[1] |
Stylisace jest obratná, vyvěrajíc z dlouholeté zkušenosti. Autor
|
---|
[2] |
úvodem vysvětluje, proč volil sobě právě historické téma. Poznalt
|
---|
[3] |
z dlouhého styku s příslušníky „domněle reformovaného“ nábožen-
|
---|
[4] |
ství, že lze na ně působiti daleko lépe historií, nežli theologií. Spis
|
---|
[5] |
jest prost útočného tónu a hledí odpůrce přesvědčiti na základě
|
---|
[6] |
knih psaných se stanoviska protestantského. Podávám hlavní body
|
---|
[7] |
|
---|
[8] |
Dáma nejprve poukazuje na pronásledování nekatolického kněž-
|
---|
[9] |
stva, uvádějíc při tom za příklad odsouzení Husovo. Oponent se
|
---|
[10] |
nato táže, zdali nepočítá dokonce Husa mezi protestantské mu-
|
---|
[11] |
čedníky? Dostav kladnou odpověď, vypočítává všechny články víry,
|
---|
[12] |
v nichž se Hus úplně shodoval s katolickou věroukou, načež uza-
|
---|
[13] |
vírá takto: „To jsou vesměs věci, které se vám nelíbily u církve
|
---|
[14] |
římské, a proto pastoři vás netoliko klamali, ale i dokonce chtěli
|
---|
[15] |
oklamati, jelikož před vámi zatajovali skutečnost, o níž dobře vě-
|
---|
[16] |
|
---|
[17] |
Dáma nato praví, že by přišla do velikých rozpaků, kdyby tomu
|
---|
[18] |
bylo skutečně tak, jak praví. I dostává se jí důkazu pravdy čtením
|
---|
[19] |
míst z norimberského vydání spisů Husových, načež ona odpovídá:
|
---|
[20] |
„Přiznávám, že naši pastoři jsou špatnými historiky, ale netroufám
|
---|
[21] |
si jich obviniti ze špatných úmyslů, Bůh sám zkoumá jejich srdce.“
|
---|
[22] |
Po takové odpovědi přichází nový důkaz, a sice opětně na základě
|
---|
[23] |
norimberského vydání Husa. Srovnává výrok protestantského mar-
|
---|
[24] |
tyrologia s úvodními slovy norimberského vydání o osobě Husově
|
---|
[25] |
a dochází k poznání, že skladatel knihy o nekatolických mučed-
|
---|
[26] |
nících je přeložil doslovně. Ale jaký jest mezi oběma knihami rozdíl!
|
---|
[27] |
Norimberský úvod cituje otázku i odpověď stran Eucharistie Husovi
|
---|
[28] |
položenou, kdežto martyrologium uvádí pouze otázku bez odpovědi
|
---|
[29] |
znějící po katolicku! Oponent se proto zcela klidně táže: Mohla se
|
---|
[30] |
taková věc státi z pouhé nepozornosti?
|
---|
[31] |
Zmíniv se krátce o smrti Jeronyma pražského, přechází k před-
|
---|
[32] |
ním francouzským spisovatelům protestantským, aby ukázal, jak si
|
---|
[33] |
vzájemně odporují. Přivedla ho k tomu sama ona kalvinistka, po-
|
---|
[34] |
ukazujíc na chválu, jakou vzdal Husovi Charles Drelincourt, pastor
|
---|
[35] |
pařížský a v té době nejpopulárnější protestantský spisovatel fran-
|
---|
[36] |
couzský. Chtěje odpověděti, chápe oponent jeho dílo do rukou a
|
---|
[37] |
poukazuje nato, že Drelincourt cituje in margine norimberské vydání
|
---|
[38] |
spisů Husových. Dle toho jest přesvědčen, že pastor dobře znal
|
---|
[39] |
učení Husovo, jež v tak mnohém souhlasilo s katolickým, a táže se:
|
---|
[40] |
„Prohlásil-li jiný spisovatel Jean Claude, předchůdce Drelincourtův
|
---|
[41] |
že nedosáhnou spasení, kdož drží se nauky katolické, jak mohl na-
|
---|
[42] |
zvati Husa „mučedníkem za Ježíše Krista“ ?
|
---|
[43] |
130
|
---|