EN | ES |

1081

1081


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

19

aby to rozvázání v nebi bylo. A potom promluvením k kající- mu: smiluj se Bůh Otec nad tebou v Kristu Ježíši, a račiž odpu- šténí v něm skrze Ducha svého učiniti a moci přidati, k vůli své se ostříhati. A mocí mně svěřenou v poselství Kri- sta Ježíše rozvazuji od svazku, v kterýžs všel v naději, že Bůh Otec v Kristu JeZisi, v Duchu svatém rozvazuje a pří- jímá zase k milosti v obnovené úmluvě svědectví poselství svého ve jmeno Otce, i Syna, i Ducha svatého. Amen. Jdiž v pokoji a nechtějž více hřešiti. A prvé než k svátosti při- stoupí, za zjevný hřích pokoru ukázati, pakli jest tajný, tedy sám kněz zaň tajně a potom posluhováním posvátně roz- vázati.

Forma od Pána Krista vydaná. Odpouštějí se tobě hříchové tvojí, jdiž v pokoji a nechtějž více hřešiti, af se tobě něco horšího nepfihodi.

Leta Páně 1504 toto souzeno jest. Proč lidé naděje vůbec nepožívají? I vidělo se toho času proto, že pro nedo- statky strany zprávcův, že když se neslouží zřízeně, podle úmluv Božích s lidmi a slibův jeho, na kterýchž věcech vla- stně záleží naděje budoucí milosti a pravdy v Kristu, že bude dána.

Strany pak lidu nedostatek někdy bývá strany dověrno- sti, poslušenství a svědomí, a pravdy úmluvy Boží neostříhání, v kteréžkoli věci se nadíti sluší. Dosti zdá se lidem, věrným zprávcům věřiti a na jich ubezpečení ctnostně spolehnouti, když ve všem jim bylby člověk zjeven sprostně.

Z sněmu jiného. Výše držeti o opravení lidském, jest příčina pochybování o sobě při naději, a že milostí Boží ne- mnějí býti, když takové nečijí, jakž o smýšlí. A ztoho také všecka provinění blížních svých nesnáz nesou, když za to mají, žeby toho nemělo býti, a ztoho i nezbytedlní. Ale poznati, co jest člověk a kterak malé jest jeho opravení v moudrosti i v moci, jest příčina ponížení, že tak zkaženého umínil ještě i s tím Bůh spasiti v Kristu. A že v tom nalézaje se, čeho vděčen býti od Boha. A z toho jest příčina snášeti jiné a sna- dně jich viny odpouštěti a nemilostivě jich nesouditi, ovšem nepotupovati. Neb v tom jest skutečné zákona Božího plnění, a přikázaní Božího ostříhání, aby chtěl vše činiti; což Bůh chce od něho činěno míti a činil, což a můž. A podle zří- zení Božího aby se k tomu poddal, aby chtěl odlidí přijímati naučení, výstrahy i trestání, a opravoval neb opraviti chtěl viny, kteréž poznává pokorně; zvlášť o kterýchžby se mohl domněti nejblíže, že jemu věrně a právě podle Boha radiliby, a že oni jsou ti, o kterýchž Pán Ježíš : Kdo vás slyší, mne slyší. Kdož to do sebe mají, ti víry živé a lásky k Bohu i k lidem dokazují, by písem málo svědomi byli; neb jsou jich


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile