[1] |
|
---|
[2] |
ještě; třetí pro vykládání z latiny bez knih již; čtvrté pro
|
---|
[3] |
obnoveni a utvrzeni vSech conjugaci a deklinaci; paté pro
|
---|
[4] |
ukázaní originací všech slov ; šesté pro zpaměti již po kusích
|
---|
[5] |
fikáni a syntaxin examinováni; po sedmé pro vyrozumiváni
|
---|
[6] |
plnější věcem samým, skrze připojení historiček všelijakých
|
---|
[7] |
o každé věci a přípovidek od té věci vzatých; po osmé dicto-
|
---|
[8] |
vati a exercitovati se mají synonimia, paraphrases, epitheta
|
---|
[9] |
et antitheta; po deváté pustiti o to disputací, aby kdo chce
|
---|
[10] |
z nižších, koho chce z vyšších, vybídl, a o základ prvního
|
---|
[11] |
mista z januae s nim zápasil, bud z textu neb deklinaci a
|
---|
[12] |
conjugaci neb syntaxi, neb origynaci, neb z historii a adagii
|
---|
[13] |
atd.; po desatć k użitku teprva plnému toho všeho obrácením
|
---|
[14] |
skrze vydávání všelijakých těch materií, exercicií, orací atd.
|
---|
[15] |
5. Napodobný pořádek ukázán (kromě 5., 7.a 8. punktu)
|
---|
[16] |
k pfedkládáni vestibulum linguae latinae v třetí classi.
|
---|
[17] |
6. Cvičení v mluvení latinském v škole i krom školy má
|
---|
[18] |
býti pilněji nežli posavad, aby na prosto všickni toliko latině
|
---|
[19] |
|
---|
[20] |
7. Žalmů zpívání a biblí sv. čtení má býti každodenní
|
---|
[21] |
před školou při modlitbách.
|
---|
[22] |
8. Na kázeň školní má býti pozor lepší než posavad.
|
---|
[23] |
9. Exercitia styli mají býti každodenní (kdež Němci р.
|
---|
[24] |
rektorovi, Poláci p. conrectorovi, Cechové Hruziovi poručeni);
|
---|
[25] |
exertitia oratoria a poetica každé dvě neděle polecnus (?) pak
|
---|
[26] |
oratorii vel practici actus čtyrykrát do roka, při trojích vý-
|
---|
[27] |
ročních svátcích a při sv. Michalu.
|
---|
[28] |
10. Ferias tak často dávati nemají, nýbrž kromě střed-
|
---|
[29] |
ního a sobotního půldne a jarmarku nikdy.
|
---|
[30] |
11. Na pohřby partikulární nemají všickni z jednoho au-
|
---|
[31] |
ditorium brání býti, než polovice jedna jednou, po druhé
|
---|
[32] |
druhá, a aby to pohoršením nebylo, oznámiti se má v shro-
|
---|
[33] |
máždění, že se to pro dobré dítek jejich děje, aby tím méně
|
---|
[34] |
|
---|
[35] |
12. A pončvadž starším Jednoty B. polským nejvyšší in-
|
---|
[36] |
spekci té školy náleží, oni: přítomní býti nemohouce, Bratří
|
---|
[37] |
v Lešně zůstávajících dožádali se, a zvláště pak immediata
|
---|
[38] |
guotidiana inspekcí svěřená B. Jakubovi Memoratovi, což on
|
---|
[39] |
k sobě přijal, i preceptoři jej za svého inšpektora. V čem
|
---|
[40] |
by pak on s nimi rady potřeboval, o to teprva k starším utéci
|
---|
[41] |
|
---|
[42] |
13. Z solarium školního má se dostávati rektorovi 300 zl.,
|
---|
[43] |
conrectorovi 200 zl., kantorovi 150 zl., collegovi jeho 150 zl.,
|
---|
[44] |
inšpectorovi 50 zl., na opravy školy 50 zl. Vyzdvihovati pak
|
---|
[45] |
od vrchnosti peníze má inšpector a rozdělovati praeceptorům atd.
|
---|