EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

65

mohli i před škodou? Poněvadž i při nejnižší živnosti, jako při přeslici, při tkadlcích jest nebezpečenství, a nevěra i faleš se nalezá; pfi chudých hodování, rozkoš a pýcha, soběvolnost, nedůtklivost; a zase při bohatých, urozených, moudrých po- kora, trpělivost, povolnost: hodné jest tedy přebírání poručiti andělům na skonání světa aneb blíže na světě vinařovi. Poně- vadž církev svatá přirovnána jest vrši puštěné v moře, shro- maždující ze všelikého plodu rybího, a poli pšeničnému, kdež se nalézá i koukol mezi pšenicí ; a hned za Pána Krista i za apoštolův byli zlí mezi dobrými, bohatí mezi chudými; též v počátku shromáždění našeho ještě v malém počtu lidí; ovšem pak bez toho není ani bude, poněvadž se lid shromážďuje, a časové se prodlužují, a dlouho býti dobrému, pracné jest: pro- tož pastýři, bdíce nad stádem, sobě i lidem zjevné zlé tre- stati mají; neb jest to právo a dluh lásky všem křesťanům, o němž Pán Ježíš: Piln& znamenej, zhresili bratr tvůj a t. d. aneb: Vidíšli bratra svého hřešícího, pros zaň. A poně- vadž obecný bratr trestati sobě rovného, nadto ten zavá- zán to učiniti, kdoZ bditi, jako počet maje vydati za duše jiných, však tak, jakž vzal kdo dar a milost, jakož něco toho dotčeno při tom: Kdožby chtěl nařknouti vinou někoho, se důvodem opatfiti. Neb toto váZeno byti, že tuto zna- menitě , pilně znamenej; neb, vidiš-li bratra hřešícího atd. a nedí, slyšel-liby, nebo domnivalliby se, aneb obával, žeby bratr zhřešil, potresci ho; neb jedna řeč jest půl řeči, jedna pře půl pře. A neb příjma počet z domnění, kteréžby měl z vidění, z slyšení, pověda své zdání při tom nebo výstrahu, jak by potřeba byla, aneb jakž by se kdy zdálo neb událo, každý míti pokoj s blížním svým. Pakliby někdo, zvlášť pastýř nebo zprávce znal jistě některá nebezpečenství snad i hříchy při někom, každému povědíno býti jeho nebezpe- čenství nebo hřích, by pak byl nevelmi známý, ato vděk nebo nevděk. Kteřížby pak po trestání řádném neopravovali skut- kem ani rozumem, než volí, a též zas kteřížby opravovali skutkem proti vůli i proti rozumu svému, mnohým z nich poslouženo býti všemi svátostmi s doufáním. Ještě i těm - kterým, ještoby neměli ani vůle, ani chtění živého neb oprav- dového ke všemu, čemuž by učeni byli v zbořích; ještě podle příčin po stranách, po osobách. Neb někteří nesrozumějí ani uvěří některým věcem dost potřebným, jedni pro hloupost, druzí pro rozum, a třetí proto, že nám zust a jim mimo uši.

Protož musejí přijímáni býti nemocní u víře, ovšem pak nemocní v ctnostech. Cožby pak bylo s hříchy nám zjevnými, a jim neb jiným tajnými, těm posluhovati s čitedlnou lítostí a snášelivostí. A to máme činiti z přikázání Pána Krista,

Dekrety Jednoty Bratrské.



Text viewManuscript line view