EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
35

[2]
k nému pfiél, skrzeli Boha toliko zjevenim aneb divem
[3]
nějakým, cili skrze kněží, s kterými jsme se oddělili; na
[4]
tom jsme zůstali společně, aby vyznáváno bylo v po-
[5]
čtu vydávání, že věříme, že prvotně z Boha, z hnutí a
[6]
z vůle milosti Boží; však podle zřízení jeho také z zvolení
[7]
obce věrných, sebraných, z kněží i z lidu obecného osob hod-
[8]
ných, jakož v listech bratrských zapsáno. A skrze kněze řím-
[9]
ského svěcení, na biskupství zvoleného i potvrzeného, stalo se
[10]
těch, kteréž obec zvolila, s modlitbami a s posty potvrzení na
[11]
kněžství i na biskupství. Neb za první cirkve týž a jeden
[12]
ouřad byl, a nebylo rozdílu mezi knězem a biskupem; neb
[13]
dvůj řád toliko byl, jeden biskupův a druhý jahnův. A že
[14]
to možné jest podle zákona Božího zvlášt v nouzi, toho důvo-
[15]
dové jinde psání jsou. A tak püvod knézstvi strany podstaty
[16]
víry 1 pravdy její, lásky i úmysla upřímého pro spasení své
[17]
i bliźnich jest v pravdě z Boha Otce a z Krista Ježíše i
[18]
z Ducha svatého pošlý a všelijak zkušený i potvrzený.
[19]
Strany pak zevnitřní služebnosti jest z zvolení kněží s obec-
[20]
ným lidem a z potvrzení skrze kněze římského svěcení, na to
[21]
zvoleného 1 potvrzeného. A ztoho důvodně jest z církve svaté.

[22]
Proč původ kněžství vzat z posloužení kněze římského.

[23]
Aby kněžství římské očištěné od bludův smysla i úmysla
[24]
i od požívání zlého v Jednotě naší nebylo potupováno a za
[25]
nic váženo. A ku poznání toho pilně při římské církvi
[26]
rozeznáno býti, co v sobě dobrého , a co s přimíšením, a
[27]
co zhola zlého. Dobré na prosto v sobě, jako vyznání víry
[28]
dvanácti článkův, písma svatá v samém textu znamenaná, vy-
[29]
volené mnohé Boží, vůli dobrou mající i žádost i svaté ctnosti.

[30]
Zhola pak věci zlé jsou: Jako hříchové smrtedlní, žádosti
[31]
tělesné, marnosti světské, a skutkové zlí proti víře, lásce i
[32]
naději, a bludové proti víře i proti zřízenému spasení ne-
[33]
ustupné bránění. |

[34]
S pfimifenim pak jsou: jako řád, moc, ouřadové, svátosti,
[35]
výkladové písma, concilia a ustanovení, obyčejové, tvárnosti
[36]
atd., při nichž kYivi oumyslové se pfimisili a poru&ili i poru-
[37]
šují svrchu jmenované věci, aby odtud jmena ty věci brala
[38]
jiná. A že svatý Pavel : kdož se očistí od těch věcí, budet
[39]
osudím vzácným Páně. A Pán Bůh : očistte se, jenž nosíte
[40]
osudí Páně,

[41]
Protož známo buď, že od prvních věcí dobrých na prosto
[42]
jsme neodstoupili, ale k pravdě jich opuštěné přistoupili a
[43]
у jsme i úmysl máme se všemi křesfany býti v jednotě jedno.

[44]
8


Text viewFacsimile