EN | ES |

Facsimile Lines

1005


< Page >

[1]
obtížné, ale slova jeho v překladu Bočthiově dala podnět k horli-
[2]
vému zkoumání otázky ve věku středním, ježto základní dogmata
[3]
křesťanská nutně vyžadují určité rozřešení této otázky.

[4]
První scholastikové byli po většině mírní realisté, ježto z důvodů
[5]
dogmatickych nauka tato zdála se jim nejpřijatelnější a nejjedno-
[6]
dušší. Vlastní spor nominalismu a realismu začal ve XIV. století,
[7]
kdy vyvstala, jak praví Jan ze Salisbury, secta nominalis, z jejíž
[8]
prvých stoupenců se jmenuje kanovník z Compičgne Roscelin. Když
[9]
nauka jeho byla aplikována na dogma o Nejsvětější Trojici, vznikl
[10]
blud tritheismu a učení Roscelinovo na synodě v Soissonu (1092)
[11]
odsouzeno. Nominalism tím však nezanikl, nýbrž udržoval se oje-
[12]
diněle, ve století XIV. a XV. vystoupil ve formě ještě výbojnější,
[13]
t. zv. determinismu františkánského mnicha Viléma Occama.

[14]
Occama zajímala zvláště otázka, jaký je poměr mezi znamením,
[15]
jímž vyjadřujeme množství věcí sobě podobných a mezi jednotlivými
[16]
označenými věcmi nebo jinými slovy, jaký je vztah mezi poznatky
[17]
našimi a jejich objektivní realitou. Pojmy abstraktní mimo nás, učí
[18]
Occam, nemají vůbec žádné reality. Všeobecnina je termín čiře vnitřní,
[19]
který zastupuje pouze v duchu našem řadu jednotlivých věcí. Vše-
[20]
obecnina je terminus*, suppositio*, intentio. Quodlibet univer-
[21]
sale est intentio animae, quae secundum probabilem opinionem ab
[22]
actu intelligendi non distinguitur... (Tractatus logicus, I, 15).

[23]
Occamova nauka způsobila velký rozruch ve vědeckém snažení
[24]
XIV. století, zvláště na universitě pařížské. Odtud šířil se occamism
[25]
na všechny strany. V necelých sedmi letech byla třikráte odsouzena
[26]
a zapovězena, ale přes to bujela plnou silou dále. Jan Buridan,
[27]
rektor v Paříži (1327), šířil nauku Occamovu četnými spisy, jež roz-
[28]
šířily se po všech tehdejších universitách. Také v Praze na fakultě
[29]
artistické byl nominalism ve XIV. století znám, ale nezdá se, že
[30]
by tu byl nalezl zvláště horlivých stoupenců.

[31]
V Čechách v této době (na konci XIV. století) nabyl spíše půdy
[32]
proti dosud vládnoucímu mírnému realismu realism výstřední, jehož
[33]
zakladatelem byl Vilém z Champeaux (1121). Podle spisů Abélar-
[34]
dových prý učil, že jedna a táž všeobecná podstata existuje v je-
[35]
dincích, již se liší pouze různými případky. Každý obecný pojem
[36]
podle své všeobecnosti je obsažen v každém jedinci již před jakým-
[37]
koliv poznáním, kdy na . v každém člověku je celá lidská pod-
[38]
stata a lidé se liší jen případnými vlastnostmi. Ke konci XII. sto-
[39]
letí v Paříži šířil výstřední realism ve formě čirého pantheismu
[40]
Amalric ze Chartres (de Běnes). ldeje věcí, ježto jsou v Bohu, jsou
[41]
Bůh sám; proto je vše jediné, neboť, co jest, jest Bůh. Bůh je pod-
[42]
statou všech věcí. Podobný pantheism hlásal též David de Dinan-

[43]
154


Text viewFacsimile