtržena a na straně připsáno od Ry-
|
---|
[45] |
binského: „Diversum sentiunt Heidelhergenses“,
|
---|