EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

196

quentes. A proto bude tíže městům slyšicím než Sodomč atd. Tak svátost pravá předce jest svátostí pravou, totiž tělo Kri- stovo posvátné neb sacramentaliter i zlým i dobrým, *) toliko že ne k spasení zlým, ale k soudu jako zlým slovo na svěde- civi. Effectus ergo diversus est, non immutata veritate sacra- menti, sicut nec verbi, toliko že dobrý dobře, zlý zle užívá; dobrý k dobrému, zly kzlému. A to jedni pro viru, druzi pro nevěru neb jinou nepravost, duchovně pak skrz víru tu zlí těla Kristova nejedí, a protož mrtví zůstávají.

Těmto všem řečem oni neodpirali ale místo dávali; neb se jim vidělo, že od sebe my totiž od nich nejsme velmi rozdílní.

Protož za tím promluveno více od B. Matěje Cervenky, že by Bratří tomu radi byli, aby i pan Lasky také i s star- šími jich toho se nevzdalovali, aby neměli těch slov Kristo- vých jako i my napřed klásti, a tak jakž Kristova slova vznějí vyznávati, totiž že chléb jest tělo Kristovo, a vino krev, kte- réžto obé i zlí i dobří přijímati mohou, však dobří duchovně 1 posvátně, a tak hodně a spasitedlně, ale zlí toliko posvátně, a i to nehodně, protož k obvinění a k soudu těžšímu.

Odpovidali oni, Ze za to mají, že tomu ani pan Lasky ani starší jich odpírati nebudou. Toliko žádali za to, aby jim nějaká suma toho dána byla sepsaná pro paměť, aby to po- tom mohli předložiti starším i panu Laskémn náležitě, což jim pfipovédino.

Po dokonání toho i hned při jiných dalších artikulích ne- byli příliš tuzí, ale velmi oslábli.

Předložili obzvláštně to, proč se klečícím rozdává, jakž i v confessi v témZ artikuli doloZeno? I když jim pov&dino, Ze ne proto, aby tu cténa byla svátost, sed propter aptitudi- nem, pro dobry zpüsob k sluZbé; a také Ze to neniza zákon, ale někdy že se podává klečícím, jindy stojícím, jindy sedí- cím, a třebas i ležícím, jako při nemocných bývá, i přestali na tom.

Jedenácté. Předložili také o svěcení svátků, o čemž v con- fessi v 15. artikuli stoji, to misto Żeby se jim hodné k vy- vržení vidělo. Nebo tomu rozumějí, że jest položeno pro Cechy a Moravce, kdež se těch věcí velmi šetří a více snad šetřívali oněch let, když psána konfessí, ale u nich že již o to pokoj jest. V Krakově toho něco že ještě zůstává, ale jinde téměř nic. A take ti svátkové nejsou užiteční, poněvadž v ty dni, lidé když nepracují, v pití a jiné rozpustilosti se vydávají. Protož že by s tou věcí mlčeti chtěli a toho v confessí ne-

*) Slova i zlým i dobrým jsou podtržena a na straně připsáno od Ry- binského: Diversum sentiunt Heidelhergenses,



Text viewManuscript line view