EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
97

[2]
se toho dobré stříci a nesvědčiti leá v nuzné spravedlivé a ji-
[3]
sté potřebě, jenžby nerušila řádu spravedlnosti.

[4]
Zpráva na vojnu jdoucim.

[5]
Učeni býti mají, aby, pokudž nejvíc mohou, vojny se va-
[6]
rovali, a zvlášť když jest pře, o níž se bojuje, strany toho,
[7]
kdož k volá, nespravedlivá a neslušná, jako pýcha toliko
[8]
neb lakomá žádost, zlost, ukrutnost, křivda, aneb věc ducho-
[9]
vni, pro niž sluší trpěti. Neb křesťan nebýti pomocník ne-
[10]
pravosti pod příčinou spravedlnosti. Pakli král neb pán po-
[11]
koje hledaje i následuje a svou příčinou války nezbuzuje,
[12]
ale od jiného on neb jeho poddaní násilí a ukrutnost trpí i
[13]
škodu; a ten, jenž činiti chce neb činí moc a násilé певрга-
[14]
vedlivé, v tom zlém stojí, a umluviti mu se nezdá, a proti ko-
[15]
muž pak to činí, ten od vyššího povolení brániti sprave-
[16]
dlnosti i lidu svého, i brání, a k tomu ku pomoci lid poddaný
[17]
volá, mezi nimiž věrní jsou: ta věc snesitedlnější této strany
[18]
býti se zdá nežli druhé.

[19]
Avšak učení býti mají, aby ze mzdy nižádný na vojnu
[20]
nešel, by 1 pře spravedlivá byla. Druhé, můžli, aby sami
[21]
za se najímali.

[22]
A pakli nemožné, aby v vojště tu byli, kdežby jim po-
[23]
hodlni byli, při vozích a při jiných potřebách, neb doma na
[24]
zámku hlídali, neb jiné věci řídili. A pakliby i to býti nemohlo,
[25]
ale aby se vystříhali předčení a nabývání cti skrze udatnosti,
[26]
neb přivážnivosti a ukrutnosti, a loupežův, a kořistí, a lakomé
[27]
žádosti s jinými nepravostmi aby se stfihli, a aby neradi leč
[28]
bezděk na to šli a měli vůli býti vysvobozeni, a Pána Boha
[29]
aby prosili; aby zbavil od zlého; neb na vojně mnohé zlé se
[30]
přihází. Neb sám člověk v hříších zabit bude, neb jiné v hii.
[31]
ších morduje, neb škodu mnohou lidem činí bera, pále, šacuje.
[32]
Proti čemuž svatý Jan Křtitel práva oznamoval, aby žádného
[33]
násilím neutískali ani čeho neprávě žádali.

[34]
A že již vojny bývají proti zákonu přirozenému, starému
[35]
i novému, protož se jich sluší což nejdál možné vystříhati.

[36]
Zpráva urozeným.

[37]
Aby se urozením nevyvyšovali v mysli své nad neurozené,
[38]
ale pokory následovali zvlášt ti; jenž nemají nad čím svého
[39]
urození provoditi. Ti by neměli ani poctivosti lidské k sobě
[40]
Zádati. Neb urozeni byti v šlechetnosti, k tomu konci

[41]
Dekrety Jednoty Bratrské.


Text viewFacsimile