[1] |
|
---|
[2] |
na nemoc a na neumění. Ano snad při některých věcech vůle
|
---|
[3] |
rozumná, kteráž jest hlava jiných mocí duše, nepoddala se tomu
|
---|
[4] |
všecka, než s nějakou výminkou, kteráž svede a oklamá, jako
|
---|
[5] |
co trpěti a od koho. Pokorný chce býti bez potupení, trpělivý
|
---|
[6] |
bez protivenství úzkost, hlad trpóti, a jinć vóci podstoupiti,
|
---|
[7] |
kdyżby żadnym obyčejem nelze bylo zbýti toho, aneb cožby sám
|
---|
[8] |
sobě zvolil. Pakli toho kdo jiný byl příčina, na toho se hněvá,
|
---|
[9] |
sápá, vymstění obmýšlí. To v sobě zastaviti a pokojně snésti
|
---|
[10] |
ctnost jest, a potom s tím hnouti, jakž káže potřeba. Při mno-
|
---|
[11] |
hých věcech nechtí lidé frejmarčiti hříchy na ctnosti. Neb
|
---|
[12] |
zhanějí sobě ctnosti a hříchy schválí. A to se proto děje; neb
|
---|
[13] |
zlé podobné jest dobrému a dobré ke zlému, jako choulostivost
|
---|
[14] |
k bázni, smělost k doufáni, hloupost k sprostnosti, lehkost k pří-
|
---|
[15] |
větivosti, neochotnost k vážnosti, lenost k tichosti, nedbánli-
|
---|
[16] |
vost k snášení, pomsta k trestání, a tak o jiných.
|
---|
[17] |
Omyleni pfi takových věcech vystříci se nesnadné jest;
|
---|
[18] |
neb důvodně zlé uhaní dobré a potvrdí sobě toho tím, že
|
---|
[19] |
skutek pravdu vykládá, když ofukne neb otepe, že se bojí a
|
---|
[20] |
poslouchají, pak když snáší a trpívá, tedy horší jsou.
|
---|
[21] |
|
---|
[22] |
Snášení jest užitečné a potřebné, a někdy jest škodlivé a
|
---|
[23] |
meškavé. Užitečné jest snésti, když někdo učiní, čehož nemá
|
---|
[24] |
učiniti, jako pomlouvání o sobě aneb zlého domnivâni, neb
|
---|
[25] |
křivdu učiněnou, kdyžby se stala z vědomí neb z nevědomí
|
---|
[26] |
toho, kterýž učinil. Aneb opět když někdo obmeškal činiti,
|
---|
[27] |
což učiniti měl, aneb z nepaměti neb z nedopatření atd., ně-
|
---|
[28] |
které věci snesa i pominouti, jichž lituje a sám se tresce, ně-
|
---|
[29] |
které odpustě v známost uvéstí, jichž nezná. Od těch napo-
|
---|
[30] |
menouti a vystříci, kteréž často činí z nemoci a z nepaměti,
|
---|
[31] |
a ty trestati, kteréž z zpoury neb z nedbanlivosti pocházely by.
|
---|
[32] |
Snášeti ty věci, jichž Bůh nesnáší, škodlivé jest. Meškavé
|
---|
[33] |
snášení: když někdo maje opravovati něco při sobě neb při
|
---|
[34] |
jiném v smyslu, v řeči nebo v skutku i snáší, vinen jsa i od-
|
---|
[35] |
pustí, trápě jiné i trpí, a někdy křiv jsa i prosí Boha za jiné.
|
---|
[36] |
Které se věci snášejí a snad jsou lidem přidány, a bez
|
---|
[37] |
nich lépe by bylo i bezpečněji, jako při stavení, při oděvu a
|
---|
[38] |
pokrmu atd., při takových věcech někdy více prospěje prosba
|
---|
[39] |
a výstraha nežli přísné trestání. A někdy také mocné zasta-
|
---|
[40] |
vení některých věcí dobře poslouží. A tak budou prvé závory
|
---|
[41] |
dělány, než koně vyvedou. A téZ kdyZby někdo neznal viny
|
---|
[42] |
své, by pak byla i veliká a trestán by byl, někdy se spíše
|
---|
[43] |
rozhnévá aneb se lituje než opraví. A kdoż tak tresce, ten
|
---|
[44] |
lapá ryby před sakem.
|
---|