[1] |
|
---|
[2] |
mohli i před škodou? Poněvadž i při nejnižší živnosti, jako
|
---|
[3] |
při přeslici, při tkadlcích jest nebezpečenství, a nevěra i faleš
|
---|
[4] |
se nalezá; pfi chudých hodování, rozkoš a pýcha, soběvolnost,
|
---|
[5] |
nedůtklivost; a zase při bohatých, urozených, moudrých po-
|
---|
[6] |
kora, trpělivost, povolnost: hodné jest tedy přebírání poručiti
|
---|
[7] |
andělům na skonání světa aneb blíže na světě vinařovi. Poně-
|
---|
[8] |
vadž církev svatá přirovnána jest vrši puštěné v moře, shro-
|
---|
[9] |
maždující ze všelikého plodu rybího, a poli pšeničnému, kdež
|
---|
[10] |
se nalézá i koukol mezi pšenicí ; a hned za Pána Krista i za
|
---|
[11] |
apoštolův byli zlí mezi dobrými, bohatí mezi chudými; též
|
---|
[12] |
v počátku shromáždění našeho ještě v malém počtu lidí; ovšem
|
---|
[13] |
pak bez toho není ani bude, poněvadž se lid shromážďuje, a
|
---|
[14] |
časové se prodlužují, a dlouho býti dobrému, pracné jest: pro-
|
---|
[15] |
tož pastýři, bdíce nad stádem, sobě i lidem zjevné zlé tre-
|
---|
[16] |
stati mají; neb jest to právo a dluh lásky všem křesťanům,
|
---|
[17] |
o němž dí Pán Ježíš: ‚Piln& znamenej, zhresili bratr tvůj a
|
---|
[18] |
t. d. aneb: Vidíšli bratra svého hřešícího, pros zaň. A poně-
|
---|
[19] |
vadž obecný bratr má trestati sobě rovného, nadto ten zavá-
|
---|
[20] |
zán to učiniti, kdoZ má bditi, jako počet maje vydati za duše
|
---|
[21] |
jiných, však tak, jakž vzal kdo dar a milost, jakož něco toho
|
---|
[22] |
dotčeno při tom: Kdožby chtěl nařknouti vinou někoho, má
|
---|
[23] |
se důvodem opatfiti. Neb toto má váZeno byti, že tuto zna-
|
---|
[24] |
menitě dí, pilně znamenej; neb, vidiš-li bratra hřešícího atd.
|
---|
[25] |
a nedí, slyšel-liby, nebo domnivalliby se, aneb obával, žeby
|
---|
[26] |
bratr zhřešil, potresci ho; neb jedna řeč jest půl řeči, jedna
|
---|
[27] |
pře půl pře. A neb příjma počet z domnění, kteréžby měl
|
---|
[28] |
z vidění, z slyšení, pověda své zdání při tom nebo výstrahu,
|
---|
[29] |
jak by potřeba byla, aneb jakž by se kdy zdálo neb událo,
|
---|
[30] |
má každý míti pokoj s blížním svým. Pakliby někdo, zvlášť
|
---|
[31] |
pastýř nebo zprávce znal jistě některá nebezpečenství snad i
|
---|
[32] |
hříchy při někom, má každému povědíno býti jeho nebezpe-
|
---|
[33] |
čenství nebo hřích, by pak byl nevelmi známý, ato vděk nebo
|
---|
[34] |
nevděk. Kteřížby pak po trestání řádném neopravovali skut-
|
---|
[35] |
kem ani rozumem, než volí, a též zas kteřížby opravovali
|
---|
[36] |
skutkem proti vůli i proti rozumu svému, má mnohým z nich
|
---|
[37] |
poslouženo býti všemi svátostmi s doufáním. Ještě i těm ně-
|
---|
[38] |
kterým, ještoby neměli ani vůle, ani chtění živého neb oprav-
|
---|
[39] |
dového ke všemu, čemuž by učeni byli v zbořích; ještě podle
|
---|
[40] |
příčin po stranách, po osobách. Neb někteří nesrozumějí ani
|
---|
[41] |
uvěří některým věcem dost potřebným, jedni pro hloupost,
|
---|
[42] |
druzí pro rozum, a třetí proto, že nám zust a jim mimo uši.
|
---|
[43] |
Protož musejí přijímáni býti nemocní u víře, ovšem pak
|
---|
[44] |
nemocní v ctnostech. Cožby pak bylo s hříchy nám zjevnými,
|
---|
[45] |
a jim neb jiným tajnými, těm posluhovati s čitedlnou lítostí
|
---|
[46] |
a snášelivostí. A to máme činiti z přikázání Pána Krista,
|
---|
[47] |
Dekrety Jednoty Bratrské.
|
---|