EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
111

[2]
na nemoc a na neumění. Ano snad při některých věcech vůle
[3]
rozumná, kteráž jest hlava jiných mocí duše, nepoddala se tomu
[4]
všecka, než s nějakou výminkou, kteráž svede a oklamá, jako
[5]
co trpěti a od koho. Pokorný chce býti bez potupení, trpělivý
[6]
bez protivenství úzkost, hlad trpóti, a jinć vóci podstoupiti,
[7]
kdyżby żadnym obyčejem nelze bylo zbýti toho, aneb cožby sám
[8]
sobě zvolil. Pakli toho kdo jiný byl příčina, na toho se hněvá,
[9]
sápá, vymstění obmýšlí. To v sobě zastaviti a pokojně snésti
[10]
ctnost jest, a potom s tím hnouti, jakž káže potřeba. Při mno-
[11]
hých věcech nechtí lidé frejmarčiti hříchy na ctnosti. Neb
[12]
zhanějí sobě ctnosti a hříchy schválí. A to se proto děje; neb
[13]
zlé podobné jest dobrému a dobré ke zlému, jako choulostivost
[14]
k bázni, smělost k doufáni, hloupost k sprostnosti, lehkost k pří-
[15]
větivosti, neochotnost k vážnosti, lenost k tichosti, nedbánli-
[16]
vost k snášení, pomsta k trestání, a tak o jiných.

[17]
Omyleni pfi takových věcech vystříci se nesnadné jest;
[18]
neb důvodně zlé uhaní dobré a potvrdí sobě toho tím, že
[19]
skutek pravdu vykládá, když ofukne neb otepe, že se bojí a
[20]
poslouchají, pak když snáší a trpívá, tedy horší jsou.

[21]
0 snášení.

[22]
Snášení jest užitečné a potřebné, a někdy jest škodlivé a
[23]
meškavé. Užitečné jest snésti, když někdo učiní, čehož nemá
[24]
učiniti, jako pomlouvání o sobě aneb zlého domnivâni, neb
[25]
křivdu učiněnou, kdyžby se stala z vědomí neb z nevědomí
[26]
toho, kterýž učinil. Aneb opět když někdo obmeškal činiti,
[27]
což učiniti měl, aneb z nepaměti neb z nedopatření atd., -
[28]
které věci snesa i pominouti, jichž lituje a sám se tresce, -
[29]
které odpustě v známost uvéstí, jichž nezná. Od těch napo-
[30]
menouti a vystříci, kteréž často činí z nemoci a z nepaměti,
[31]
a ty trestati, kteréž z zpoury neb z nedbanlivosti pocházely by.

[32]
Snášeti ty věci, jichž Bůh nesnáší, škodlivé jest. Meškavé
[33]
snášení: když někdo maje opravovati něco při sobě neb při
[34]
jiném v smyslu, v řeči nebo v skutku i snáší, vinen jsa i od-
[35]
pustí, trápě jiné i trpí, a někdy křiv jsa i prosí Boha za jiné.

[36]
Které se věci snášejí a snad jsou lidem přidány, a bez
[37]
nich lépe by bylo i bezpečněji, jako při stavení, při oděvu a
[38]
pokrmu atd., při takových věcech někdy více prospěje prosba
[39]
a výstraha nežli přísné trestání. A někdy také mocné zasta-
[40]
vení některých věcí dobře poslouží. A tak budou prvé závory
[41]
dělány, než koně vyvedou. A téZ kdyZby někdo neznal viny
[42]
své, by pak byla i veliká a trestán by byl, někdy se spíše
[43]
rozhnévá aneb se lituje než opraví. A kdoż tak tresce, ten
[44]
lapá ryby před sakem.


Text viewFacsimile