[1] |
|
---|
[2] |
0 moci ouřadné v trestání podle řádu církve svaté.
|
---|
[3] |
Moc zřízené kázně Pánem Kristem dána jest církvi předně
|
---|
[4] |
nad služebníky těmito slovy: Horšili tě oko, ruka, noha, vy-
|
---|
[5] |
lup, utni, vrz od sebe. Potom i nad obecným oudem, když
|
---|
[6] |
Mat. 18. dí: Zhřešilliby bratr tvůj: proti tobě, jdi potresci jej.
|
---|
[7] |
Uposlechne-li, ziskals bratra tvého, pakli neuposlechne, po-
|
---|
[8] |
volej dvou nebo tří, aby v ústech dvou nebo tří stálo vše-
|
---|
[9] |
liké slovo. Pakli jich neuposlechne, pověz cirkvi; neuposlech-
|
---|
[10] |
neli církev buď tobě jako pekelník a zjevný hříšník. Zhře-
|
---|
[11] |
šilliby tedy biskup, aby od úzké rady trestán byl i napraven
|
---|
[12] |
aneb ssazen. Zhřešilliby který v ouzké radě, neb pobloudil,
|
---|
[13] |
má býti napravován i trestán od biskupů a jiných spolu rád-
|
---|
[14] |
ních. Pobloudilaliby ouzká rada a bylo to seznáno zjevné,
|
---|
[15] |
mají skrze starší církve a soudce krajův napomínání a vy-
|
---|
[16] |
stříhání býti. A nechtěliliby opraviti a byla ta věc na zkázu
|
---|
[17] |
spasení pravdy naprosto potřebné, má církev svolána býti
|
---|
[18] |
všech ouřadův i mnozí z obecných rozumnější a to společně
|
---|
[19] |
opatfiti. A nechtěliliby svého zlostně a zpurně nechati, sluší
|
---|
[20] |
církvi oči vyloupiti a jiné zpüsobiti. A züstalliby který prvot-
|
---|
[21] |
nost starosti držící, mají mu moc ku potvrzení dáti; pakliby
|
---|
[22] |
nezůstal, tedy volence té neb tách osob vyvoliti i téch z kněží,
|
---|
[23] |
jenz by té osoby potvrditi měli a jim moc dáti. A tím řádem
|
---|
[24] |
aby 1 jiní přijímání byli. A tak moc není na jednom ani
|
---|
[25] |
býti má, než potud pokudž sluší, jakož svrchu dotčeno, ani
|
---|
[26] |
jest moc od Krista osobám dána cirkve a svěřená, by odjata
|
---|
[27] |
býti nemohla, tak aby osoba ta beze vší moci zůstala; aniž
|
---|
[28] |
zase by moc tu vyššího z nižších kdo sám neb jich n&koliko
|
---|
[29] |
odjiti mohlo, leë starší z hodných příčin; ano ani všechna cir-
|
---|
[30] |
kev, do níž starší na svých místech v pravdě byliby v hod-
|
---|
[31] |
nosti. Než kdyžby starší a vyšší nevěrně a neprávě činil, již
|
---|
[32] |
tu moc tak sluší, té osobě odjíti, jakož svrchu dotčeno. Pakli
|
---|
[33] |
starší a předložení v té nevěře jsouce a v nepravosti svedliby
|
---|
[34] |
a získali sobě jiné, tehdy zůstávající služebníci v pravdě mají
|
---|
[35] |
na znamenitější z obce vznésti a z společnosti trestati. A ne-
|
---|
[36] |
uposlechnou-li, učiníte což Kristus kázal.
|
---|
[37] |
Také má známo býti, že nemínil Kristus moci dávati
|
---|
[38] |
vždy po provázku, jakož římská cirkev vede. Ale i ona všudy
|
---|
[39] |
toho nemůž provésti. Jináč Pán Kristus i hned z počátku
|
---|
[40] |
učinil-by byl dvě hlavě, Petrovi dav moc jsa na zemi a Pavlovi
|
---|
[41] |
na nebi, a skrze něho aby všichni jiní došli.: Od něho žádný
|
---|
[42] |
z apoštolův nepřijal potvrzení až do římského biskupa. A jest
|
---|
[43] |
tu cos tvrdého. Všecky stolice apoštolské každá své ustavo-
|
---|
[44] |
vala, a řídila obzláštně sněmy mívajíc, časem společné. Kte-
|
---|
[45] |
rýžto římský biskup nade všecky stolice mocí světskou násil-
|
---|