EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
234

[2]
Cemuž když J. M. C. srozuměl, že Bratří s jinými v tom
[3]
sou se srovnali, bylo mu to divné a lecos o tom mluvil.

[4]
A pan kanclir nejvyšší, ten obzvláštně tuze na některé
[5]
pány z našich jako se domlouval, co se to děje? Proč Bratří
[6]
od svých věcí, stálí předešlých časů byvše při své víře, ano
[7]
i mnoho prvé trpčvše, tak po jednou již pustili a pouštějí *?
[8]
S védomostili a radou svých zprávců to činí? A proč se s nimi
[9]
o to neradi?

[10]
Jiní pak z lidí znamenitych o to mluvili, jednali s Bra-
[11]
tfimi a k tomu pilné radili, abychom pfedce v jednotu s evan-
[12]
geliky vesli, confessí tu pfijali, avíak od kázné a řádu ne-
[13]
pouštěli. Za příčinami takovými očekávalo se toho, jestliže
[14]
pani naši, kteříž sou v Jednotě z Cech, na radu k nám pošli,
[15]
co by při tom činiti měli ?

[16]
Aby jim rada tato dána byla:

[17]
1. Že Bratří k tomu, což prvé předkové jejich věřili,
[18]
učili; vyznávali, předce se znají, při tom stojí, a s pomocí
[19]
Boží státi míní, a tou příčinou confessí předků svých, a tak
[20]
své zavrci, a něco jiného před sebe bráti a přijímati nemíní.
[21]
Ne pro samo to (jakož někteří to o nás na zošklivení nás do-
[22]
brým lidem mluví) že sou Bratří prvé svou confesssi, a ne
[23]
jednou vydali, králům, knížatům, ani ovšem proto, že by se
[24]
jim snad zdála mimo jiné všecky dostatečnější a plnější (-
[25]
koli, aby kde v českém jazyku dostatečnější byla, tak že by
[26]
naši převyšovati mohla, o tom ještě nevíme, ještěť sme ta-
[27]
kové, ano ani jiné jakékoli neviděli). A ovšem pak ne proto,
[28]
že jest confessí naše od některých znamenitých a velikých
[29]
mužů za pravou uznána a schválena (ačkoli i ty věci také
[30]
nejsou nic), ale však jinouť toho větší příčinu mají Bratří, totiž
[31]
tutu: že sou předkové naši ne to psali, jakby mělo věřeno a
[32]
smýšleno při spasitedlných věcech býti, neb jak o tom ti neb
[33]
jiní křesťané smyslí, ale psali vlastně o tom, jaké oni mají
[34]
učení, jaký jeho pořádek, jak a kterým způsobem, jakými 1
[35]
slovy v zbořích se ono předkládá. Potom 1 jak se tomu učení
[36]
obcuje, jaká péče o to Jest, s kterakym usilovanim a jakou
[37]
snaZnosti, aby skutkové a tak život posluchačů s tím učením
[38]
se srovnával, jaká se při tom vede kázeň, jaký jest řád mezi
[39]
oudy Jednoty, à kterakym zpüsobem v&ickni oudové v násle-
[40]
dováni Zivota Kristova se uvozuji?

[41]
A tak o svých vlastních věcech ( Bratří kratičce psali)
[42]
a ne o jiných národů neb jednot obyčejích, vědí pak to
[43]
všickni vůbec, žeť nemůže všudy ve všech krajinách a náro-
[44]
dech jednostejný býti zborů svatých i oudů jejich způsob, jakž
[45]
toho i osvícený muž Luter v své předmluvě dotekl, ale musit


Text viewFacsimile