[1] |
|
---|
[2] |
vinný; a opět Komuž z počátku dědictví chvátá, nejposléz bez
|
---|
[3] |
požehnání bude; a opět: Co prospěšno člověku, by vešken
|
---|
[4] |
svět získal a své duši škodu učinil; a opět: Stanou sprave-
|
---|
[5] |
dliví ve vší ustavičnosti proti těm, jenž je nuzili a úsilé jich
|
---|
[6] |
brali a t. d. Casto takovým napomáhá památka smrti a soudu
|
---|
[7] |
|
---|
[8] |
Neiadajicim cizího ani svého neudélujicim.
|
---|
[9] |
Učeni mají býti příkladem, že země, z nížto vzati jsou,
|
---|
[10] |
všem obecně plodí. A tak nadarmo se nevinní domnívají, jenž
|
---|
[11] |
obecné dobré, kteréž mají od Boha, sami sobě je osobují a ji-
|
---|
[12] |
ným nerozdávají. A ti zle požívají i obecných věcí Bohem
|
---|
[13] |
přisluhovaných, v světě i v církvi, v duchovních i v časných
|
---|
[14] |
věcech, kteréž se rozdělují. Protož ti spravedliví nejsou, ani
|
---|
[15] |
spravedlnost jich zůstává. Neb dí David: Rozdělil a dal chu-
|
---|
[16] |
dým a spravedlnost jeho zůstává na věky. A tak, což Pán
|
---|
[17] |
z svého dáti přikázal, spravedlností nazval, aby obecně činěna
|
---|
[18] |
byla. A k tomu Šalomoun dí: Kdož spravedlivý jest, udílí a
|
---|
[19] |
nepřestává; aleti jenž mají z čeho a mohou, a neudílejí, právě
|
---|
[20] |
onomu fikovi neplodnému přirovnání jsou, jenž zaměstknává
|
---|
[21] |
jinému, jenžby užitek nesl tu. Ti ku příkladu mají bohatce
|
---|
[22] |
v pekle, jenž milosti žádaje pro svou ukrutnost milosti zba-
|
---|
[23] |
ven, a že v slušném nezřízeně se měl. A skoupi udeni byti
|
---|
[24] |
mají, že tu křivdu první Bohu činí, že z jeho darův jemu
|
---|
[25] |
|
---|
[26] |
Ti jenž svého udělujíce, cizí: berou.
|
---|
[27] |
A ti učeni býti mají, aby dobrodinci vidíni byti neZá-
|
---|
[28] |
dali; neb ti své věci nerozšatně rozdávajíce přicházejí k ža-
|
---|
[29] |
losti, k lítosti a k reptání, a nouzí jsouce tištění přistupují
|
---|
[30] |
k lakomství, a z toho se hříchové mnozí plodí.
|
---|
[31] |
A ti učeni býti mají, aby nejprv se rozumně držeti uměli,
|
---|
[32] |
a potom aby cizího nežádali, a aby, což mají dávati, rozšafně
|
---|
[33] |
dávali, a toho rozdávání aby loupežem potomním nekazili.
|
---|
[34] |
Neb proti tomu mluví Bůh řka: Já Pán miluje soud, y nená-
|
---|
[35] |
visti maje loupež v oběti. A opót: Obśti nemilostivych ohavne,
|
---|
[36] |
kteréž občtují z hříchův. Neb často se potřebným odjímá, což
|
---|
[37] |
se Bohu dává. A to Bůh v mrzkosti maje dí: Kdož obětuje
|
---|
[38] |
oběť z statku chudého, jako ten kdož obětuje syna před tváří
|
---|
[39] |
jeho; neb co ukrutnějšího můž býti, nežli smrt syna před
|
---|
[40] |
obličejem otce. A ti často, což dávají, váží, a což vyderou,
|
---|
[41] |
nechti včdčti.
|
---|