[1] |
|
---|
[2] |
k nému pfiél, skrzeli Boha toliko zjevenim aneb divem
|
---|
[3] |
nějakým, cili skrze kněží, s kterými jsme se oddělili; na
|
---|
[4] |
tom jsme zůstali společně, aby vyznáváno bylo v po-
|
---|
[5] |
čtu vydávání, že ač věříme, že prvotně z Boha, z hnutí a
|
---|
[6] |
z vůle milosti Boží; však podle zřízení jeho také z zvolení
|
---|
[7] |
obce věrných, sebraných, z kněží i z lidu obecného osob hod-
|
---|
[8] |
ných, jakož v listech bratrských zapsáno. A skrze kněze řím-
|
---|
[9] |
ského svěcení, na biskupství zvoleného i potvrzeného, stalo se
|
---|
[10] |
těch, kteréž obec zvolila, s modlitbami a s posty potvrzení na
|
---|
[11] |
kněžství i na biskupství. Neb za první cirkve týž a jeden
|
---|
[12] |
ouřad byl, a nebylo rozdílu mezi knězem a biskupem; neb
|
---|
[13] |
dvůj řád toliko byl, jeden biskupův a druhý jahnův. A že
|
---|
[14] |
to možné jest podle zákona Božího zvlášt v nouzi, toho důvo-
|
---|
[15] |
dové jinde psání jsou. A tak püvod knézstvi strany podstaty
|
---|
[16] |
víry 1 pravdy její, lásky i úmysla upřímého pro spasení své
|
---|
[17] |
i bliźnich jest v pravdě z Boha Otce a z Krista Ježíše i
|
---|
[18] |
z Ducha svatého pošlý a všelijak zkušený i potvrzený.
|
---|
[19] |
Strany pak zevnitřní služebnosti jest z zvolení kněží s obec-
|
---|
[20] |
ným lidem a z potvrzení skrze kněze římského svěcení, na to
|
---|
[21] |
zvoleného 1 potvrzeného. A ztoho důvodně jest z církve svaté.
|
---|
[22] |
Proč původ kněžství vzat z posloužení kněze římského.
|
---|
[23] |
Aby kněžství římské očištěné od bludův smysla i úmysla
|
---|
[24] |
i od požívání zlého v Jednotě naší nebylo potupováno a za
|
---|
[25] |
nic váženo. A ku poznání toho má pilně při římské církvi
|
---|
[26] |
rozeznáno býti, co v sobě dobrého má, a co s přimíšením, a
|
---|
[27] |
co zhola zlého. Dobré na prosto v sobě, jako vyznání víry
|
---|
[28] |
dvanácti článkův, písma svatá v samém textu znamenaná, vy-
|
---|
[29] |
volené mnohé Boží, vůli dobrou mající i žádost i svaté ctnosti.
|
---|
[30] |
Zhola pak věci zlé jsou: Jako hříchové smrtedlní, žádosti
|
---|
[31] |
tělesné, marnosti světské, a skutkové zlí proti víře, lásce i
|
---|
[32] |
naději, a bludové proti víře i proti zřízenému spasení ne-
|
---|
[33] |
|
---|
[34] |
S pfimifenim pak jsou: jako řád, moc, ouřadové, svátosti,
|
---|
[35] |
výkladové písma, concilia a ustanovení, obyčejové, tvárnosti
|
---|
[36] |
atd., při nichž kYivi oumyslové se pfimisili a poru&ili i poru-
|
---|
[37] |
šují svrchu jmenované věci, aby odtud jmena ty věci brala
|
---|
[38] |
jiná. A že svatý Pavel dí: kdož se očistí od těch věcí, budet
|
---|
[39] |
osudím vzácným Páně. A Pán Bůh dí: očistte se, jenž nosíte
|
---|
[40] |
|
---|
[41] |
Protož známo buď, že od prvních věcí dobrých na prosto
|
---|
[42] |
jsme neodstoupili, ale k pravdě jich opuštěné přistoupili a
|
---|
[43] |
у ní jsme i úmysl máme se všemi křesfany býti v jednotě jedno.
|
---|
[44] |
8
|
---|