EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

123

vinný; a opět Komuž z počátku dědictví chvátá, nejposléz bez požehnání bude; a opět: Co prospěšno člověku, by vešken svět získal a své duši škodu učinil; a opět: Stanou sprave- dliví ve vší ustavičnosti proti těm, jenž je nuzili a úsilé jich brali a t. d. Casto takovým napomáhá památka smrti a soudu budoucího.

Neiadajicim cizího ani svého neudélujicim.

Učeni mají býti příkladem, že země, z nížto vzati jsou, všem obecně plodí. A tak nadarmo se nevinní domnívají, jenž obecné dobré, kteréž mají od Boha, sami sobě je osobují a ji- ným nerozdávají. A ti zle požívají i obecných věcí Bohem přisluhovaných, v světě i v církvi, v duchovních i v časných věcech, kteréž se rozdělují. Protož ti spravedliví nejsou, ani spravedlnost jich zůstává. Neb David: Rozdělil a dal chu- dým a spravedlnost jeho zůstává na věky. A tak, což Pán z svého dáti přikázal, spravedlností nazval, aby obecně činěna byla. A k tomu Šalomoun : Kdož spravedlivý jest, udílí a nepřestává; aleti jenž mají z čeho a mohou, a neudílejí, právě onomu fikovi neplodnému přirovnání jsou, jenž zaměstknává jinému, jenžby užitek nesl tu. Ti ku příkladu mají bohatce v pekle, jenž milosti žádaje pro svou ukrutnost milosti zba- ven, a že v slušném nezřízeně se měl. A skoupi udeni byti mají, že tu křivdu první Bohu činí, že z jeho darův jemu neobětují.

Ti jenž svého udělujíce, cizí: berou.

A ti učeni býti mají, aby dobrodinci vidíni byti neZá- dali; neb ti své věci nerozšatně rozdávajíce přicházejí k ža- losti, k lítosti a k reptání, a nouzí jsouce tištění přistupují k lakomství, a z toho se hříchové mnozí plodí.

A ti učeni býti mají, aby nejprv se rozumně držeti uměli, a potom aby cizího nežádali, a aby, což mají dávati, rozšafně dávali, a toho rozdávání aby loupežem potomním nekazili. Neb proti tomu mluví Bůh řka: Pán miluje soud, y nená- visti maje loupež v oběti. A opót: Obśti nemilostivych ohavne, kteréž občtují z hříchův. Neb často se potřebným odjímá, což se Bohu dává. A to Bůh v mrzkosti maje : Kdož obětuje oběť z statku chudého, jako ten kdož obětuje syna před tváří jeho; neb co ukrutnějšího můž býti, nežli smrt syna před obličejem otce. A ti často, což dávají, váží, a což vyderou, nechti včdčti.



Text viewManuscript line view