[1] |
obtížné, ale slova jeho v překladu Bočthiově dala podnět k horli-
|
---|
[2] |
vému zkoumání otázky ve věku středním, ježto základní dogmata
|
---|
[3] |
křesťanská nutně vyžadují určité rozřešení této otázky.
|
---|
[4] |
První scholastikové byli po většině mírní realisté, ježto z důvodů
|
---|
[5] |
dogmatickych nauka tato zdála se jim nejpřijatelnější a nejjedno-
|
---|
[6] |
dušší. Vlastní spor nominalismu a realismu začal ve XIV. století,
|
---|
[7] |
kdy vyvstala, jak praví Jan ze Salisbury, „secta nominalis“, z jejíž
|
---|
[8] |
prvých stoupenců se jmenuje kanovník z Compičgne Roscelin. Když
|
---|
[9] |
nauka jeho byla aplikována na dogma o Nejsvětější Trojici, vznikl
|
---|
[10] |
blud tritheismu a učení Roscelinovo na synodě v Soissonu (1092)
|
---|
[11] |
odsouzeno. Nominalism tím však nezanikl, nýbrž udržoval se oje-
|
---|
[12] |
diněle, až ve století XIV. a XV. vystoupil ve formě ještě výbojnější,
|
---|
[13] |
t. zv. determinismu františkánského mnicha Viléma Occama.
|
---|
[14] |
Occama zajímala zvláště otázka, jaký je poměr mezi znamením,
|
---|
[15] |
jímž vyjadřujeme množství věcí sobě podobných a mezi jednotlivými
|
---|
[16] |
označenými věcmi nebo jinými slovy, jaký je vztah mezi poznatky
|
---|
[17] |
našimi a jejich objektivní realitou. Pojmy abstraktní mimo nás, učí
|
---|
[18] |
Occam, nemají vůbec žádné reality. Všeobecnina je termín čiře vnitřní,
|
---|
[19] |
který zastupuje pouze v duchu našem řadu jednotlivých věcí. Vše-
|
---|
[20] |
obecnina je „terminus*, „suppositio*, „intentio“. Quodlibet univer-
|
---|
[21] |
sale est intentio animae, quae secundum probabilem opinionem ab
|
---|
[22] |
actu intelligendi non distinguitur... (Tractatus logicus, I, 15).
|
---|
[23] |
Occamova nauka způsobila velký rozruch ve vědeckém snažení
|
---|
[24] |
XIV. století, zvláště na universitě pařížské. Odtud šířil se occamism
|
---|
[25] |
na všechny strany. V necelých sedmi letech byla třikráte odsouzena
|
---|
[26] |
a zapovězena, ale přes to bujela plnou silou dále. Jan Buridan,
|
---|
[27] |
rektor v Paříži (1327), šířil nauku Occamovu četnými spisy, jež roz-
|
---|
[28] |
šířily se po všech tehdejších universitách. Také v Praze na fakultě
|
---|
[29] |
artistické byl nominalism ve XIV. století znám, ale nezdá se, že
|
---|
[30] |
by tu byl nalezl zvláště horlivých stoupenců.
|
---|
[31] |
V Čechách v této době (na konci XIV. století) nabyl spíše půdy
|
---|
[32] |
proti dosud vládnoucímu mírnému realismu realism výstřední, jehož
|
---|
[33] |
zakladatelem byl Vilém z Champeaux (1121). Podle spisů Abélar-
|
---|
[34] |
dových prý učil, že jedna a táž všeobecná podstata existuje v je-
|
---|
[35] |
dincích, již se liší pouze různými případky. Každý obecný pojem
|
---|
[36] |
podle své všeobecnosti je obsažen v každém jedinci již před jakým-
|
---|
[37] |
koliv poznáním, kdy na př. v každém člověku je celá lidská pod-
|
---|
[38] |
stata a lidé se liší jen případnými vlastnostmi. Ke konci XII. sto-
|
---|
[39] |
letí v Paříži šířil výstřední realism ve formě čirého pantheismu
|
---|
[40] |
Amalric ze Chartres (de Běnes). ldeje věcí, ježto jsou v Bohu, jsou
|
---|
[41] |
Bůh sám; proto je vše jediné, neboť, co jest, jest Bůh. Bůh je pod-
|
---|
[42] |
statou všech věcí. Podobný pantheism hlásal též David de Dinan-
|
---|
[43] |
154
|
---|