EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
270

[2]
Gurič a Beránek. Lorenz, pachole z Dfevohostic, też do
[3]
Fulneka aby obrácen byl. Polonellus poněvadž maje dary
[4]
zoumyslně propuštění žádá, žádost jeho naplněna býti ;
[5]
než kommendací k Picriovi žádné dáváno býti nemá.

[6]
O rozpustilosti čeládek, jakou jim pomoc učiniti?

[7]
Opět za jistými příčinami pilně to uvažováno, jakby mlá-
[8]
dež v Jednotě zdržána býti mohla. Na tom zůstáno. Ačkoliv
[9]
nějaké jisté cesty všelijak vyhledati se nemůže k napomožení
[10]
jim, poněvadž nejedny folky mají v světě, od pánů, stržků i
[11]
našich posluchačů; však abychom svou povinnost konali,
[12]
předně starší i služebníky Jednoty k tomu přidrželi a služby
[13]
jim obecně i obzvláštně činili. Generální poněkud, býti může
[14]
služba k tomu:

[15]
1. Aby grunt lepší, totiž dověrnost v Jednotě při nich
[16]
vzdělán byl; aby to znali, že mimo jiné jednoty Bůh ji ráčil
[17]
opatfiti znamenitymi dary, a Ze i jiní muži osvícení to schva-
[18]
lují i toho dobrého způsobu, aby při nich i jich lidu byl, žádají.

[19]
2. Ukazováním jim toho, že Božským řízením to se stalo,
[20]
aby oni byli v Jednotě. Jestližeby tím pohrdli a toho sobě
[21]
nevážili s dobrým svědomím jinam se obrátiti nemohou, jsouce
[22]
Kristovým chlebem vykrmeni.

[23]
3. Aby jim zprávcové napomahali pilnym s nimi o své-
[24]
domi rozmlouvánim i pfikladnym obcovanim, pFidiny К пёеп!
[25]
obmejšleli, a opatrovali je i podle těla rozšafně pokrmem, -
[26]
pojem, oděvem. Nemaji-li peněz, to jim ukazovati, že na tom
[27]
přestati sluší, což mají, majíce pokrm, oděv atd. Item aby jim
[28]
knihy a spisy Jednoty byly v ruce uvozovány, a oni k čítání
[29]
jich přidržáni.

[30]
4. Aby je do lepšího řádu uvozovali i do větší práce;
[31]
nebo hojnost času a život zahálevý často jim k zlému slouži.
[32]
Jistý pak a jednostejný pořádek v učení nemůže se jim uká-
[33]
zati: protože nemůže býti ve všech našich domích jistý čas
[34]
k učení. Též do kolika let mělby každý v stavu svobodném
[35]
zůstati, toho vyměřiti nelze. Item aby jahnové ženatí nebyli
[36]
tak snadně místy opatřováni; nebo jiní hned na též očeká-
[37]
vají. Item sluší mládence znepokojené a zvichrované pokojiti
[38]
osladčováním jim toho, čemu se oddali, že nebudou od Boha
[39]
i od otců opuštění, a zpurné i pohrůžkami Božího trestání zdr-
[40]
Zovati. Kdot budou z počtu vyvolených Božích, obliby při-
[41]
jmou a zase contra. Při čemž i toho dotčeno, aby tovaryšů
[42]
tkadlcovskych co nejméné chováno bylo v domich bratrských,
[43]
poněvadž čeládky naše velmi kazí a k zlému příčiny dávají.


Text viewFacsimile