EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

28

0 moci ouřadné v trestání podle řádu církve svaté.

Moc zřízené kázně Pánem Kristem dána jest církvi předně nad služebníky těmito slovy: Horšili oko, ruka, noha, vy- lup, utni, vrz od sebe. Potom i nad obecným oudem, když Mat. 18. : Zhřešilliby bratr tvůj: proti tobě, jdi potresci jej. Uposlechne-li, ziskals bratra tvého, pakli neuposlechne, po- volej dvou nebo tří, aby v ústech dvou nebo tří stálo vše- liké slovo. Pakli jich neuposlechne, pověz cirkvi; neuposlech- neli církev buď tobě jako pekelník a zjevný hříšník. Zhře- šilliby tedy biskup, aby od úzké rady trestán byl i napraven aneb ssazen. Zhřešilliby který v ouzké radě, neb pobloudil, býti napravován i trestán od biskupů a jiných spolu rád- ních. Pobloudilaliby ouzká rada a bylo to seznáno zjevné, mají skrze starší církve a soudce krajův napomínání a vy- stříhání býti. A nechtěliliby opraviti a byla ta věc na zkázu spasení pravdy naprosto potřebné, církev svolána býti všech ouřadův i mnozí z obecných rozumnější a to společně opatfiti. A nechtěliliby svého zlostně a zpurně nechati, sluší církvi oči vyloupiti a jiné zpüsobiti. A züstalliby který prvot- nost starosti držící, mají mu moc ku potvrzení dáti; pakliby nezůstal, tedy volence neb tách osob vyvoliti i téch z kněží, jenz by osoby potvrditi měli a jim moc dáti. A tím řádem aby 1 jiní přijímání byli. A tak moc není na jednom ani býti , než potud pokudž sluší, jakož svrchu dotčeno, ani jest moc od Krista osobám dána cirkve a svěřená, by odjata býti nemohla, tak aby osoba ta beze vší moci zůstala; aniž zase by moc tu vyššího z nižších kdo sám neb jich n&koliko odjiti mohlo, leë starší z hodných příčin; ano ani všechna cir- kev, do níž starší na svých místech v pravdě byliby v hod- nosti. Než kdyžby starší a vyšší nevěrně a neprávě činil, již tu moc tak sluší, osobě odjíti, jakož svrchu dotčeno. Pakli starší a předložení v nevěře jsouce a v nepravosti svedliby a získali sobě jiné, tehdy zůstávající služebníci v pravdě mají na znamenitější z obce vznésti a z společnosti trestati. A ne- uposlechnou-li, učiníte což Kristus kázal.

Také známo býti, že nemínil Kristus moci dávati vždy po provázku, jakož římská cirkev vede. Ale i ona všudy toho nemůž provésti. Jináč Pán Kristus i hned z počátku učinil-by byl dvě hlavě, Petrovi dav moc jsa na zemi a Pavlovi na nebi, a skrze něho aby všichni jiní došli.: Od něho žádný z apoštolův nepřijal potvrzení do římského biskupa. A jest tu cos tvrdého. Všecky stolice apoštolské každá své ustavo- vala, a řídila obzláštně sněmy mívajíc, časem společné. Kte- rýžto římský biskup nade všecky stolice mocí světskou násil-



Text viewManuscript line view