EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
28

[2]
0 moci ouřadné v trestání podle řádu církve svaté.

[3]
Moc zřízené kázně Pánem Kristem dána jest církvi předně
[4]
nad služebníky těmito slovy: Horšili oko, ruka, noha, vy-
[5]
lup, utni, vrz od sebe. Potom i nad obecným oudem, když
[6]
Mat. 18. : Zhřešilliby bratr tvůj: proti tobě, jdi potresci jej.
[7]
Uposlechne-li, ziskals bratra tvého, pakli neuposlechne, po-
[8]
volej dvou nebo tří, aby v ústech dvou nebo tří stálo vše-
[9]
liké slovo. Pakli jich neuposlechne, pověz cirkvi; neuposlech-
[10]
neli církev buď tobě jako pekelník a zjevný hříšník. Zhře-
[11]
šilliby tedy biskup, aby od úzké rady trestán byl i napraven
[12]
aneb ssazen. Zhřešilliby který v ouzké radě, neb pobloudil,
[13]
býti napravován i trestán od biskupů a jiných spolu rád-
[14]
ních. Pobloudilaliby ouzká rada a bylo to seznáno zjevné,
[15]
mají skrze starší církve a soudce krajův napomínání a vy-
[16]
stříhání býti. A nechtěliliby opraviti a byla ta věc na zkázu
[17]
spasení pravdy naprosto potřebné, církev svolána býti
[18]
všech ouřadův i mnozí z obecných rozumnější a to společně
[19]
opatfiti. A nechtěliliby svého zlostně a zpurně nechati, sluší
[20]
církvi oči vyloupiti a jiné zpüsobiti. A züstalliby který prvot-
[21]
nost starosti držící, mají mu moc ku potvrzení dáti; pakliby
[22]
nezůstal, tedy volence neb tách osob vyvoliti i téch z kněží,
[23]
jenz by osoby potvrditi měli a jim moc dáti. A tím řádem
[24]
aby 1 jiní přijímání byli. A tak moc není na jednom ani
[25]
býti , než potud pokudž sluší, jakož svrchu dotčeno, ani
[26]
jest moc od Krista osobám dána cirkve a svěřená, by odjata
[27]
býti nemohla, tak aby osoba ta beze vší moci zůstala; aniž
[28]
zase by moc tu vyššího z nižších kdo sám neb jich n&koliko
[29]
odjiti mohlo, leë starší z hodných příčin; ano ani všechna cir-
[30]
kev, do níž starší na svých místech v pravdě byliby v hod-
[31]
nosti. Než kdyžby starší a vyšší nevěrně a neprávě činil, již
[32]
tu moc tak sluší, osobě odjíti, jakož svrchu dotčeno. Pakli
[33]
starší a předložení v nevěře jsouce a v nepravosti svedliby
[34]
a získali sobě jiné, tehdy zůstávající služebníci v pravdě mají
[35]
na znamenitější z obce vznésti a z společnosti trestati. A ne-
[36]
uposlechnou-li, učiníte což Kristus kázal.

[37]
Také známo býti, že nemínil Kristus moci dávati
[38]
vždy po provázku, jakož římská cirkev vede. Ale i ona všudy
[39]
toho nemůž provésti. Jináč Pán Kristus i hned z počátku
[40]
učinil-by byl dvě hlavě, Petrovi dav moc jsa na zemi a Pavlovi
[41]
na nebi, a skrze něho aby všichni jiní došli.: Od něho žádný
[42]
z apoštolův nepřijal potvrzení do římského biskupa. A jest
[43]
tu cos tvrdého. Všecky stolice apoštolské každá své ustavo-
[44]
vala, a řídila obzláštně sněmy mívajíc, časem společné. Kte-
[45]
rýžto římský biskup nade všecky stolice mocí světskou násil-


Text viewFacsimile