Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
97
se toho dobré stříci a nesvědčiti leá v nuzné spravedlivé a ji-
sté potřebě, jenžby nerušila řádu spravedlnosti.
Zpráva na vojnu jdoucim.
Učeni býti mají, aby, pokudž nejvíc mohou, vojny se va-
rovali, a zvlášť když jest pře, o níž se bojuje, strany toho,
kdož k ní volá, nespravedlivá a neslušná, jako pýcha toliko
neb lakomá žádost, zlost, ukrutnost, křivda, aneb věc ducho-
vni, pro niž sluší trpěti. Neb má křesťan nebýti pomocník ne-
pravosti pod příčinou spravedlnosti. Pakli král neb pán po-
koje hledaje i následuje a svou příčinou války nezbuzuje,
ale od jiného on neb jeho poddaní násilí a ukrutnost trpí i
škodu; a ten, jenž činiti chce neb činí moc a násilé певрга-
vedlivé, v tom zlém stojí, a umluviti mu se nezdá, a proti ko-
muž pak to činí, ten od vyššího povolení má brániti sprave-
dlnosti i lidu svého, i brání, a k tomu ku pomoci lid poddaný
volá, mezi nimiž věrní jsou: ta věc snesitedlnější této strany
býti se zdá nežli druhé.
Avšak učení býti mají, aby ze mzdy nižádný na vojnu
nešel, by 1 pře spravedlivá byla. Druhé, můžli, aby sami
za se najímali.
A pakli nemožné, aby v vojště tu byli, kdežby jim po-
hodlni byli, při vozích a při jiných potřebách, neb doma na
zámku hlídali, neb jiné věci řídili. A pakliby i to býti nemohlo,
ale aby se vystříhali předčení a nabývání cti skrze udatnosti,
neb přivážnivosti a ukrutnosti, a loupežův, a kořistí, a lakomé
žádosti s jinými nepravostmi aby se stfihli, a aby neradi leč
bezděk na to šli a měli vůli býti vysvobozeni, a Pána Boha
aby prosili; aby zbavil od zlého; neb na vojně mnohé zlé se
přihází. Neb sám člověk v hříších zabit bude, neb jiné v hii.
ších morduje, neb škodu mnohou lidem činí bera, pále, šacuje.
Proti čemuž svatý Jan Křtitel práva oznamoval, aby žádného
násilím neutískali ani čeho neprávě žádali.
A že již vojny bývají proti zákonu přirozenému, starému
i novému, protož se jich sluší což nejdál možné vystříhati.
Zpráva urozeným.
Aby se urozením nevyvyšovali v mysli své nad neurozené,
ale pokory následovali zvlášt ti; jenž nemají nad čím svého
urození provoditi. Ti by neměli ani poctivosti lidské k sobě
Zádati. Neb urozeni má byti v šlechetnosti, k tomu konci
Dekrety Jednoty Bratrské.