[1] |
|
---|
[2] |
norodně povýšen a zveleben. A že dvě hlavě v Římě mu se
|
---|
[3] |
netrefili, bylou opustiv nebylé se místo držeti praví. A tak
|
---|
[4] |
nemínil Kristus moci dáti osobám, aby jí vládli; nehodným,
|
---|
[5] |
zlým, bludným, k zkáze pravdě služebné i podstatné: a aby
|
---|
[6] |
za ni dávali peníze, cti služby neb zboží a pod mocí tou aby
|
---|
[7] |
páchali svobodně zlosti a nepravosti a tudy ctili ohavnost na
|
---|
[8] |
místě moci ouřadné postavenou. Kdož ji tak dává neb při-
|
---|
[9] |
jímá, nedává moci Kristovy ani přijímá, neb dí apoštol: není
|
---|
[10] |
nám moc dána k zkáze ale k vzdělání církve v pravdě Krista
|
---|
[11] |
Ježíše. А tak kdež se toto sejde, moc ouřadná, hodnost
|
---|
[12] |
osobná, úmysl upřímý, přítomná pravda smyslu, práce ouřadná
|
---|
[13] |
k míněnému Kristem konci: ta moc od lidi daná i přijatá
|
---|
[14] |
|
---|
[15] |
A že moci dané Kristem žádný člověk dobrotou ani Gim
|
---|
[16] |
jiným způsobuje neb činí. Neb jednou jest učinčná a církvi
|
---|
[17] |
daná jako i ouřadové, ale v hodnosti své ji řádně přijímá, užívá.
|
---|
[18] |
Kteréžto moci nejjistší důvod jest přítomná pravda strany pod-
|
---|
[19] |
staty i služby. A přítomní oudové, jimž se sloužiti má, původ
|
---|
[20] |
v naději při též pravdě. Neb bez pravdy, byť anděl s nebe
|
---|
[21] |
přišed kázal, sloužil, prokletý jest. A co by učinil proti pravdě
|
---|
[22] |
mocí tou na zemi, nebude to potvrzeno v nebi. A že hned
|
---|
[23] |
Kristus nedal moci v jiném úmysle, ani k jinému konci než
|
---|
[24] |
k službě pravdy, ani apoštolé měli jiného úmysla a smysla.
|
---|
[25] |
Tedy vědomí to, že kdož vstoupil v moc úřadnou jinudy a ne
|
---|
[26] |
skrze pravdu zloděj jest a lotr, a ten takový moci k jinému
|
---|
[27] |
nemůž požívati než k tomu, v čemž od pravdy bloudí. A po-
|
---|
[28] |
žíváli jiný od něho moci jeho, v úmysle 1 v smysle musi po-
|
---|
[29] |
Муай. Jako římská církev nemá úmysla moci půjčovati než
|
---|
[30] |
svým poddaným a nad svými k vzdělání svému. A však i
|
---|
[31] |
mezi nimi, dalli by komu Pán Bůh pravdu poznati, již takový
|
---|
[32] |
ne pro moc danou ale pro pravdu mohlby užitečným býti
|
---|
[33] |
oudüm Kristovym v službě. Též : při věrných zprávcích na-
|
---|
[34] |
hodil-li by se bludný a moc přijalby, sama moc přijatá, ač
|
---|
[35] |
ustavuje oufednika, viak bude.li ji zle poZivati, není moc Kri-
|
---|
[36] |
stova ani cirkve svaté. A ač Kristus dav moc sluhám svým
|
---|
[37] |
nad všelikým dílem, tělem svým odešel, však mocí svou i mi-
|
---|
[38] |
losti i pilností i pravdou skrze ducha svatého přítomen jest,
|
---|
[39] |
jako hlava oudům zrůst, živnost i ducha dávaje ratolestem na
|
---|
[40] |
sobě štípeným a díla svého i sluh zkużuje ve dni poku-
|
---|
[41] |
šení, a nehodné slouhy zamitaje moci své nepůjčuje, byt ji i
|
---|
[42] |
|
---|
[43] |
A protož pastýři pastýřů mají pilně bdíti, a pravdy Krista
|
---|
[44] |
šetřiti, aby s ním byli a s ním shromážďovali, a což činí, aby
|
---|
[45] |
v moci jeho jako přítomného činili a oudům jeho v té naději
|
---|
[46] |
činiti, že on v nich přebývá. A aby znali, že Kristus: Pán
|
---|