EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
123

[2]
vinný; a opět Komuž z počátku dědictví chvátá, nejposléz bez
[3]
požehnání bude; a opět: Co prospěšno člověku, by vešken
[4]
svět získal a své duši škodu učinil; a opět: Stanou sprave-
[5]
dliví ve vší ustavičnosti proti těm, jenž je nuzili a úsilé jich
[6]
brali a t. d. Casto takovým napomáhá památka smrti a soudu
[7]
budoucího.

[8]
Neiadajicim cizího ani svého neudélujicim.

[9]
Učeni mají býti příkladem, že země, z nížto vzati jsou,
[10]
všem obecně plodí. A tak nadarmo se nevinní domnívají, jenž
[11]
obecné dobré, kteréž mají od Boha, sami sobě je osobují a ji-
[12]
ným nerozdávají. A ti zle požívají i obecných věcí Bohem
[13]
přisluhovaných, v světě i v církvi, v duchovních i v časných
[14]
věcech, kteréž se rozdělují. Protož ti spravedliví nejsou, ani
[15]
spravedlnost jich zůstává. Neb David: Rozdělil a dal chu-
[16]
dým a spravedlnost jeho zůstává na věky. A tak, což Pán
[17]
z svého dáti přikázal, spravedlností nazval, aby obecně činěna
[18]
byla. A k tomu Šalomoun : Kdož spravedlivý jest, udílí a
[19]
nepřestává; aleti jenž mají z čeho a mohou, a neudílejí, právě
[20]
onomu fikovi neplodnému přirovnání jsou, jenž zaměstknává
[21]
jinému, jenžby užitek nesl tu. Ti ku příkladu mají bohatce
[22]
v pekle, jenž milosti žádaje pro svou ukrutnost milosti zba-
[23]
ven, a že v slušném nezřízeně se měl. A skoupi udeni byti
[24]
mají, že tu křivdu první Bohu činí, že z jeho darův jemu
[25]
neobětují.

[26]
Ti jenž svého udělujíce, cizí: berou.

[27]
A ti učeni býti mají, aby dobrodinci vidíni byti neZá-
[28]
dali; neb ti své věci nerozšatně rozdávajíce přicházejí k ža-
[29]
losti, k lítosti a k reptání, a nouzí jsouce tištění přistupují
[30]
k lakomství, a z toho se hříchové mnozí plodí.

[31]
A ti učeni býti mají, aby nejprv se rozumně držeti uměli,
[32]
a potom aby cizího nežádali, a aby, což mají dávati, rozšafně
[33]
dávali, a toho rozdávání aby loupežem potomním nekazili.
[34]
Neb proti tomu mluví Bůh řka: Pán miluje soud, y nená-
[35]
visti maje loupež v oběti. A opót: Obśti nemilostivych ohavne,
[36]
kteréž občtují z hříchův. Neb často se potřebným odjímá, což
[37]
se Bohu dává. A to Bůh v mrzkosti maje : Kdož obětuje
[38]
oběť z statku chudého, jako ten kdož obětuje syna před tváří
[39]
jeho; neb co ukrutnějšího můž býti, nežli smrt syna před
[40]
obličejem otce. A ti často, což dávají, váží, a což vyderou,
[41]
nechti včdčti.


Text viewFacsimile