EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
231

[2]
Z strany propouštění k stavu manželskému.

[3]
Mamet pak za to, že od nich v smyslu rozdílni nic ne-
[4]
jsme, než tak že činíme, jakž učíme a v confessí zapsáno jest;
[5]
aby zprávcové neb kněží pro pilnější učení se písmům sva-
[6]
tým a volnější zborům Páně sloužení (což nejvýš pro svědomí
[7]
možné) byli svobodní a volní atd.

[8]
Item. A však za hřích nepokládají, aniž pro to koho od-
[9]
suzují, kdyžby z hodných příčin kněží se ženili atd. Tak se
[10]
stalo pfi Strejókovi, item při Kavkovi. Nikda mu nebylo zbra-
[11]
ňováno, ale co on činil jak řádně? Nýbrž jak čeládce i všemu
[12]
tomu zboru posvitil? Ano jakou ütrZku na Bratří uvedl, když
[13]
toho u nás neví? A snad i on to sám již lépe zná a vidi,
[14]
maje sobě světle tu věc předloženou? Ale o to bohda při shle-
[15]
dání pěkně a bratrsky i milostně spolu uhodíme a se sjedno-
[16]
myslníme, abychom jednostejně i mluvili i činili.

[17]
O0 muzice.

[18]
Co se muziky dotýče, poněvadž středmého užívání ji,
[19]
kdežby nebyla ku překážce ale ku pomoci pobožnosti, nikdy
[20]
žádný z rozumných a svatých mužů předků našich i jiných
[21]
nehanël a netupil, rozumíme, že ani vy toho nečiníite. A takž
[22]
na odpor nestředmému užívání, více se s nežli s učením
[23]
jiným theologickým, náležitým ku pobožnosti atd. obírání et
[24]
ceteris abusibus, my sme nikdy místa dávati a povolovati úmy-
[25]
slu neměli a nemáme, leč by se co toho kde mimo naši vědo-
[26]
most přihodilo, pročež i k tomu se pfihlidne bedlivé. V čas
[27]
pak protivenství a zármutku, netoliko že muziky zanecháno
[28]
býti a hůsle po vrbinách rozvěšeny, ale také i potřebného
[29]
života pohodlí, a nad to tělesných zvolností a rozkoší, ovšem
[30]
svobodného a bezuzdného žádostí těla vyplňování že jsou se
[31]
předešli svatí varovali, a od toho, Kristova ducha majíce, mocí
[32]
jeho se zdržovali, to všechněm, zvláště staré učitele čítajícím
[33]
známé jest.

[34]
A protoZ nepochybujemet, že vtom ve všem i vy s námi
[35]
i my s vámi právě jsme jednomyslni, jako ti, jenž jedním du-
[36]
cha Kristova světlem podéleni i svatou laskou gruntovně a
[37]
cele spojeni jsme, a takovit bohda züstaneme in aeternum,
[38]
zpráv lidských a nesrozumění sobě, bylaliby v čem jaká,
[39]
k shledání společnému odložíce.

[40]
O Turynských.

[41]
Ze strany osob některých jako Johannesa Gircea, poně-
[42]
vadž Turynští rádi by ho měli, povoliti mu a pustiti ho v tom
[43]
úmysle, v kterémž se ohlašuje, že věrný předce Jednotě -


Text viewFacsimile