[1] |
269
|
---|
[2] |
soce zo&klivil, a Ze ty jeho příčiny jsou plané a marné.
|
---|
[3] |
Nebo co se místa dotýče, od čtyrydciti let škola tu bývala, a
|
---|
[4] |
nejedni v tom místě prospěli. Z strany drahoty a jiných těž-
|
---|
[5] |
kosti, že všiekni toho okoušíme, však rozšafnosti užívati mu-
|
---|
[6] |
síme. Co se pak dotýče nespořádání žáků, diví se tomu ot-
|
---|
[7] |
cové, že podle vyměření od nich učiněného tak dlouho s tím
|
---|
[8] |
spořádáním prodléval. A tu naň otázka učiněna, není-li to
|
---|
[9] |
něco jiného většího, cožby jemu k ouražce bylo. Při tom
|
---|
[10] |
otcové stížnost svou proti němu předložili, žeby on starší po-
|
---|
[11] |
mlouval a dověrnost k nim v lidu kazil; dávaje zprávu, žeb
|
---|
[12] |
otcové měli jej opouštěti, na všecko skrze prsty hleděti, a
|
---|
[13] |
hříchy veliké na sobě i jiných přehlídati, jako že jsou ně-
|
---|
[14] |
ktefi sodomité, cizoloZnici, smilnici atd., čemuž on velmi slabě
|
---|
[15] |
odepiral pravě, že on o žádném nic takového neví. A poné-
|
---|
[16] |
vadž pak na vyměření otců z strany zpravování školy nepře-
|
---|
[17] |
stal, poručeno mu, aby on sám jistou formu zprávy té sepsal
|
---|
[18] |
a jim k soudu podal. I žádost naň vložena, aby ještě v škole
|
---|
[19] |
té popracoval na čas, však při tom že jeho žádost o promě-
|
---|
[20] |
nění místa (když mu ta škola tak zhořkla) v paměti starší
|
---|
[21] |
míti budou, a aby se jí dosti stalo, na to pomyslí. On potom
|
---|
[22] |
podle toho poučení něco sepsav mnoho jiných důtklivých věcí
|
---|
[23] |
tam poznamenal, což když čteno v radě a potaz o to šel,
|
---|
[24] |
uznáno, že měv pořádek učení a lekcí poznamenati jakousi
|
---|
[25] |
deklamací učinil o školách, a způsob zprávy školské Jednotě
|
---|
[26] |
právě nemožným vyměřil, jakž dále psaní to vjsobě obsahuje,
|
---|
[27] |
kteréž na budoucí památku uschováno. A poněvadž usouzeno,
|
---|
[28] |
aby jinám byl obrácen, Cruciger a Novoměstský školu evan-
|
---|
[29] |
čickou na ten čas zpravovati mají.
|
---|
[30] |
Študenti žádají na učení jíti: Korvin, Augustin,
|
---|
[31] |
Polikarpus, Pardubický, Klenický, Silvan.
|
---|
[32] |
Korvin že jest na zdraví mdlý bázeň jest, aby v nemoc
|
---|
[33] |
neupadl. ProtoZ žeby otcové k tomu cíli směřovali, aby ra-
|
---|
[34] |
ději tím, což již má, Kristu a Jednotě sloužil. Však dal-li by
|
---|
[35] |
Pán Bůh příčiny lepší, že otcové nejsou proti tomu, aby ne-
|
---|
[36] |
měli naň naložiti. Augustin ještě má poohledán býti, mohl-li
|
---|
[37] |
by s těmi počátky do akademie, a byl-li by prospěch při něm
|
---|
[38] |
vidín, má mu pomoc učiněna býti. Polykarpus puštěn býti
|
---|
[39] |
má k otci a raditi se s ním, chtěl-li by naň naloziti. Tak i
|
---|
[40] |
při Klenickém a Pardubském; pustiti je, aby na svůj náklad
|
---|
[41] |
se učili a potom toho v Jednotě k slávě Boží užívali. Silvan,
|
---|
[42] |
poněvadž se při něm duch křivolaký cítí, nemá pouštín býti,
|
---|
[43] |
leč by sám na sebe chtěl nakládati. Mikuláš a Tobiáš z Králic
|
---|
[44] |
na němčinu do Fulneka má puštěn býti; Krokořínský ještě
|
---|
[45] |
přes zimu v Wittemberce pobyti. Doubrava do Evančic též
|
---|
[46] |
na učení obrácen býti má. Z Fulneka zovoláni byti mají
|
---|