EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
94

[2]
Pakli co z příhody přišlo, a v tom prvé nebyl ani my-
[3]
slival, ale z nepaměti, neb z zápalu náramného, neb z návodu
[4]
zle učinil, a v tom zlém obyčeje neb zvyklosti nemá, ale opra-
[5]
viti i smluviti se Zádá, takovému milost činěna býti, a on
[6]
spravedlivě učiniti za vinu svou aneb umluviti se. A byt pak
[7]
i v tom &el a rozumu neměl, kázní nižší trestán býti a
[8]
odvozen od toho, možnéli, vzetím na rukojmě. Než jsou to
[9]
věci velmi nejisté, a protož od toho soudu člověk, pokudž
[10]
můž, vzdalovati se. Item. Podle Boha nemá právem proti
[11]
spravedlnosti odsuzovati, ani se samými právy a výsadami
[12]
bez spravedlnosti a milostivosti zpravovati, chceli se kdo Bohu
[13]
libiti. Item. Pře své nesouditi jináč než cizí, a též zase. Item.
[14]
Pře spravedlivé některé strany nemá lehce na přátely dáti,
[15]
lečby tomu nelze bylo jináč fikati, aneb na hor&í mélo prijíti,
[16]
aneb sama vůle dobrá toho, číž jest, bylaby. Item. Odkladav
[17]
nečiniti pro vzatky neb své lenosti a žádati nezřízenosti, ale
[18]
konce činiti. Item. Podle Boha sama slova nesouditi ale spra-
[19]
vedlnost vyhledati. ltem. V pokuté osob nepfijímati.

[20]
Zpráva jdoucího k soudu.

[21]
pilně znamenati s kterou příčinou neb osobou chce
[22]
se souditi. Jestli osoba z Jednoty v poslušenství stojící, nemá
[23]
se před světskými s souditi; ale domácími ohledán
[24]
býti. Item. Jestli osoba svárlivá a on netrpělivý a nepokojný,
[25]
a k tomu nemáli koho, aby zaň vedl spravedlnost, a aniž ji-
[26]
stoty spravedlnosti ale pochybení, soudu nechati a ne-
[27]
pohánéti k soudu. Také můželi se přátelsky smluviti a konec sobě
[28]
učiniti, nemá k soudu táhnouti, aneb jsa k soudu tažen, můž-li
[29]
k témuž přijítí; můž toho pokusiti; pakli nemůž, doma
[30]
ohledán býti. A jestli jistá věc spravedlivá a znamenitá, bez
[31]
niZto nedostek znamenitý mělby míti neb veň padnouti, sluší
[32]
se k ohledání soudu dáti s zachováním pokory, tichosti, po-
[33]
volnosti, s trpělivosti, bez hanění a utrhání, i pomsty i pohrů-
[34]
žek, s zachováním milosti pracně, by měl i křivě odsouzen
[35]
býti. Pakli jest o věc spravedlivou však zbytečnou, bez
[36]
níž dobře býti můž, nemá se souditi a nesnáze a nepokoje
[37]
strojiti, ale doma ohledán jsa od zprávcův, máli pravdu a co
[38]
pro ni &koduje, to na poklad vloZiti. A poněvadž to
[39]
při svém činiti, i ovšem při cizym. Item. Ze zlosti a z pomsty
[40]
nemá poháněti, a pohnán jsa, nemá zlym za zlé odplacovati,
[41]
ani zlořečiti a před soudci se svářití a hanéti, a potom se
[42]
mstiti. Item. Žádný by neměl jítí k soudu, leč z nuzné
[43]
potřeby, bez níž býti nemůž. A byt i nuzná věc byla, ne


Text viewFacsimile