EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

190

chové odpuštění byli od služebníků, že mu se odpouštějí, ne- oznámil jak, an privatim an publice. Také že to Bratří mají zkušené, že se tím publicum ministerium nic nelehčí.

Oni pak k tomu čtvrtému paragrafu říkali, že Kristus Pán v ten čas, když řekl: odpouštějí se tobě hříchové tvoji, neužíval oufadu sluZebnického, neZ tak toliko ho poté&oval. A tak že může každý křesfan učiniti, potěšuje blížního svého připomenouti mu hříchů odpuštění.

Futilis sane et inepta fuit cavillatio. Odpovídáno jemu na to nemálo a to ukazováno, že i Kristus Pán, i každý slouha církve vždycky moc hříchy odpouštěti, buď v kostele, neb jinde; a tu Kristus Pán že vlastně hříchy odpouštěl. Sic tak smysliti, jak oni pravi, Że by bylo hráti s písmy svatými. A tu jim také ukazováno, kteraké toho veliké a znamenité potřeby bývají při některých, aby zvláštně byli zpravovánií i rozhřešo- váni v svých mnohých spletcích atd., což jest u nás již zku- šené. JI takž něco tím poobraženi jsouce podali toho, Ze by již proti tomu nebyli, aby byla ta privata absolutio, však to- liko in tali casu, kdyby kdo pro své výstupky byl vyloučen zvláště, že by také zvláštně rozvázán býti mohl. Na to jim odpovédino ; Ze se toho nepřijímá, bezpotřebná jest to vyminka, poněvadž to písmy se nezapovidá; také Ze se nesluší těmi svazovati. Neb i ten, jemuž Kristus Pán byl hříchy samému toliko tu odpustil, nebyl od Pána prvé nikdy vylučován. A tak jejich myšlénce není povoleno, sed repudiata sunt omnia, cožkoli o tom od nich na odpor naší confessí bylo předkládáno.

Třetí věc. Z artikule šestého dostatečně cele a doko- nale více předložili, kterakby se jim vidělo, že žádný cele do- statečné a dokonalé víry míti nemůže zde v tomto životě.

Na to odpověď dána, že Bratří nemíní na tu víru, kte- rážby cele dokonalá byla beze všeho nedostatku, alebrž tu celost míní v tom, aby žádného artikule, kterýž věřen býti , nevymítal člověk (jako činí kacíři), ale všemu cele věřil, což véfeno byti . Pfijali to a zapsali sobě, jakož sic be- dlivy čtenář et a cavillationibus alienus snadně sám tomu z slov confessí v tom artikuli položených maxime ex ipso orationis contextu porozuméti mohl. Ale v&eteóná ac praesumtuosa cu- riositas lecos najde.

Ctvrtá věc předložena od nich z artikule též šestého, de ipsa exclusiva sola fides justificat. Tu cos chtěli rozdělovati inter idem infusam et formatam atd. a připletli k tomu dítky, kterak by ony spaseny býti mohly; poněvadž víry nabýti z služby slova Páně nemohou.

Ta vojna hned shořela, když jim bylo povědíno, nos non propter fidei dignitatem justificari, sed propter hoc, guod fides



Text viewManuscript line view