EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
65

[2]
mohli i před škodou? Poněvadž i při nejnižší živnosti, jako
[3]
při přeslici, při tkadlcích jest nebezpečenství, a nevěra i faleš
[4]
se nalezá; pfi chudých hodování, rozkoš a pýcha, soběvolnost,
[5]
nedůtklivost; a zase při bohatých, urozených, moudrých po-
[6]
kora, trpělivost, povolnost: hodné jest tedy přebírání poručiti
[7]
andělům na skonání světa aneb blíže na světě vinařovi. Poně-
[8]
vadž církev svatá přirovnána jest vrši puštěné v moře, shro-
[9]
maždující ze všelikého plodu rybího, a poli pšeničnému, kdež
[10]
se nalézá i koukol mezi pšenicí ; a hned za Pána Krista i za
[11]
apoštolův byli zlí mezi dobrými, bohatí mezi chudými; též
[12]
v počátku shromáždění našeho ještě v malém počtu lidí; ovšem
[13]
pak bez toho není ani bude, poněvadž se lid shromážďuje, a
[14]
časové se prodlužují, a dlouho býti dobrému, pracné jest: pro-
[15]
tož pastýři, bdíce nad stádem, sobě i lidem zjevné zlé tre-
[16]
stati mají; neb jest to právo a dluh lásky všem křesťanům,
[17]
o němž Pán Ježíš: Piln& znamenej, zhresili bratr tvůj a
[18]
t. d. aneb: Vidíšli bratra svého hřešícího, pros zaň. A poně-
[19]
vadž obecný bratr trestati sobě rovného, nadto ten zavá-
[20]
zán to učiniti, kdoZ bditi, jako počet maje vydati za duše
[21]
jiných, však tak, jakž vzal kdo dar a milost, jakož něco toho
[22]
dotčeno při tom: Kdožby chtěl nařknouti vinou někoho,
[23]
se důvodem opatfiti. Neb toto váZeno byti, že tuto zna-
[24]
menitě , pilně znamenej; neb, vidiš-li bratra hřešícího atd.
[25]
a nedí, slyšel-liby, nebo domnivalliby se, aneb obával, žeby
[26]
bratr zhřešil, potresci ho; neb jedna řeč jest půl řeči, jedna
[27]
pře půl pře. A neb příjma počet z domnění, kteréžby měl
[28]
z vidění, z slyšení, pověda své zdání při tom nebo výstrahu,
[29]
jak by potřeba byla, aneb jakž by se kdy zdálo neb událo,
[30]
každý míti pokoj s blížním svým. Pakliby někdo, zvlášť
[31]
pastýř nebo zprávce znal jistě některá nebezpečenství snad i
[32]
hříchy při někom, každému povědíno býti jeho nebezpe-
[33]
čenství nebo hřích, by pak byl nevelmi známý, ato vděk nebo
[34]
nevděk. Kteřížby pak po trestání řádném neopravovali skut-
[35]
kem ani rozumem, než volí, a též zas kteřížby opravovali
[36]
skutkem proti vůli i proti rozumu svému, mnohým z nich
[37]
poslouženo býti všemi svátostmi s doufáním. Ještě i těm -
[38]
kterým, ještoby neměli ani vůle, ani chtění živého neb oprav-
[39]
dového ke všemu, čemuž by učeni byli v zbořích; ještě podle
[40]
příčin po stranách, po osobách. Neb někteří nesrozumějí ani
[41]
uvěří některým věcem dost potřebným, jedni pro hloupost,
[42]
druzí pro rozum, a třetí proto, že nám zust a jim mimo uši.

[43]
Protož musejí přijímáni býti nemocní u víře, ovšem pak
[44]
nemocní v ctnostech. Cožby pak bylo s hříchy nám zjevnými,
[45]
a jim neb jiným tajnými, těm posluhovati s čitedlnou lítostí
[46]
a snášelivostí. A to máme činiti z přikázání Pána Krista,

[47]
Dekrety Jednoty Bratrské.


Text viewFacsimile