EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
189

[2]
některé artikule z též confessí obšírná dávána byla od našich
[3]
legatů zpráva, tak že jest to on vyznal, že mu dosti učiněno.

[4]
Odpověděli oni, že jim doktor Lismanin nic nepravil o
[5]
žádné zprávě, nýbrž všecko dobré a poctivé o Bratřích mlu-
[6]
viv, nedávno některých z nich i ktomu ponoukal, aby s Bra-
[7]
třími měli shledání a o všecko, na čem by se zastavovali, roz-
[8]
mluvení, že jsou Bratří lidé povlovní a snadní.

[9]
Za tím přistoupeno k těm artikulům, aby bylo pohledíno
[10]
na to, co jest to tak velikého, na čemž se oni zastavují, a by-
[11]
loliby kde potřebí, aby zpráva jim dána byla.

[12]
Oni pak nejprv předložili místo z Augustina, kteréž v prv-
[13]
ním artikuli confessi jest, pravice, Ze to místo ne vlastně se
[14]
přivodí, však potom, v čemby ta nevlastnost byla, ukázati ne-
[15]
mohli. Odkudž snadně rozuměti se mohlo, Ze od Lasského
[16]
byli nastrojeni, smyslu jeho však nesrozuměli. Na to jim od-
[17]
povědíno.

[18]
První místo (neb dvě tam jsou) že jest v Augustinových
[19]
psaních v nově vydaných; druhé že položeno jest v dekretě,
[20]
což když jest pravé, že nemají nás z čeho viniti. Však proto
[21]
snadně může podle exemplářů nových napraveno býti. A tak
[22]
že to exempláři knih Augustinových a ne námi sešlo.

[23]
Druhé předložili zatím z artikule confessí pátého o zpo-
[24]
vědi obzvláštní. To že jsou oni vyvrhli, nebo Bratfím jich
[25]
starším se vidí, že by o tom mlčela svatá písma, papežská že
[26]
by se to zdála ještě býti věc, a tak neužitečná, nýbrž i škodná.
[27]
Poněvadž oni tak to nalézají, žeby lidé uzivajice zvláštní
[28]
absolucí potom publicam obecné, kteráž se dává v kostele,
[29]
sobě nevážili, zlehčíce ji sobě, kdyžby na přestávati ne-
[30]
chtěli. proti tomu nemluví, by neměli ovce s pastýřem
[31]
svým promluviti a raditi se o své potřeby; nýbrž že potřebné
[32]
to býti znají, aby pastýři s svými ovečkami se často ne před
[33]
samym posluhovanim toliko zpovidal[i] atd.

[34]
Na to jim odpovédino:

[35]
e se to zákonně neděje, nepfikazuje se, ale radi atd.; ne
[36]
tak jakž v papežství to drží, ale na svobodě jest, buď i před
[37]
posluhováním přijíti, buď i prvé, a s zprávcem svým o své po-
[38]
tfeby promluviti. Ze se to také neděje, aby vždycky každý
[39]
obzvláštně měl býti absolvován: ale vice se při takových
[40]
s lidmi o jejich potřeby promlouváních a rad potřebných -
[41]
váních odkazování činí k onomu obecnému rozhříšení, aby je
[42]
sobě tam s jinými brali v zboru. Že také ta privata abso-
[43]
lutio není v písmě zapovědína, a protož na svobodě zůstává.
[44]
Že jsou příkladové v písmě svatém; Kristus pán Ze &inival
[45]
privatim, když říkal, odpouštějí se tobě hfichové tvoji. Item.
[46]
Jdi, nechtěj více hřešiti. A řekl sám Pán, komužbykoli hří-


Text viewFacsimile