EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

270

Gurič a Beránek. Lorenz, pachole z Dfevohostic, też do Fulneka aby obrácen byl. Polonellus poněvadž maje dary zoumyslně propuštění žádá, žádost jeho naplněna býti ; než kommendací k Picriovi žádné dáváno býti nemá.

O rozpustilosti čeládek, jakou jim pomoc učiniti?

Opět za jistými příčinami pilně to uvažováno, jakby mlá- dež v Jednotě zdržána býti mohla. Na tom zůstáno. Ačkoliv nějaké jisté cesty všelijak vyhledati se nemůže k napomožení jim, poněvadž nejedny folky mají v světě, od pánů, stržků i našich posluchačů; však abychom svou povinnost konali, předně starší i služebníky Jednoty k tomu přidrželi a služby jim obecně i obzvláštně činili. Generální poněkud, býti může služba k tomu:

1. Aby grunt lepší, totiž dověrnost v Jednotě při nich vzdělán byl; aby to znali, že mimo jiné jednoty Bůh ji ráčil opatfiti znamenitymi dary, a Ze i jiní muži osvícení to schva- lují i toho dobrého způsobu, aby při nich i jich lidu byl, žádají.

2. Ukazováním jim toho, že Božským řízením to se stalo, aby oni byli v Jednotě. Jestližeby tím pohrdli a toho sobě nevážili s dobrým svědomím jinam se obrátiti nemohou, jsouce Kristovým chlebem vykrmeni.

3. Aby jim zprávcové napomahali pilnym s nimi o své- domi rozmlouvánim i pfikladnym obcovanim, pFidiny К пёеп! obmejšleli, a opatrovali je i podle těla rozšafně pokrmem, - pojem, oděvem. Nemaji-li peněz, to jim ukazovati, že na tom přestati sluší, což mají, majíce pokrm, oděv atd. Item aby jim knihy a spisy Jednoty byly v ruce uvozovány, a oni k čítání jich přidržáni.

4. Aby je do lepšího řádu uvozovali i do větší práce; nebo hojnost času a život zahálevý často jim k zlému slouži. Jistý pak a jednostejný pořádek v učení nemůže se jim uká- zati: protože nemůže býti ve všech našich domích jistý čas k učení. Též do kolika let mělby každý v stavu svobodném zůstati, toho vyměřiti nelze. Item aby jahnové ženatí nebyli tak snadně místy opatřováni; nebo jiní hned na též očeká- vají. Item sluší mládence znepokojené a zvichrované pokojiti osladčováním jim toho, čemu se oddali, že nebudou od Boha i od otců opuštění, a zpurné i pohrůžkami Božího trestání zdr- Zovati. Kdot budou z počtu vyvolených Božích, obliby při- jmou a zase contra. Při čemž i toho dotčeno, aby tovaryšů tkadlcovskych co nejméné chováno bylo v domich bratrských, poněvadž čeládky naše velmi kazí a k zlému příčiny dávají.



Text viewManuscript line view