EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

111

na nemoc a na neumění. Ano snad při některých věcech vůle rozumná, kteráž jest hlava jiných mocí duše, nepoddala se tomu všecka, než s nějakou výminkou, kteráž svede a oklamá, jako co trpěti a od koho. Pokorný chce býti bez potupení, trpělivý bez protivenství úzkost, hlad trpóti, a jinć vóci podstoupiti, kdyżby żadnym obyčejem nelze bylo zbýti toho, aneb cožby sám sobě zvolil. Pakli toho kdo jiný byl příčina, na toho se hněvá, sápá, vymstění obmýšlí. To v sobě zastaviti a pokojně snésti ctnost jest, a potom s tím hnouti, jakž káže potřeba. Při mno- hých věcech nechtí lidé frejmarčiti hříchy na ctnosti. Neb zhanějí sobě ctnosti a hříchy schválí. A to se proto děje; neb zlé podobné jest dobrému a dobré ke zlému, jako choulostivost k bázni, smělost k doufáni, hloupost k sprostnosti, lehkost k pří- větivosti, neochotnost k vážnosti, lenost k tichosti, nedbánli- vost k snášení, pomsta k trestání, a tak o jiných.

Omyleni pfi takových věcech vystříci se nesnadné jest; neb důvodně zlé uhaní dobré a potvrdí sobě toho tím, že skutek pravdu vykládá, když ofukne neb otepe, že se bojí a poslouchají, pak když snáší a trpívá, tedy horší jsou.

0 snášení.

Snášení jest užitečné a potřebné, a někdy jest škodlivé a meškavé. Užitečné jest snésti, když někdo učiní, čehož nemá učiniti, jako pomlouvání o sobě aneb zlého domnivâni, neb křivdu učiněnou, kdyžby se stala z vědomí neb z nevědomí toho, kterýž učinil. Aneb opět když někdo obmeškal činiti, což učiniti měl, aneb z nepaměti neb z nedopatření atd., - které věci snesa i pominouti, jichž lituje a sám se tresce, - které odpustě v známost uvéstí, jichž nezná. Od těch napo- menouti a vystříci, kteréž často činí z nemoci a z nepaměti, a ty trestati, kteréž z zpoury neb z nedbanlivosti pocházely by.

Snášeti ty věci, jichž Bůh nesnáší, škodlivé jest. Meškavé snášení: když někdo maje opravovati něco při sobě neb při jiném v smyslu, v řeči nebo v skutku i snáší, vinen jsa i od- pustí, trápě jiné i trpí, a někdy křiv jsa i prosí Boha za jiné.

Které se věci snášejí a snad jsou lidem přidány, a bez nich lépe by bylo i bezpečněji, jako při stavení, při oděvu a pokrmu atd., při takových věcech někdy více prospěje prosba a výstraha nežli přísné trestání. A někdy také mocné zasta- vení některých věcí dobře poslouží. A tak budou prvé závory dělány, než koně vyvedou. A téZ kdyZby někdo neznal viny své, by pak byla i veliká a trestán by byl, někdy se spíše rozhnévá aneb se lituje než opraví. A kdoż tak tresce, ten lapá ryby před sakem.



Text viewManuscript line view