EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

45

Ta práce dvojí hodnosti potřebuje, jedné života ctného, druhé moci ouřadné.

První hodnost potřebuje svédomi dobrého i obcování ctného a dobré pověsti. K ouřadné moci v službě potřebí úmysla upří- mého, smysla zdravého, umění, opatrnosti, rozšafnosti, sily, do- věrnosti, hotovosti, poslušenství, povolnosti, milosti ku práci o spasení lidské péče, starosti i skutečnosti. A podle toho můž pravé vyvolení poznáno býti, jenž bude znamení vyvolení Bo- žího. Podle řádu první církve měloby volení tu každého býti od toho zboru, v kterémžby byl ku práci, a aby byl na to vyslán s dobrým svědectvím hodnosti a ouzké radě podán a skrze ouzkou radu biskupovi k posvěcení neb k potvrzení.

Povolání.

Povolání jest osob před starší úmysla starších oznámení v požádání ku práci, a osob těch vůle neb úmysla zvědění.

Zkušení.

Dvoje býti zkušení. Jedno předcházející života ctného a péče vlastní pilné o spasení své, hodnosti v chození povo- láním svým, víry, dověrnosti, poslušenství, povolnosti, pokony, trpělivosti, dobrých tvárností a pověsti dobré v pilnosti, v oby- čejích, bratrství 1 v Citáni 1 v uóeni a t. d. Druhé byti zkušení podle předešlé neb přítomné práce, nad níž byl usta- ven, v niž každý mčlby prvé pro zkušení ordinován býti, jako místa připravování, zboru odvíráni, zaviráni, svoláváni, pfisluho- váni zboru pohodlnostmi, zacínáni písni, Gitani, promlouváni, řízení při almužnách neb při časných věcech, soudu činění mezi jinými etc. Neb přitom býti zkušovaná péče, pilnost, vážnost, rozšafnost, povolnost, pokora, trpělivost, stálost, opa- trnost, tajnost i ku práci milost. A bez práce nemůž zku- šení býti. Protož nejbezpečnější věc zkušovati v svěření niž- ších prací.

Třetí pak zkušení býti smyslu víry, i pri pismich svatých, i v rozumu pravdy při zřízeném spasení, mnoho-li toho nabyl, čiliby bylo co při něm z nezdravého učení aneb smysla zavrženého. Neb poněvadž víře a slovu Božímu sloužiti k spasení lidskému zřízeně, povinen toho známost pra- vou míti. Pozdě bývá počátkům řemesla mistru ustavenému v verštatě se učiti. A byť v kterých artikulích ještě mdloba a nedokonalä osvicenost byla, jediné jestli způsob dobrý k na-



Text viewManuscript line view