128
a někomu neb mnohým živností neodjali, a k nouzi neposlou-
žily, a tudy u viny ınnohe nevešli a krví jich hříšní nebyli.
Nespravedlivě a s urážkou dobrého svědomí aby nedobyvali
aneb s obmeškáním obyčejů dobrých. Item. Spravedlivě do-
bytého statku aby skoupě a tvrdě, se škodou přirození svého,
neb ženy, neb dítek, neb nuzných aby nedrželi, a podle na-
učení věrného nuznym rádi udileli, aneb dobytého statku aby
marnotratně neutráceli, na jidla a pití rozkošná, neb lahodná,
nepotřebná.
A skoupí aby sobě i svým potřeby činili; chudé zaklá-
dali, půjčili.
Zpráva při obchodích.
Dvojí jsou obchodové neb živnosti, zlí a dobří:
Zlí obchodové jsou pro zrušení přikázání Božích strany
duše a spasení vlastního a pro škození blížním, jako jsou:
Kostkářství, hry, kejklové, maléfstvi, ve&tcováni, hádání, čaro-
vání, lichvy, alchymi, rufianství, nevěstčí obchodové, hudby atd.
Dobří obchodové, když k tomu dobrý a spravedlivý a
uprimÿ člověk jest, jako sedláctvi, rybářství, řemesl dělání
k rolí, k stavení, k pokrmu, k nápoji, k rouchu, k potřebám,
k přípravám, k nádobám, bez nichž lidé býti nemohou, a ješto
při nich snáz mohou lidé zachování býti, když jsou bez zby-
tečnosti, nepravosti, Sperküv, rozkoší a nespravedlností atd.
I jsou v sobě živnosti křesťanské, jimiž se mohou lidé spra-
vedlivě i bezpečně živiti, varujíc se lakomství a jiných noc-
pravosti.
Zpráva řemeslníkům.
Aby řemeslům svým dobře se naučili, a aby spravedli-
vost milovali v koupéch av prodajich. Dobré alidem užitečné
dílo aby dělali, a toho nefalšovali. Potřeby do verkštatů aby
dobré dávali, k jich dilàm aby prihlidah. Spravedlivé aby
rodávali 1 nad spravedlivé aby necenili, jako v trhu aby ni-
žádného neoklamávali. Też ani sami neużitećnou věc za do-
brou prodávali, ani za ni brali záplatu jako za dobrou, a do-
brou věc v nouz: s útiskem lidským nespravedlivě nenataho-
vali. Obyceje slušného a míry v koupich i v prodajich aby
šetfili, v cechu povolnost zachovávali, k kaZdému dobrému
skutku hotovi byli, nepředčili ani se o nespravedlivé pře za-
sazovali, s radou a s dotazem, což mluví, aby mluvili s po-
ctivostí podle řádu, svolení dobrému poddani byli, by i se ško-
dou bylo. Odporův hanlivých, smělých, zlobivých a různici