EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
4

[2]
pfevraei anepoZivá. A to zlé oboje jest proti víře obecné kře-
[3]
sfanské, dvanácti článků, proti písmu svatému, proti smyslu
[4]
víry i zřízenému spasení a proti skutkům křesťanským v slu-
[5]
hách i služebnostech i v lidu vůbec, pod vyznáním víry a pod
[6]
jmenem křesťanským, pod jmenem církve 1 řádu, poslušenství
[7]
1 svatosti a celého náboženství.

[8]
První zlé proti prvnímu článku, t.: Věřím v Boha Otce,
[9]
všemohoucího stvořitele nebe i země jest mnohotvárné po-
[10]
kryté i zjevné modlářství, kteréž zapovídá Pán Bůh řka: Ne-
[11]
budeš míti bohů jiných přede mnou, neučiniš sobě obraza ry-
[12]
tého ani podobenství kterého. Pokryté modlářství jest, pod
[13]
jmenem Božím, podjmenem Pána Krista, pod slovy jeho, pod
[14]
písmy svatými, pod mocí Boží, pod divy, zázraky lZivymi atd.
[15]
A to se děje při svátostech, v svěceninách a v kněžských
[16]
služebnostech.

[17]
Zjevné pak a holé pohanské modlářství pod jmenem sva-
[18]
tých a světic i Pána Krista, Panny Maric, jsou obrazové, ma-
[19]
lovaní neb rytí, ku poctě a ku pokloně postavení, a neb jimž
[20]
se Božská čest děje. Též svatí vyšli z životův a světice, neb
[21]
kosti à ostatei Jich. Též 1 lidé Zivi moc BoZskou i dobrotu
[22]
samému Bohu příslušnou sobě připisujíce, neb jeho náměsten-
[23]
ství a ctění býti poctou Bohu příslušnou chtějíce. | A lid poctu
[24]
vnitřní i zevnitřní vznáší na jako víru, naději, žádosti, -
[25]
лей, náboženství a t. d. Zevnitíni poklony, jako modlitby,
[26]
klekání, na tvář padání, posty, svátků svěccní, poutě, offčry,
[27]
ve jmeno svatých kostelů dělání, i jim obětování a t. d. proti
[28]
zápovédi DoZi. Nebude& sejim klanéti ani jich ctiti; neb sem
[29]
Pán, mstitel horlivý tvůj. "Též čarování, kouzelnictví, vé&t-
[30]
ství, při duchovních věcech i tělesných. Též nezfizené milo-
[31]
vání těla, světa, žádostí a marnosti jeho, zvlášt v předních
[32]
sluhách i jiných nižších v zboží, v panstvíi v rozkošech. Také
[33]
řádu spravedlnosti převrácení hříchové zjevní bez kázně. Tyto
[34]
všecky věci jsou proti prvnímu článku víry.

[35]
Druhé zlé jest proti druhému článku víry, jenž jest: I
[36]
v Jezu Krista, syna jeho jediného, Pána našeho, do osmého,
[37]
jenž jest nepoznání Pána Ježíše v užitku příchodu jeho a umu-
[38]
čení i u vylití krve zasloužení jeho: ani řeči a výmluvnosti
[39]
jeho, a nepoznání i neostříhání tak, aby na Pánu Kristu dosti
[40]
měli i na jeho plnosti, ale že zásluhy svatych a svétic vmé-
[41]
šují s jeho zásluhou a je více váží, a že přenášejí bytně ty
[42]
zásluhy na věci služebné a na moci ouřadné a sumou, že
[43]
v Krista Ježíše řidcí věří, jakž věřiti k spasení sluší.

[44]
Třetí zlé jest proti osmému článku: Věřím v Ducha sva-
[45]
tého. A to jest marné duchovenství rozličné a lidská spravedl-
[46]
nost, na niž jsa lid založen, domnívá se tím Bohu sloužiti, a


Text viewFacsimile