[1] |
|
---|
[2] |
měti slouže, a Bůh skrze něho nedělá. Než lidu proto ten
|
---|
[3] |
nedostatek k víře a k modlitbě doplňuje, když tajný jest atd.
|
---|
[4] |
V tom má zajisté pravdu, že by to mělo býti, aby každý
|
---|
[5] |
knéz byl pravy a dobry ctny kiestan, a že z toho základu
|
---|
[6] |
dary svými v ouřadu má sloužiti slovem nebo svatostmi, a Ze
|
---|
[7] |
služba slova, modliteb, napomínání, trestání, soudův, v naději
|
---|
[8] |
tvrzení atd. nejpravěji a nejlépe odtud pochodí v posloužení,
|
---|
[9] |
když při tom smysl jest a úmysl pravdy, ne aby bytná pravda
|
---|
[10] |
byla vlévána, ale osvícení její u víře a v ctnostech, a ustavení
|
---|
[11] |
v naději, a hledání Boha, i pocty činění i chvály, Ale zlý
|
---|
[12] |
kněz mravně, neníli bludný, nemůž sloužiti živě, ale mrtvými
|
---|
[13] |
věcmi zůstávajícími při něm, do níž bludem nebudou poru-
|
---|
[14] |
šeny. A tak zlý, mrtvý v duchu à od Boha odvráceny, ne-
|
---|
[15] |
kajici, a v svědomí porušený kněz, by vše měl zevnitř krásné,
|
---|
[16] |
však nemúž se v tom Zivé miti, a zvlášť ku Pánu Bohu, s li-
|
---|
[17] |
dem v dověrnosti. A z té strany zmařený jest a neprospívá,
|
---|
[18] |
ale meska a nedostatek uvodi ; ovšem bludný a hříšný, jakož
|
---|
[19] |
|
---|
[20] |
|
---|
[21] |
Slovo Boží mařeno bývá. Jedno strany sluh, druhé strany
|
---|
[22] |
lidu. Strany sluh na dvé. Jedno strany života zlého a ne-
|
---|
[23] |
příkladného, odkudž nebývá příjemnost v dověrnosti k sku-
|
---|
[24] |
tečnému následováni ale náramná ujma, a z té částky se maří;
|
---|
[25] |
druhé strany smysla bludného a úmysla převráceného. Tu se
|
---|
[26] |
naprosto, pokudž ta zlost bylaby, potud se sůl maří a není
|
---|
[27] |
užitečná; než aby vyvržena byla a potlačena. Strany lidu se
|
---|
[28] |
maří, když se neb neslyší, aneb na jiný smysl slyší, aneb bez
|
---|
[29] |
užitku bývá. A o tom Pán ráčil oznámiti v podobenství o
|
---|
[30] |
semeni, na tři částky země bez užitka padlém.
|
---|
[31] |
|
---|
[32] |
O křestanech pravých, o jejich víře, lásce, i o ctnostech
|
---|
[33] |
jací by měli býti. Dobře píše bratr Rehoř, žeby takoví měli
|
---|
[34] |
býti; než proč nemohou býti, a coby misto toho mělo býti
|
---|
[35] |
a čím doloženo. Dosti křesfťanu v církvi svaté býti a věrně
|
---|
[36] |
upřímě chtíti a poslouchati, a nedostatky tím, což Bůh a církev
|
---|
[37] |
svatá velí, opravovati. Dokudž kdo v tom jest v Kristu a v církvi,
|
---|
[38] |
nic mu nebude k zatracení. Než co mó chtiti a pfijimati, i
|
---|
[39] |
véfiti neb činiti atd., to mají zprávcové znáti, a zvěstovati, i
|
---|
[40] |
učiti a t. d.
|
---|