EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

234

Cemuž když J. M. C. srozuměl, že Bratří s jinými v tom sou se srovnali, bylo mu to divné a lecos o tom mluvil.

A pan kanclir nejvyšší, ten obzvláštně tuze na některé pány z našich jako se domlouval, co se to děje? Proč Bratří od svých věcí, stálí předešlých časů byvše při své víře, ano i mnoho prvé trpčvše, tak po jednou již pustili a pouštějí *? S védomostili a radou svých zprávců to činí? A proč se s nimi o to neradi?

Jiní pak z lidí znamenitych o to mluvili, jednali s Bra- tfimi a k tomu pilné radili, abychom pfedce v jednotu s evan- geliky vesli, confessí tu pfijali, avíak od kázné a řádu ne- pouštěli. Za příčinami takovými očekávalo se toho, jestliže pani naši, kteříž sou v Jednotě z Cech, na radu k nám pošli, co by při tom činiti měli ?

Aby jim rada tato dána byla:

1. Že Bratří k tomu, což prvé předkové jejich věřili, učili; vyznávali, předce se znají, při tom stojí, a s pomocí Boží státi míní, a tou příčinou confessí předků svých, a tak své zavrci, a něco jiného před sebe bráti a přijímati nemíní. Ne pro samo to (jakož někteří to o nás na zošklivení nás do- brým lidem mluví) že sou Bratří prvé svou confesssi, a ne jednou vydali, králům, knížatům, ani ovšem proto, že by se jim snad zdála mimo jiné všecky dostatečnější a plnější (- koli, aby kde v českém jazyku dostatečnější byla, tak že by naši převyšovati mohla, o tom ještě nevíme, ještěť sme ta- kové, ano ani jiné jakékoli neviděli). A ovšem pak ne proto, že jest confessí naše od některých znamenitých a velikých mužů za pravou uznána a schválena (ačkoli i ty věci také nejsou nic), ale však jinouť toho větší příčinu mají Bratří, totiž tutu: že sou předkové naši ne to psali, jakby mělo věřeno a smýšleno při spasitedlných věcech býti, neb jak o tom ti neb jiní křesťané smyslí, ale psali vlastně o tom, jaké oni mají učení, jaký jeho pořádek, jak a kterým způsobem, jakými 1 slovy v zbořích se ono předkládá. Potom 1 jak se tomu učení obcuje, jaká péče o to Jest, s kterakym usilovanim a jakou snaZnosti, aby skutkové a tak život posluchačů s tím učením se srovnával, jaká se při tom vede kázeň, jaký jest řád mezi oudy Jednoty, à kterakym zpüsobem v&ickni oudové v násle- dováni Zivota Kristova se uvozuji?

A tak o svých vlastních věcech ( Bratří kratičce psali) a ne o jiných národů neb jednot obyčejích, vědí pak to všickni vůbec, žeť nemůže všudy ve všech krajinách a náro- dech jednostejný býti zborů svatých i oudů jejich způsob, jakž toho i osvícený muž Luter v své předmluvě dotekl, ale musit



Text viewManuscript line view