EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
45

[2]
Ta práce dvojí hodnosti potřebuje, jedné života ctného,
[3]
druhé moci ouřadné.

[4]
První hodnost potřebuje svédomi dobrého i obcování ctného
[5]
a dobré pověsti. K ouřadné moci v službě potřebí úmysla upří-
[6]
mého, smysla zdravého, umění, opatrnosti, rozšafnosti, sily, do-
[7]
věrnosti, hotovosti, poslušenství, povolnosti, milosti ku práci
[8]
o spasení lidské péče, starosti i skutečnosti. A podle toho můž
[9]
pravé vyvolení poznáno býti, jenž bude znamení vyvolení Bo-
[10]
žího. Podle řádu první církve měloby volení tu každého býti
[11]
od toho zboru, v kterémžby byl ku práci, a aby byl na to
[12]
vyslán s dobrým svědectvím hodnosti a ouzké radě podán a
[13]
skrze ouzkou radu biskupovi k posvěcení neb k potvrzení.

[14]
Povolání.

[15]
Povolání jest osob před starší úmysla starších oznámení
[16]
v požádání ku práci, a osob těch vůle neb úmysla zvědění.

[17]
Zkušení.

[18]
Dvoje býti zkušení. Jedno předcházející života ctného
[19]
a péče vlastní pilné o spasení své, hodnosti v chození povo-
[20]
láním svým, víry, dověrnosti, poslušenství, povolnosti, pokony,
[21]
trpělivosti, dobrých tvárností a pověsti dobré v pilnosti, v oby-
[22]
čejích, bratrství 1 v Citáni 1 v uóeni a t. d. Druhé byti
[23]
zkušení podle předešlé neb přítomné práce, nad níž byl usta-
[24]
ven, v niž každý mčlby prvé pro zkušení ordinován býti, jako
[25]
místa připravování, zboru odvíráni, zaviráni, svoláváni, pfisluho-
[26]
váni zboru pohodlnostmi, zacínáni písni, Gitani, promlouváni,
[27]
řízení při almužnách neb při časných věcech, soudu činění
[28]
mezi jinými etc. Neb přitom býti zkušovaná péče, pilnost,
[29]
vážnost, rozšafnost, povolnost, pokora, trpělivost, stálost, opa-
[30]
trnost, tajnost i ku práci milost. A bez práce nemůž zku-
[31]
šení býti. Protož nejbezpečnější věc zkušovati v svěření niž-
[32]
ších prací.

[33]
Třetí pak zkušení býti smyslu víry, i pri pismich
[34]
svatých, i v rozumu pravdy při zřízeném spasení, mnoho-li
[35]
toho nabyl, čiliby bylo co při něm z nezdravého učení aneb
[36]
smysla zavrženého. Neb poněvadž víře a slovu Božímu
[37]
sloužiti k spasení lidskému zřízeně, povinen toho známost pra-
[38]
vou míti. Pozdě bývá počátkům řemesla mistru ustavenému
[39]
v verštatě se učiti. A byť v kterých artikulích ještě mdloba
[40]
a nedokonalä osvicenost byla, jediné jestli způsob dobrý k na-


Text viewFacsimile