EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

29

norodně povýšen a zveleben. A že dvě hlavě v Římě mu se netrefili, bylou opustiv nebylé se místo držeti praví. A tak nemínil Kristus moci dáti osobám, aby vládli; nehodným, zlým, bludným, k zkáze pravdě služebné i podstatné: a aby za ni dávali peníze, cti služby neb zboží a pod mocí tou aby páchali svobodně zlosti a nepravosti a tudy ctili ohavnost na místě moci ouřadné postavenou. Kdož ji tak dává neb při- jímá, nedává moci Kristovy ani přijímá, neb apoštol: není nám moc dána k zkáze ale k vzdělání církve v pravdě Krista Ježíše. А tak kdež se toto sejde, moc ouřadná, hodnost osobná, úmysl upřímý, přítomná pravda smyslu, práce ouřadná k míněnému Kristem konci: ta moc od lidi daná i přijatá Kristova ma slouti.

A že moci dané Kristem žádný člověk dobrotou ani Gim jiným způsobuje neb činí. Neb jednou jest učinčná a církvi daná jako i ouřadové, ale v hodnosti své ji řádně přijímá, užívá. Kteréžto moci nejjistší důvod jest přítomná pravda strany pod- staty i služby. A přítomní oudové, jimž se sloužiti , původ v naději při též pravdě. Neb bez pravdy, byť anděl s nebe přišed kázal, sloužil, prokletý jest. A co by učinil proti pravdě mocí tou na zemi, nebude to potvrzeno v nebi. A že hned Kristus nedal moci v jiném úmysle, ani k jinému konci než k službě pravdy, ani apoštolé měli jiného úmysla a smysla. Tedy vědomí to, že kdož vstoupil v moc úřadnou jinudy a ne skrze pravdu zloděj jest a lotr, a ten takový moci k jinému nemůž požívati než k tomu, v čemž od pravdy bloudí. A po- žíváli jiný od něho moci jeho, v úmysle 1 v smysle musi po- Муай. Jako římská církev nemá úmysla moci půjčovati než svým poddaným a nad svými k vzdělání svému. A však i mezi nimi, dalli by komu Pán Bůh pravdu poznati, již takový ne pro moc danou ale pro pravdu mohlby užitečným býti oudüm Kristovym v službě. Též : při věrných zprávcích na- hodil-li by se bludný a moc přijalby, sama moc přijatá, ustavuje oufednika, viak bude.li ji zle poZivati, není moc Kri- stova ani cirkve svaté. A Kristus dav moc sluhám svým nad všelikým dílem, tělem svým odešel, však mocí svou i mi- losti i pilností i pravdou skrze ducha svatého přítomen jest, jako hlava oudům zrůst, živnost i ducha dávaje ratolestem na sobě štípeným a díla svého i sluh zkużuje ve dni poku- šení, a nehodné slouhy zamitaje moci své nepůjčuje, byt ji i lidé nezřízeně půjčili.

A protož pastýři pastýřů mají pilně bdíti, a pravdy Krista šetřiti, aby s ním byli a s ním shromážďovali, a což činí, aby v moci jeho jako přítomného činili a oudům jeho v naději činiti, že on v nich přebývá. A aby znali, že Kristus: Pán



Text viewManuscript line view