EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

94

Pakli co z příhody přišlo, a v tom prvé nebyl ani my- slival, ale z nepaměti, neb z zápalu náramného, neb z návodu zle učinil, a v tom zlém obyčeje neb zvyklosti nemá, ale opra- viti i smluviti se Zádá, takovému milost činěna býti, a on spravedlivě učiniti za vinu svou aneb umluviti se. A byt pak i v tom &el a rozumu neměl, kázní nižší trestán býti a odvozen od toho, možnéli, vzetím na rukojmě. Než jsou to věci velmi nejisté, a protož od toho soudu člověk, pokudž můž, vzdalovati se. Item. Podle Boha nemá právem proti spravedlnosti odsuzovati, ani se samými právy a výsadami bez spravedlnosti a milostivosti zpravovati, chceli se kdo Bohu libiti. Item. Pře své nesouditi jináč než cizí, a též zase. Item. Pře spravedlivé některé strany nemá lehce na přátely dáti, lečby tomu nelze bylo jináč fikati, aneb na hor&í mélo prijíti, aneb sama vůle dobrá toho, číž jest, bylaby. Item. Odkladav nečiniti pro vzatky neb své lenosti a žádati nezřízenosti, ale konce činiti. Item. Podle Boha sama slova nesouditi ale spra- vedlnost vyhledati. ltem. V pokuté osob nepfijímati.

Zpráva jdoucího k soudu.

pilně znamenati s kterou příčinou neb osobou chce se souditi. Jestli osoba z Jednoty v poslušenství stojící, nemá se před světskými s souditi; ale domácími ohledán býti. Item. Jestli osoba svárlivá a on netrpělivý a nepokojný, a k tomu nemáli koho, aby zaň vedl spravedlnost, a aniž ji- stoty spravedlnosti ale pochybení, soudu nechati a ne- pohánéti k soudu. Také můželi se přátelsky smluviti a konec sobě učiniti, nemá k soudu táhnouti, aneb jsa k soudu tažen, můž-li k témuž přijítí; můž toho pokusiti; pakli nemůž, doma ohledán býti. A jestli jistá věc spravedlivá a znamenitá, bez niZto nedostek znamenitý mělby míti neb veň padnouti, sluší se k ohledání soudu dáti s zachováním pokory, tichosti, po- volnosti, s trpělivosti, bez hanění a utrhání, i pomsty i pohrů- žek, s zachováním milosti pracně, by měl i křivě odsouzen býti. Pakli jest o věc spravedlivou však zbytečnou, bez níž dobře býti můž, nemá se souditi a nesnáze a nepokoje strojiti, ale doma ohledán jsa od zprávcův, máli pravdu a co pro ni &koduje, to na poklad vloZiti. A poněvadž to při svém činiti, i ovšem při cizym. Item. Ze zlosti a z pomsty nemá poháněti, a pohnán jsa, nemá zlym za zlé odplacovati, ani zlořečiti a před soudci se svářití a hanéti, a potom se mstiti. Item. Žádný by neměl jítí k soudu, leč z nuzné potřeby, bez níž býti nemůž. A byt i nuzná věc byla, ne



Text viewManuscript line view