EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

35

k nému pfiél, skrzeli Boha toliko zjevenim aneb divem nějakým, cili skrze kněží, s kterými jsme se oddělili; na tom jsme zůstali společně, aby vyznáváno bylo v po- čtu vydávání, že věříme, že prvotně z Boha, z hnutí a z vůle milosti Boží; však podle zřízení jeho také z zvolení obce věrných, sebraných, z kněží i z lidu obecného osob hod- ných, jakož v listech bratrských zapsáno. A skrze kněze řím- ského svěcení, na biskupství zvoleného i potvrzeného, stalo se těch, kteréž obec zvolila, s modlitbami a s posty potvrzení na kněžství i na biskupství. Neb za první cirkve týž a jeden ouřad byl, a nebylo rozdílu mezi knězem a biskupem; neb dvůj řád toliko byl, jeden biskupův a druhý jahnův. A že to možné jest podle zákona Božího zvlášt v nouzi, toho důvo- dové jinde psání jsou. A tak püvod knézstvi strany podstaty víry 1 pravdy její, lásky i úmysla upřímého pro spasení své i bliźnich jest v pravdě z Boha Otce a z Krista Ježíše i z Ducha svatého pošlý a všelijak zkušený i potvrzený. Strany pak zevnitřní služebnosti jest z zvolení kněží s obec- ným lidem a z potvrzení skrze kněze římského svěcení, na to zvoleného 1 potvrzeného. A ztoho důvodně jest z církve svaté.

Proč původ kněžství vzat z posloužení kněze římského.

Aby kněžství římské očištěné od bludův smysla i úmysla i od požívání zlého v Jednotě naší nebylo potupováno a za nic váženo. A ku poznání toho pilně při římské církvi rozeznáno býti, co v sobě dobrého , a co s přimíšením, a co zhola zlého. Dobré na prosto v sobě, jako vyznání víry dvanácti článkův, písma svatá v samém textu znamenaná, vy- volené mnohé Boží, vůli dobrou mající i žádost i svaté ctnosti.

Zhola pak věci zlé jsou: Jako hříchové smrtedlní, žádosti tělesné, marnosti světské, a skutkové zlí proti víře, lásce i naději, a bludové proti víře i proti zřízenému spasení ne- ustupné bránění. |

S pfimifenim pak jsou: jako řád, moc, ouřadové, svátosti, výkladové písma, concilia a ustanovení, obyčejové, tvárnosti atd., při nichž kYivi oumyslové se pfimisili a poru&ili i poru- šují svrchu jmenované věci, aby odtud jmena ty věci brala jiná. A že svatý Pavel : kdož se očistí od těch věcí, budet osudím vzácným Páně. A Pán Bůh : očistte se, jenž nosíte osudí Páně,

Protož známo buď, že od prvních věcí dobrých na prosto jsme neodstoupili, ale k pravdě jich opuštěné přistoupili a у jsme i úmysl máme se všemi křesfany býti v jednotě jedno.

8



Text viewManuscript line view