94
Pakli co z příhody přišlo, a v tom prvé nebyl ani my-
slival, ale z nepaměti, neb z zápalu náramného, neb z návodu
zle učinil, a v tom zlém obyčeje neb zvyklosti nemá, ale opra-
viti i smluviti se Zádá, má takovému milost činěna býti, a on
spravedlivě učiniti za vinu svou aneb umluviti se. A byt pak
i v tom &el a rozumu neměl, má kázní nižší trestán býti a
odvozen od toho, možnéli, vzetím na rukojmě. Než jsou to
věci velmi nejisté, a protož od toho soudu má člověk, pokudž
můž, vzdalovati se. Item. Podle Boha nemá právem proti
spravedlnosti odsuzovati, ani se samými právy a výsadami
bez spravedlnosti a milostivosti zpravovati, chceli se kdo Bohu
libiti. Item. Pře své nesouditi jináč než cizí, a též zase. Item.
Pře spravedlivé některé strany nemá lehce na přátely dáti,
lečby tomu nelze bylo jináč fikati, aneb na hor&í mélo prijíti,
aneb sama vůle dobrá toho, číž jest, bylaby. Item. Odkladav
nečiniti pro vzatky neb své lenosti a žádati nezřízenosti, ale
konce činiti. Item. Podle Boha sama slova nesouditi ale spra-
vedlnost vyhledati. ltem. V pokuté osob nepfijímati.
Zpráva jdoucího k soudu.
Má pilně znamenati s kterou příčinou neb osobou chce
se souditi. Jestli osoba z Jednoty v poslušenství stojící, nemá
se před světskými s ní souditi; ale domácími má ohledán
býti. Item. Jestli osoba svárlivá a on netrpělivý a nepokojný,
a k tomu nemáli koho, aby zaň vedl spravedlnost, a aniž ji-
stoty spravedlnosti má ale pochybení, má soudu nechati a ne-
pohánéti k soudu. Také můželi se přátelsky smluviti a konec sobě
učiniti, nemá k soudu táhnouti, aneb jsa k soudu tažen, můž-li
k témuž přijítí; můž toho pokusiti; pakli nemůž, má doma
ohledán býti. A jestli jistá věc spravedlivá a znamenitá, bez
niZto nedostek znamenitý mělby míti neb veň padnouti, sluší
se k ohledání soudu dáti s zachováním pokory, tichosti, po-
volnosti, s trpělivosti, bez hanění a utrhání, i pomsty i pohrů-
žek, s zachováním milosti pracně, by měl i křivě odsouzen
býti. Pakli jest o věc ač spravedlivou však zbytečnou, bez
níž dobře býti můž, nemá se souditi a nesnáze a nepokoje
strojiti, ale doma ohledán jsa od zprávcův, máli pravdu a co
pro ni &koduje, má to na poklad vloZiti. A poněvadž to má
při svém činiti, i ovšem při cizym. Item. Ze zlosti a z pomsty
nemá poháněti, a pohnán jsa, nemá zlym za zlé odplacovati,
ani zlořečiti a před soudci se svářití a hanéti, a potom se
mstiti. Item. Žádný by neměl jítí k soudu, leč z nuzné
potřeby, bez níž býti nemůž. A byt i nuzná věc byla, ne