EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

4

pfevraei anepoZivá. A to zlé oboje jest proti víře obecné kře- sfanské, dvanácti článků, proti písmu svatému, proti smyslu víry i zřízenému spasení a proti skutkům křesťanským v slu- hách i služebnostech i v lidu vůbec, pod vyznáním víry a pod jmenem křesťanským, pod jmenem církve 1 řádu, poslušenství 1 svatosti a celého náboženství.

První zlé proti prvnímu článku, t.: Věřím v Boha Otce, všemohoucího stvořitele nebe i země jest mnohotvárné po- kryté i zjevné modlářství, kteréž zapovídá Pán Bůh řka: Ne- budeš míti bohů jiných přede mnou, neučiniš sobě obraza ry- tého ani podobenství kterého. Pokryté modlářství jest, pod jmenem Božím, podjmenem Pána Krista, pod slovy jeho, pod písmy svatými, pod mocí Boží, pod divy, zázraky lZivymi atd. A to se děje při svátostech, v svěceninách a v kněžských služebnostech.

Zjevné pak a holé pohanské modlářství pod jmenem sva- tých a světic i Pána Krista, Panny Maric, jsou obrazové, ma- lovaní neb rytí, ku poctě a ku pokloně postavení, a neb jimž se Božská čest děje. Též svatí vyšli z životův a světice, neb kosti à ostatei Jich. Též 1 lidé Zivi moc BoZskou i dobrotu samému Bohu příslušnou sobě připisujíce, neb jeho náměsten- ství a ctění býti poctou Bohu příslušnou chtějíce. | A lid poctu vnitřní i zevnitřní vznáší na jako víru, naději, žádosti, - лей, náboženství a t. d. Zevnitíni poklony, jako modlitby, klekání, na tvář padání, posty, svátků svěccní, poutě, offčry, ve jmeno svatých kostelů dělání, i jim obětování a t. d. proti zápovédi DoZi. Nebude& sejim klanéti ani jich ctiti; neb sem Pán, mstitel horlivý tvůj. "Též čarování, kouzelnictví, vé&t- ství, při duchovních věcech i tělesných. Též nezfizené milo- vání těla, světa, žádostí a marnosti jeho, zvlášt v předních sluhách i jiných nižších v zboží, v panstvíi v rozkošech. Také řádu spravedlnosti převrácení hříchové zjevní bez kázně. Tyto všecky věci jsou proti prvnímu článku víry.

Druhé zlé jest proti druhému článku víry, jenž jest: I v Jezu Krista, syna jeho jediného, Pána našeho, do osmého, jenž jest nepoznání Pána Ježíše v užitku příchodu jeho a umu- čení i u vylití krve zasloužení jeho: ani řeči a výmluvnosti jeho, a nepoznání i neostříhání tak, aby na Pánu Kristu dosti měli i na jeho plnosti, ale že zásluhy svatych a svétic vmé- šují s jeho zásluhou a je více váží, a že přenášejí bytně ty zásluhy na věci služebné a na moci ouřadné a sumou, že v Krista Ježíše řidcí věří, jakž věřiti k spasení sluší.

Třetí zlé jest proti osmému článku: Věřím v Ducha sva- tého. A to jest marné duchovenství rozličné a lidská spravedl- nost, na niž jsa lid založen, domnívá se tím Bohu sloužiti, a



Text viewManuscript line view