EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
19

[2]
aby to rozvázání v nebi bylo. A potom promluvením k kající-
[3]
mu: smiluj se Bůh Otec nad tebou v Kristu Ježíši, a račiž odpu-
[4]
šténí v něm skrze Ducha svého učiniti a moci přidati, k vůli
[5]
své se ostříhati. A mocí mně svěřenou v poselství Kri-
[6]
sta Ježíše rozvazuji od svazku, v kterýžs všel v naději, že
[7]
Bůh Otec v Kristu JeZisi, v Duchu svatém rozvazuje a pří-
[8]
jímá zase k milosti v obnovené úmluvě svědectví poselství
[9]
svého ve jmeno Otce, i Syna, i Ducha svatého. Amen. Jdiž
[10]
v pokoji a nechtějž více hřešiti. A prvé než k svátosti při-
[11]
stoupí, za zjevný hřích pokoru ukázati, pakli jest tajný,
[12]
tedy sám kněz zaň tajně a potom posluhováním posvátně roz-
[13]
vázati.

[14]
Forma od Pána Krista vydaná. Odpouštějí se tobě
[15]
hříchové tvojí, jdiž v pokoji a nechtějž více hřešiti, af se tobě
[16]
něco horšího nepfihodi.

[17]
Leta Páně 1504 toto souzeno jest. Proč lidé naděje
[18]
vůbec nepožívají? I vidělo se toho času proto, že pro nedo-
[19]
statky strany zprávcův, že když se neslouží zřízeně, podle
[20]
úmluv Božích s lidmi a slibův jeho, na kterýchž věcech vla-
[21]
stně záleží naděje budoucí milosti a pravdy v Kristu, že bude dána.

[22]
Strany pak lidu nedostatek někdy bývá strany dověrno-
[23]
sti, poslušenství a svědomí, a pravdy úmluvy Boží neostříhání,
[24]
v kteréžkoli věci se nadíti sluší. Dosti zdá se lidem, věrným
[25]
zprávcům věřiti a na jich ubezpečení ctnostně spolehnouti,
[26]
když ve všem jim bylby člověk zjeven sprostně.

[27]
Z sněmu jiného. Výše držeti o opravení lidském, jest
[28]
příčina pochybování o sobě při naději, a že milostí Boží ne-
[29]
mnějí býti, když takové nečijí, jakž o smýšlí. A ztoho také
[30]
všecka provinění blížních svých nesnáz nesou, když za to mají,
[31]
žeby toho nemělo býti, a ztoho i nezbytedlní. Ale poznati, co
[32]
jest člověk a kterak malé jest jeho opravení v moudrosti i
[33]
v moci, jest příčina ponížení, že tak zkaženého umínil ještě i
[34]
s tím Bůh spasiti v Kristu. A že v tom nalézaje se, čeho
[35]
vděčen býti od Boha. A z toho jest příčina snášeti jiné a sna-
[36]
dně jich viny odpouštěti a nemilostivě jich nesouditi, ovšem
[37]
nepotupovati. Neb v tom jest skutečné zákona Božího plnění,
[38]
a přikázaní Božího ostříhání, aby chtěl vše činiti; což Bůh
[39]
chce od něho činěno míti a činil, což a můž. A podle zří-
[40]
zení Božího aby se k tomu poddal, aby chtěl odlidí přijímati
[41]
naučení, výstrahy i trestání, a opravoval neb opraviti chtěl
[42]
viny, kteréž poznává pokorně; zvlášť o kterýchžby se mohl
[43]
domněti nejblíže, že jemu věrně a právě podle Boha radiliby,
[44]
a že oni jsou ti, o kterýchž Pán Ježíš : Kdo vás slyší, mne
[45]
slyší. Kdož to do sebe mají, ti víry živé a lásky k Bohu i
[46]
k lidem dokazují, by písem málo svědomi byli; neb jsou jich


Text viewFacsimile