EN | ES |

Facsimile Lines

1005


< Page >

[1]
to. Učil, že Bůh je první látka všech věcí tělesných i duševních.

[2]
Učení obou mistrů bylo roku 1215 zakázáno, ale ožilo opět ve
[3]
XIV. století, v hnutí t. zv. acerroistickém. Vůdcem hnutí byl Jan
[4]
z Jandunu, autor četných komentářů ke spisům Aristotelovým,
[5]
Averrovým a padovského filosofa Petra z Albana. Přítel a stoupe-
[6]
nec Jana z Jandunu, Marsil z Padovy vydal společně s Janem
[7]
protipapežský spis Defensor pacis, v němž hlásá suverenitu lidu
[8]
proti suverenitě církve.

[9]
Výstřední realism těchto mistrů přijal anglický reformátor Jan
[10]
Viklef ve svých filosofických spisech, zvláště ve spisech De ideis
[11]
a De universalibus. Všeobecniny jsou podle své všeobecnosti ob-
[12]
saženy v každém jedinci již přede vším poznáním. Všichni jedinci
[13]
téhož druhu jsou numericky jedna a táž bytost určené pouze pří-
[14]
padnými individuálními znaky. Idee jsou věcné příčiny stvoření
[15]
v Bohu, jsou v Bohu jednotny a nerozlišny. Ideje však jsou rovny
[16]
věcem stvořeným, tedy důsledek: Omnis creatura Deus est. Viklef
[17]
se tu odvolává na sv. Pavla (I. Kor)... aby Bůh byl ve všech
[18]
všecko. Zároveň obrací tuto větu a učí, že Bůh jest stejný s tvo-
[19]
rem podle bytí rozumového: Deus est guaelibet creatura in esse
[20]
intellegibili^. Důsledek toho, že stvoření je věčné, bytí rozumové je
[21]
absolutní nutnost: Omnia, guae eveniunt, de necessitate eveniunt.
[22]
Vědění Boží je chápání této nutnosti, jež je klíčem k tomu, co
[23]
stvořil: Deum non posse guicguam facere, nisi guod fecit.

[24]
Tím prý Bůh nikterak není omezen, ježto i zplození Slova i Ducha
[25]
bylo nutné. Vykoupení je pak proces přirozený. Také Duch je
[26]
vlastně způsobován Bohem, ježto nastoupí, když jsou tu podmínky,
[27]
ale ty pocházejí od Boha. Bůh tudíž určuje jedny lidi ke spáse,
[28]
druhé ke zkáze. Stvoření formaliter není ničím, essentialiter je Bůh
[29]
sám, proto i věčné jako Bůh. Nepotřebnost formy odstraňuje též
[30]
definicí duše jako formy těla a Viklef učí, že člověk tři přiro-
[31]
zenosti : duch, tělo a naturalem animationem, tedy vyslovená trichto-
[32]
mie. Církev je složena ze dvou prvků: praedestinati a reprobi urče-
[33]
ných ke spáse a zavržení.

[34]
Podle filosofie Viklefoóovy nemůžeme tedy mluviti o církvi jako
[35]
dílu lásky Boží, jež vede lidstvo cestou pravdy ke spáse. Proto tra-
[36]
dice i koncily jsou neplatny, proto směšné jsou obřady a symbo-
[37]
lika církevní. Názory Viklefovy byly odsouzeny roku 1377 a 1382.

[38]
Do Čech dostaly se filosofické spisy Viklefovy po roce 1380.
[39]
Šířili je mistři Štěpán z Kolína, Petr ze Znojma a zvláště Stanislav
[40]
ze Znojma. K němu se přidružili jeho žáci Štěpán Páleč a Jan Hus,
[41]
který roku 1411 píše, že dávno před 20 lety on i jeho druhové
[42]
na universitě jsou v držení Viklefových spisů.

[43]
155


Text viewFacsimile