EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
29

[2]
norodně povýšen a zveleben. A že dvě hlavě v Římě mu se
[3]
netrefili, bylou opustiv nebylé se místo držeti praví. A tak
[4]
nemínil Kristus moci dáti osobám, aby vládli; nehodným,
[5]
zlým, bludným, k zkáze pravdě služebné i podstatné: a aby
[6]
za ni dávali peníze, cti služby neb zboží a pod mocí tou aby
[7]
páchali svobodně zlosti a nepravosti a tudy ctili ohavnost na
[8]
místě moci ouřadné postavenou. Kdož ji tak dává neb při-
[9]
jímá, nedává moci Kristovy ani přijímá, neb apoštol: není
[10]
nám moc dána k zkáze ale k vzdělání církve v pravdě Krista
[11]
Ježíše. А tak kdež se toto sejde, moc ouřadná, hodnost
[12]
osobná, úmysl upřímý, přítomná pravda smyslu, práce ouřadná
[13]
k míněnému Kristem konci: ta moc od lidi daná i přijatá
[14]
Kristova ma slouti.

[15]
A že moci dané Kristem žádný člověk dobrotou ani Gim
[16]
jiným způsobuje neb činí. Neb jednou jest učinčná a církvi
[17]
daná jako i ouřadové, ale v hodnosti své ji řádně přijímá, užívá.
[18]
Kteréžto moci nejjistší důvod jest přítomná pravda strany pod-
[19]
staty i služby. A přítomní oudové, jimž se sloužiti , původ
[20]
v naději při též pravdě. Neb bez pravdy, byť anděl s nebe
[21]
přišed kázal, sloužil, prokletý jest. A co by učinil proti pravdě
[22]
mocí tou na zemi, nebude to potvrzeno v nebi. A že hned
[23]
Kristus nedal moci v jiném úmysle, ani k jinému konci než
[24]
k službě pravdy, ani apoštolé měli jiného úmysla a smysla.
[25]
Tedy vědomí to, že kdož vstoupil v moc úřadnou jinudy a ne
[26]
skrze pravdu zloděj jest a lotr, a ten takový moci k jinému
[27]
nemůž požívati než k tomu, v čemž od pravdy bloudí. A po-
[28]
žíváli jiný od něho moci jeho, v úmysle 1 v smysle musi po-
[29]
Муай. Jako římská církev nemá úmysla moci půjčovati než
[30]
svým poddaným a nad svými k vzdělání svému. A však i
[31]
mezi nimi, dalli by komu Pán Bůh pravdu poznati, již takový
[32]
ne pro moc danou ale pro pravdu mohlby užitečným býti
[33]
oudüm Kristovym v službě. Též : při věrných zprávcích na-
[34]
hodil-li by se bludný a moc přijalby, sama moc přijatá,
[35]
ustavuje oufednika, viak bude.li ji zle poZivati, není moc Kri-
[36]
stova ani cirkve svaté. A Kristus dav moc sluhám svým
[37]
nad všelikým dílem, tělem svým odešel, však mocí svou i mi-
[38]
losti i pilností i pravdou skrze ducha svatého přítomen jest,
[39]
jako hlava oudům zrůst, živnost i ducha dávaje ratolestem na
[40]
sobě štípeným a díla svého i sluh zkużuje ve dni poku-
[41]
šení, a nehodné slouhy zamitaje moci své nepůjčuje, byt ji i
[42]
lidé nezřízeně půjčili.

[43]
A protož pastýři pastýřů mají pilně bdíti, a pravdy Krista
[44]
šetřiti, aby s ním byli a s ním shromážďovali, a což činí, aby
[45]
v moci jeho jako přítomného činili a oudům jeho v naději
[46]
činiti, že on v nich přebývá. A aby znali, že Kristus: Pán


Text viewFacsimile