EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
128

[2]
a někomu neb mnohým živností neodjali, a k nouzi neposlou-
[3]
žily, a tudy u viny ınnohe nevešli a krví jich hříšní nebyli.
[4]
Nespravedlivě a s urážkou dobrého svědomí aby nedobyvali
[5]
aneb s obmeškáním obyčejů dobrých. Item. Spravedlivě do-
[6]
bytého statku aby skoupě a tvrdě, se škodou přirození svého,
[7]
neb ženy, neb dítek, neb nuzných aby nedrželi, a podle na-
[8]
učení věrného nuznym rádi udileli, aneb dobytého statku aby
[9]
marnotratně neutráceli, na jidla a pití rozkošná, neb lahodná,
[10]
nepotřebná.

[11]
A skoupí aby sobě i svým potřeby činili; chudé zaklá-
[12]
dali, půjčili.

[13]
Zpráva při obchodích.

[14]
Dvojí jsou obchodové neb živnosti, zlí a dobří:

[15]
Zlí obchodové jsou pro zrušení přikázání Božích strany
[16]
duše a spasení vlastního a pro škození blížním, jako jsou:
[17]
Kostkářství, hry, kejklové, maléfstvi, ve&tcováni, hádání, čaro-
[18]
vání, lichvy, alchymi, rufianství, nevěstčí obchodové, hudby atd.

[19]
Dobří obchodové, když k tomu dobrý a spravedlivý a
[20]
uprimÿ člověk jest, jako sedláctvi, rybářství, řemesl dělání
[21]
k rolí, k stavení, k pokrmu, k nápoji, k rouchu, k potřebám,
[22]
k přípravám, k nádobám, bez nichž lidé býti nemohou, a ješto
[23]
při nich snáz mohou lidé zachování býti, když jsou bez zby-
[24]
tečnosti, nepravosti, Sperküv, rozkoší a nespravedlností atd.
[25]
I jsou v sobě živnosti křesťanské, jimiž se mohou lidé spra-
[26]
vedlivě i bezpečně živiti, varujíc se lakomství a jiných noc-
[27]
pravosti.

[28]
Zpráva řemeslníkům.

[29]
Aby řemeslům svým dobře se naučili, a aby spravedli-
[30]
vost milovali v koupéch av prodajich. Dobré alidem užitečné
[31]
dílo aby dělali, a toho nefalšovali. Potřeby do verkštatů aby
[32]
dobré dávali, k jich dilàm aby prihlidah. Spravedlivé aby

[33]
rodávali 1 nad spravedlivé aby necenili, jako v trhu aby ni-
[34]
žádného neoklamávali. Też ani sami neużitećnou věc za do-
[35]
brou prodávali, ani za ni brali záplatu jako za dobrou, a do-
[36]
brou věc v nouz: s útiskem lidským nespravedlivě nenataho-
[37]
vali. Obyceje slušného a míry v koupich i v prodajich aby
[38]
šetfili, v cechu povolnost zachovávali, k kaZdému dobrému
[39]
skutku hotovi byli, nepředčili ani se o nespravedlivé pře za-
[40]
sazovali, s radou a s dotazem, což mluví, aby mluvili s po-
[41]
ctivostí podle řádu, svolení dobrému poddani byli, by i se ško-
[42]
dou bylo. Odporův hanlivých, smělých, zlobivých a různici


Text viewFacsimile