EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
190

[2]
chové odpuštění byli od služebníků, že mu se odpouštějí, ne-
[3]
oznámil jak, an privatim an publice. Také že to Bratří mají
[4]
zkušené, že se tím publicum ministerium nic nelehčí.

[5]
Oni pak k tomu čtvrtému paragrafu říkali, že Kristus
[6]
Pán v ten čas, když řekl: odpouštějí se tobě hříchové tvoji,
[7]
neužíval oufadu sluZebnického, neZ tak toliko ho poté&oval.
[8]
A tak že může každý křesfan učiniti, potěšuje blížního svého
[9]
připomenouti mu hříchů odpuštění.

[10]
Futilis sane et inepta fuit cavillatio. Odpovídáno jemu
[11]
na to nemálo a to ukazováno, že i Kristus Pán, i každý slouha
[12]
církve vždycky moc hříchy odpouštěti, buď v kostele, neb
[13]
jinde; a tu Kristus Pán že vlastně hříchy odpouštěl. Sic tak
[14]
smysliti, jak oni pravi, Że by bylo hráti s písmy svatými. A tu
[15]
jim také ukazováno, kteraké toho veliké a znamenité potřeby
[16]
bývají při některých, aby zvláštně byli zpravovánií i rozhřešo-
[17]
váni v svých mnohých spletcích atd., což jest u nás již zku-
[18]
šené. JI takž něco tím poobraženi jsouce podali toho, Ze by
[19]
již proti tomu nebyli, aby byla ta privata absolutio, však to-
[20]
liko in tali casu, kdyby kdo pro své výstupky byl vyloučen
[21]
zvláště, že by také zvláštně rozvázán býti mohl. Na to jim
[22]
odpovédino ; Ze se toho nepřijímá, bezpotřebná jest to vyminka,
[23]
poněvadž to písmy se nezapovidá; také Ze se nesluší těmi
[24]
svazovati. Neb i ten, jemuž Kristus Pán byl hříchy samému
[25]
toliko tu odpustil, nebyl od Pána prvé nikdy vylučován. A tak
[26]
jejich myšlénce není povoleno, sed repudiata sunt omnia,
[27]
cožkoli o tom od nich na odpor naší confessí bylo předkládáno.

[28]
Třetí věc. Z artikule šestého dostatečně cele a doko-
[29]
nale více předložili, kterakby se jim vidělo, že žádný cele do-
[30]
statečné a dokonalé víry míti nemůže zde v tomto životě.

[31]
Na to odpověď dána, že Bratří nemíní na tu víru, kte-
[32]
rážby cele dokonalá byla beze všeho nedostatku, alebrž tu
[33]
celost míní v tom, aby žádného artikule, kterýž věřen býti
[34]
, nevymítal člověk (jako činí kacíři), ale všemu cele věřil,
[35]
což véfeno byti . Pfijali to a zapsali sobě, jakož sic be-
[36]
dlivy čtenář et a cavillationibus alienus snadně sám tomu z slov
[37]
confessí v tom artikuli položených maxime ex ipso orationis
[38]
contextu porozuméti mohl. Ale v&eteóná ac praesumtuosa cu-
[39]
riositas lecos najde.

[40]
Ctvrtá věc předložena od nich z artikule též šestého, de
[41]
ipsa exclusiva sola fides justificat. Tu cos chtěli rozdělovati
[42]
inter idem infusam et formatam atd. a připletli k tomu dítky,
[43]
kterak by ony spaseny býti mohly; poněvadž víry nabýti
[44]
z služby slova Páně nemohou.

[45]
Ta vojna hned shořela, když jim bylo povědíno, nos non
[46]
propter fidei dignitatem justificari, sed propter hoc, guod fides


Text viewFacsimile