28
0 moci ouřadné v trestání podle řádu církve svaté.
Moc zřízené kázně Pánem Kristem dána jest církvi předně
nad služebníky těmito slovy: Horšili tě oko, ruka, noha, vy-
lup, utni, vrz od sebe. Potom i nad obecným oudem, když
Mat. 18. dí: Zhřešilliby bratr tvůj: proti tobě, jdi potresci jej.
Uposlechne-li, ziskals bratra tvého, pakli neuposlechne, po-
volej dvou nebo tří, aby v ústech dvou nebo tří stálo vše-
liké slovo. Pakli jich neuposlechne, pověz cirkvi; neuposlech-
neli církev buď tobě jako pekelník a zjevný hříšník. Zhře-
šilliby tedy biskup, aby od úzké rady trestán byl i napraven
aneb ssazen. Zhřešilliby který v ouzké radě, neb pobloudil,
má býti napravován i trestán od biskupů a jiných spolu rád-
ních. Pobloudilaliby ouzká rada a bylo to seznáno zjevné,
mají skrze starší církve a soudce krajův napomínání a vy-
stříhání býti. A nechtěliliby opraviti a byla ta věc na zkázu
spasení pravdy naprosto potřebné, má církev svolána býti
všech ouřadův i mnozí z obecných rozumnější a to společně
opatfiti. A nechtěliliby svého zlostně a zpurně nechati, sluší
církvi oči vyloupiti a jiné zpüsobiti. A züstalliby který prvot-
nost starosti držící, mají mu moc ku potvrzení dáti; pakliby
nezůstal, tedy volence té neb tách osob vyvoliti i téch z kněží,
jenz by té osoby potvrditi měli a jim moc dáti. A tím řádem
aby 1 jiní přijímání byli. A tak moc není na jednom ani
býti má, než potud pokudž sluší, jakož svrchu dotčeno, ani
jest moc od Krista osobám dána cirkve a svěřená, by odjata
býti nemohla, tak aby osoba ta beze vší moci zůstala; aniž
zase by moc tu vyššího z nižších kdo sám neb jich n&koliko
odjiti mohlo, leë starší z hodných příčin; ano ani všechna cir-
kev, do níž starší na svých místech v pravdě byliby v hod-
nosti. Než kdyžby starší a vyšší nevěrně a neprávě činil, již
tu moc tak sluší, té osobě odjíti, jakož svrchu dotčeno. Pakli
starší a předložení v té nevěře jsouce a v nepravosti svedliby
a získali sobě jiné, tehdy zůstávající služebníci v pravdě mají
na znamenitější z obce vznésti a z společnosti trestati. A ne-
uposlechnou-li, učiníte což Kristus kázal.
Také má známo býti, že nemínil Kristus moci dávati
vždy po provázku, jakož římská cirkev vede. Ale i ona všudy
toho nemůž provésti. Jináč Pán Kristus i hned z počátku
učinil-by byl dvě hlavě, Petrovi dav moc jsa na zemi a Pavlovi
na nebi, a skrze něho aby všichni jiní došli.: Od něho žádný
z apoštolův nepřijal potvrzení až do římského biskupa. A jest
tu cos tvrdého. Všecky stolice apoštolské každá své ustavo-
vala, a řídila obzláštně sněmy mívajíc, časem společné. Kte-
rýžto římský biskup nade všecky stolice mocí světskou násil-