4
pfevraei anepoZivá. A to zlé oboje jest proti víře obecné kře-
sfanské, dvanácti článků, proti písmu svatému, proti smyslu
víry i zřízenému spasení a proti skutkům křesťanským v slu-
hách i služebnostech i v lidu vůbec, pod vyznáním víry a pod
jmenem křesťanským, pod jmenem církve 1 řádu, poslušenství
1 svatosti a celého náboženství.
První zlé proti prvnímu článku, t.: „Věřím v Boha Otce,
všemohoucího stvořitele nebe i země“ jest mnohotvárné po-
kryté i zjevné modlářství, kteréž zapovídá Pán Bůh řka: Ne-
budeš míti bohů jiných přede mnou, neučiniš sobě obraza ry-
tého ani podobenství kterého. Pokryté modlářství jest, pod
jmenem Božím, podjmenem Pána Krista, pod slovy jeho, pod
písmy svatými, pod mocí Boží, pod divy, zázraky lZivymi atd.
A to se děje při svátostech, v svěceninách a v kněžských
služebnostech.
Zjevné pak a holé pohanské modlářství pod jmenem sva-
tých a světic i Pána Krista, Panny Maric, jsou obrazové, ma-
lovaní neb rytí, ku poctě a ku pokloně postavení, a neb jimž
se Božská čest děje. Též svatí vyšli z životův a světice, neb
kosti à ostatei Jich. Též 1 lidé Zivi moc BoZskou i dobrotu
samému Bohu příslušnou sobě připisujíce, neb jeho náměsten-
ství a ctění býti poctou Bohu příslušnou chtějíce. | A lid poctu
vnitřní i zevnitřní vznáší na ně jako víru, naději, žádosti, bâ-
лей, náboženství a t. d. Zevnitíni poklony, jako modlitby,
klekání, na tvář padání, posty, svátků svěccní, poutě, offčry,
ve jmeno svatých kostelů dělání, i jim obětování a t. d. proti
zápovédi DoZi. Nebude& sejim klanéti ani jich ctiti; neb sem
já Pán, mstitel horlivý tvůj. "Též čarování, kouzelnictví, vé&t-
ství, při duchovních věcech i tělesných. Též nezfizené milo-
vání těla, světa, žádostí a marnosti jeho, zvlášt v předních
sluhách i jiných nižších v zboží, v panstvíi v rozkošech. Také
řádu spravedlnosti převrácení hříchové zjevní bez kázně. Tyto
všecky věci jsou proti prvnímu článku víry.
Druhé zlé jest proti druhému článku víry, jenž jest: I
v Jezu Krista, syna jeho jediného, Pána našeho, až do osmého,
jenž jest nepoznání Pána Ježíše v užitku příchodu jeho a umu-
čení i u vylití krve zasloužení jeho: ani řeči a výmluvnosti
jeho, a nepoznání i neostříhání tak, aby na Pánu Kristu dosti
měli i na jeho plnosti, ale že zásluhy svatych a svétic vmé-
šují s jeho zásluhou a je více váží, a že přenášejí bytně ty
zásluhy na věci služebné a na moci ouřadné a sumou, že
v Krista Ježíše řidcí věří, jakž věřiti k spasení sluší.
Třetí zlé jest proti osmému článku: Věřím v Ducha sva-
tého. A to jest marné duchovenství rozličné a lidská spravedl-
nost, na niž jsa lid založen, domnívá se tím Bohu sloužiti, a