45
Ta práce dvojí hodnosti potřebuje, jedné života ctného,
druhé moci ouřadné.
První hodnost potřebuje svédomi dobrého i obcování ctného
a dobré pověsti. K ouřadné moci v službě potřebí úmysla upří-
mého, smysla zdravého, umění, opatrnosti, rozšafnosti, sily, do-
věrnosti, hotovosti, poslušenství, povolnosti, milosti ku práci
o spasení lidské péče, starosti i skutečnosti. A podle toho můž
pravé vyvolení poznáno býti, jenž bude znamení vyvolení Bo-
žího. Podle řádu první církve měloby volení tu každého býti
od toho zboru, v kterémžby byl ku práci, a aby byl na to
vyslán s dobrým svědectvím hodnosti a ouzké radě podán a
skrze ouzkou radu biskupovi k posvěcení neb k potvrzení.
Povolání.
Povolání jest osob před starší úmysla starších oznámení
v požádání ku práci, a osob těch vůle neb úmysla zvědění.
Zkušení.
Dvoje má býti zkušení. Jedno předcházející života ctného
a péče vlastní pilné o spasení své, hodnosti v chození povo-
láním svým, víry, dověrnosti, poslušenství, povolnosti, pokony,
trpělivosti, dobrých tvárností a pověsti dobré v pilnosti, v oby-
čejích, bratrství 1 v Citáni 1 v uóeni a t. d. Druhé má byti
zkušení podle předešlé neb přítomné práce, nad níž byl usta-
ven, v niž každý mčlby prvé pro zkušení ordinován býti, jako
místa připravování, zboru odvíráni, zaviráni, svoláváni, pfisluho-
váni zboru pohodlnostmi, zacínáni písni, Gitani, promlouváni,
řízení při almužnách neb při časných věcech, soudu činění
mezi jinými etc. Neb přitom má býti zkušovaná péče, pilnost,
vážnost, rozšafnost, povolnost, pokora, trpělivost, stálost, opa-
trnost, tajnost i ku práci milost. A bez práce té nemůž zku-
šení býti. Protož nejbezpečnější věc zkušovati v svěření niž-
ších prací.
Třetí pak zkušení býti má smyslu víry, i pri pismich
svatých, i v rozumu pravdy při zřízeném spasení, mnoho-li
toho nabyl, čiliby bylo co při něm z nezdravého učení aneb
smysla zavrženého. Neb poněvadž má víře a slovu Božímu
sloužiti k spasení lidskému zřízeně, povinen toho známost pra-
vou míti. Pozdě bývá počátkům řemesla mistru ustavenému
v verštatě se učiti. A byť v kterých artikulích ještě mdloba
a nedokonalä osvicenost byla, jediné jestli způsob dobrý k na-